15 feb - Röd ros och strejk!


Advertisement
Belgium's flag
Europe » Belgium » Brussels-Capital Region » Brussels
February 15th 2011
Published: February 15th 2011
Edit Blog Post

Hoppas alla överlevde gårdagen, det gjorde jag, även om jag vaknade med världens förkylning. Tung huvudvärk och hel täppt. Men höll ut hela dagen. Kan ju inte missa min enda dag i skolan! Hade kanske hjälpt tillfrisknandet med en eller två röda roser.. men dessa såg jag inte av.. Dock fick jag en fin komplingmang av en av kombosarna:
- Du skriver ju felfritt på franska! (efter en koversation via FB) Grammatiken och allt, det är inte ens alla fransmän som kan det!

****

Idag var det dags att börja 5:e veckan på praktiken. Väckning 06.30, frukost och iväg. Upp till spårvagns-stoppet. En del folk där, väntade och väntade och frågade en dam hur länge hon hade väntat, alldels för länge. Så kommer det en man i bil och säger att STIB (som skånetrafiken) strejkar idag. Suck tänkte jag, men jag gick i vilket fall ner till Place Flagey för att se om det verkligen var sant. Vål där var folk irriterade och hade väntat och väntat.
Jag gick hem för att ringa min handledare, ringde till henne, förklarade att jag inte kunde komma. Ingen fara sa hon, all trafik står stilla, vi ses imorgon.
Lite flyt ändå, så kan jag vila upp min förkylning ordentligt.

Satte på radion, tydligen var det en metro - chafför som blivit attackerad igår kväll så av säkerhetsskäl har alla chafförer gått ut i strejk.
Gick in på nätet för att läsa om strejken: (för er som pratar franska)
http://www.lesoir.be/regions/bruxelles/2011-02-15/la-stib-est-en-greve-a-bruxelles-822105.php

****
Klockan är bara nio, får se vad som händer idag. I vilket fall får det bli till fots!

Advertisement



Tot: 0.295s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 54; dbt: 0.0837s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb