I karibiska havet

Published: June 12th 2007

12 till 14 juni:

Vi anlande Port of Spain, som var huvudstaden i Trinidad & Tobago, sent pa kvallen den 12 juni. Det billigaste boendet vi hittade var enligt turistinformationen ett "Bed and breakfast" och da ingick hamtning och avlamning pa flygplatsen. Det tog vi! En mycket trevlig aldre man kom och hamtade oss i sin frascha (yes, antligen!) bil, korde en omvag sa att vi kunde kopa hamtmat fran en kinarestaurang och sedan hem till mannens villa dar hans fru motte oss vid dorren. Det visade sig att rummet vi hyrt lag i deras privatbostad och vi fick ett av de tre dubbelrum de brukade hyra ut. Paret var mycket gastvanliga och pratsamma. Vi blev forst lite forbryllade over att de pratade god engelska trots landets spanskklingande namn men det visade sig att Trinidad & Tobago var ett huvudsakligen engelskttalande land. Vi insag att deras speciella dialekt var den karibiska dialekten som de flesta kanner igen fran reggaemusiken, Bob Marley med flera. Och ja, de sa (med svenskt uttal) "-Man", "-Ja man" i varje mening. Det aldre paret tog val hand om oss, de berattade att de var pensionerade larare bada tva och deras storsta intresse var att resa och de var definitivt beresta, de hade bland annat varit pa en arktisk kryssning och vi borjade fanstisera om var nasta resa. Vi sov gott i dubbelsangen och pa morgonen hade damen ordnat frukost at oss och sallskapade oss iford nattlinne. Det blev en tidig morgon for oss, och aven for paret, da vi gick upp klockan fyra for att sta stand-by pa forsta lediga plan till grannon Tobago. Efter tre timmar pa flygplatsen kom vi med den 20 minuter korta flygningen till Crown Point. Tobago var en liten o sa vi kunde ga fran flygplatsen till stranden och leta hotell. Vi hittade ett frasht boende och av en slum lag det aven ett dykcenter i sjalva hotellbyggnaden. Johan som blev forkyld i Thailand och tvingades avbryta det dykcertifikat han dar paborjat gavs plotsligt mojlighet att slutfora certifikatet. Redan samma dag kunde han genomfora dyk tva som blev ner till ett vackert korallrev dar han sag muranor och en massa vackra fiskar. Sofie satt och vantade pa stranden och blev pahoppad av "flumproppar" som ville salja hantverk till henne. Under tiden borjade det sporegna och Sofie gjorde allt for att radda videokameran och sig sjalv fran vatan genom att gora sig sa liten som mojligt under ett parasoll. Karibien hade regnsasong vilket medforde plotsliga stortskurar och askvader. Johan, som befann sig atta meter under ytan, markte bara av regnet genom ett markligt klirrande ljud och att det blev nagot dunklare. Den kvallen at vi middag pa en strandbar dar de lokala och riktigt goda olsorterna "Stag" och "Carib" kostade ca 11 SEK flaskan. Dagen darefter akte Johan ut med sin instruktor och ett gang erfarna dykare for att genomfora de tva sista dyken pa kursen. Egentligen var den dykningen som skulle genomforas pa tok for svar och avancerad for en nyborjare och de ovriga i baten skojade om allt Johan skulle fa gora inom ramen for sitt certifikat. Det forsta dyket gick till en extremt strom plats langs ett korallrev pa 14 meters djup. De starka strommarna gjorde att Johan och de ovriga inte behovde simma nagot utan sveptes med i strommen och fick i stallet koncentrera sig pa att inte slungas uppat eller slas ner i botten. Johan sag bland annat tva stora skoldpaddor, en blackfisk (squid) och hans instruktor (men inte Johan) fick aven syn pa en tvametershaj. Det andra dyket, aven det pa 14 meters djup, gick till ett skeppsvrak som var i relativt gott skick. Skeppet var belamrat med krabbor i olika storlekar och diverse fiskar. Johan fick genomfora diverse ovningar inklusive undervattensnavigering med kompass och klarade hela kursen. Han ar nu en "Open Water Diver"!

Tot: 0.074s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 45; dbt: 0.0457s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb