Surfing Nicaragua

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader
Saved: June 20th 2014

SunsetSunsetSunset

1,2,3 jump!
Nicaragua, het land met de history van oorlogen en onderdrukking, waar de Sandinisten (volgelingen van Sandino = Nationale held) nu eindelijk hun stempel kunnen drukken op de vrijheid voor iedereen en waar de mensen langzaam maar zeker terug komen in het leven wat iedereen verdient! Het armste land van Centraal Amerika is ook gelijk het veiligste (volgens de betrouwbare informatie van ons reisboek, ahum) Iedere toerist is een eventuele bron van inkomsten, dus waarom zou je ze willen afzetten om ze zo weg te jagen?
Dit was het gevoel wat wij de eerste dagen hebben gehad, iedereen is vriendelijk en niemand schijnt meer van je te willen dan ook echt gewoon een praatje! Heerlijk!

Aangekomen in Leon na een busreis van 12 uur vanuit San Pedro Sula (Honduras) was het eindelijk weer eens lekker bijkomen in een lekkere hete benauwde stad! Mooie kerkjes, leuke verhaaltjes over het onstaan en natuurlijk een pin automaat! yes! Maar het blijft toch een stad dus na een dagje rondlopen en internet checken hebben we het ook wel weer gezien.... Maar.... de eigenaar van het Hostel kwam uit Belgie en nodigde ons uit voor een reisje naar de buitenwijken van de stad om zo een
De stranden van LeonDe stranden van LeonDe stranden van Leon

Zelfs in het weekend is hier gewoon niemand!
Roosterfight (hanengevecht) bij te wonen!
Eerste indruk, hmm..... lijkt me niet echt een goed idee om dit in stand te houden, het is niet voor niets verboden in de rest van de wereld! Plus dat onze ouders dit lezen en die hebben ons goed opgevoed en er zullen zeker reacties hierop volgen.....
Maar meneer stond erop dat we mee gingen om vervolgens echt tussen de locals te komen en zo het echte Nicaragua te leren kennen! Plus dat de haan die wint een luizenleventje heeft voor de daarop volgende maanden (en zijn baasje dus ook) kortom: er werd goed voor de dieren gezorgt!

Het lijkt eigenlijk allemaal een beetje op boksen, je hebt verschillende klassen van vederlicht (toepasselijk) naar zwaargewicht, de hanekam is afgeschoren om het bloed in de ogen te voorkomen (net als bij boksers) en het gaat op tijd (10 min), op chicken run (de haan die 3 keer wegrent verliest) en op knock-out (wat eigenlijk echt out betekent want erg lang leeft die haan niet meer). Voor het gevecht wordt er een ¨lok¨haan vastgehouden waarop de vechthaan heel effe zijn agressie kan uiten om zo in de stemming te komen (paar pikjes). Aan de poten wordt
Rooster fightsRooster fightsRooster fights

Spectaculair blijft het wel
een klein mesje met een weerhaakje gezet omdat het anders te lang duurt...... (dit is al een verhaal apart, er komt gewoon een scheidsrechter met een klein liniaaltje checken of het haakje niet te lang is, zo ja, moet ie opnieuw worden ingebonden, komt er een doosje tevoorschijn met 15 haakjes (net een viskoffer) om zo het juiste haakje te pakken).
Maar het belangrijkste is natuurlijk het gokken op welke haan wint.... de witte of de gekleurde, de agressieve of de rustige afwachtende maar efectieve? Erg mooi om te zien hoe de locals bezig zijn voor dit gevecht!
En dan het gevecht zelf, de hanen weten gelijk wat ze moeten doen en vliegen op elkaar af (foto) om zo het haantje de voorste te worden! Soms wordt er een heuze Time Out aangevraagd om de hanen effe te laten rusten en ze bemoedigende woorden toe te spreken en.... tegelijk het bloed uit de neus te zuigen zodat het beestje beter kan ademen, dus... dat was heus niet het smerigste stukje van de dag....
Klopt, want het allersmerigste was de eend... Voor degene die heeeeel veel van dieren houden en nu boos worden op Job en mij, lees dit maar niet...
Ola chicas!Ola chicas!Ola chicas!

Locale schoolkindertjes! Wie vindt het nu leuker? wie kijkt nu naar wie?
Scroll maar een stukje naar beneden, ok? Als extraatje (doen ze dus normaal nooit) hadden ze een eend (die overigens al wel ziek was....) aan een touw hangen (kop naar beneden ja..) en gingen er een stuk of 5 mannen op een paard een poging doen om al rijdend de kop eraf te trekken... BAH! Ik heb niet gekeken en Job met een half oog, omdat die toch nog wat fotootjes wou nemen.

Maar het ging om de hanengevechten. Zo worden er 5 of 6 gevechten gehouden en ondertussen is iedereen aan het gokken, drinken, eten, met de kinderen aan het spelen of gewoon bijkletsen over de week.
"Ja, drijf ´m in de hoek, kom op, pik z´n ogen eruit... oh ja, wist je dat mijn zoontje laatst zijn eerste woordje zei? oef, dat was een mooie rake! Nog een biertje?"
Niet een favoriete maar wel een mooie ervaring erbij en bijna een echte local.....

Na 5 dagen stad maar weer eens wat anders en aangezien we wel zin hebben in het surfen zijn we gelijk doorgegaan naar Playa Majagual. Heerlijk om weer eens in the middle of nowhere te zitten en het schijnt dat daar 350 dagen
Bahia MajagualBahia MajagualBahia Majagual

oefening baart kunst...
per jaar geweldige golven zijn om te surfen!! Jammer dat wij dan net binnen die 15 dagen zitten want de eerste week was het weer niet anders dan in Nederland, regen, wind vanuit zee (dus slechte golven) nog meer regen en vooral de temperatuur was iets lager dan normaal (nu maar 23 graden)! Denise heeft dus niet altijd geluk met het weer.. Maar een weekje van hangmat liggen, lezen en kolonisten of bonanza mag ook wel een keer! Samen met onze nieuwe 37 jarige English mate John 😊 die geen woord spaans kent en hier eigenlijk alleen maar is om te surfen. In die 6 surf maanden probeert hij zijn leven te beteren met het motto, no drinking, no drugs, no women! wat hem al 3,5 maand is gelukt!
Na een weekje is de storm voorbij en komt aan alle relaxedheid een eind en moet er weer gesurfd worden! Met een van de beste beach breaks van Nicaragua moet dat lukken, dus in de ochtend gaat Job met John om 5 uur als eerste het water in om de mooiste golven te pakken, terwijl Denise het beter vindt om ´s middags te gaan onder het genot van een
Madera beachMadera beachMadera beach

en al het begin is moeilijk..
lekker zonnetje! Job heeft de smaak aardig te pakken en Denise doet ook vele pogingen... Liggen op de plank, peddelen en dan.. Staan?? Bijna! Na uiteindelijk 2 weken houden wij het voor gezien en vertrekken we naar het bewoonde San Juan del Sur!
Na 1 avondje weer te hebben gedanst was het tijd om verder te gaan!

Naar...... Dit voor alle Aardrijkskunde collega's in Zwolle en Elburg.

1> Hoe heet het grootste meer van centraal amerika?
2> Hoe heet het grootste eiland in dit meer?

Antwoorden graag als reactie op deze Blog.

Daar aangekomen eerst maar een dagje niets doen voor mij terwijl Job samen met Dirk Jan naar de cascades wandelt (watervallen). Easy going, want het was maar 5 kilometer lopen, toch?? Ja, 1 kilometer gewoon en 4 omhoog, dat heeft niemand gezegd!
De volgende dag heeft Job zoals gewoonlijk nog genoeg energie om weer wat te gaan doen, dus op de fiets het eiland rond dan maar??? Het was meer een triatlon, want sommige stukken zijn niet te fietsen (behalve voor Job natuurlijk...), maar Marieke en Matthias (een Duits hostelgenootje die vloeiend huup Holland huup kan zeggen...) stapten ook geregeld af (gelukkig!).
Optimistisch beginnen, want 30 kilometer lukt makkelijk in 5 uur! Na 2,5 uur begint menig kont zich toch wat zorgen te maken en na 4 uur heeft eigenlijk iedereen het wel gehad (behalve... precies: Job!). Vlak voor de finish besluit onze Duitser zijn fiets nog ff te vernielen (ok ok, hij doet het niet expres..) waardoor hij het laatste stuk mooi aan Job zijn schouder kan hangen!
Eindstreep gehaald, nog een rondje???? NEE!

Op naar de volgende missie: de vulkaan....
Daar was natuurlijk geen twijfel over mogelijk, die moest bedwongen worden want er moet geoefend worden voor de Aconcagua! Denise was nog diertjes tellen in de tuin dus ging ik met de gids, onze Zwolsche vrienden en natuurlijk onze favoriete duitser! Super om de veranderingen te zien terwijl je naar boven loopt. Eerst is het allemaal heide en gras, vervolgens komen de boompjes waar het ineens stikt van de CARA BLANCA'S oftewel white face monkeys en zo her en der hoor je de howlers (brulaap) nog blehren! Daarna groeit het allemaal zo dicht dat je over de wortels moet klauteren en jezelf moet optrekken om weer een stapje hoger te komen! Maar... het was het waard! Op de top
On top of...On top of...On top of...

the vulkaan Maderas!
geweldig zicht over het meertje dat in de krater ligt en waar het halve eiland hun drinkwater vandaan haalt....
En omdat het weer het toeliet kon je zelfs ook de andere nog werkzame vulkaan zien liggen! Kodak momentje?
Tot slot een kayak missie naar de Monkey Islands! Een uurtje lijkt ons meer dan voldoende en met rustig an peddelen hebben we mooi 5 white face monkeys gespot en 2 spidermonkeys, van heel dicht bij, erg gaaf! Dankzij goede voorbereidingen van Denise hebben we hele mooie foto´s....
Anyways, na 1 slang, 3 schorpioenen, een dikke vette vogelspin, wilde apen, 1 tamme aap aan een touwtje (heel zielig, maar wel lief!), iets van een kakkerlak of heeeele grote vuurvlieg (?) en 5 schattige puppies is het weer genoeg wildernis om verder te gaan!

Tijd om de omgeving van Granada eens te verkennen en dan beginnen we bij het shopgedeelte op een van de bekendste mercadito's in the Masaya Region. De grote markt bestaat uit een opeenstapeling van kleine kioskjes met paden ertussen van 2 personen breed, verschillende hoeken voor de verschillende waar, vlees, groente, hangmatten etc. Daar gaan we dus, straatje links, straatje rechts, terug via links of was het nu rechts? eh weet jij nog of we al bij deze hangmatkraam zijn geweest? Ja, alleen de verkoper ziet er iets anders uit. Dat noemen ze nou eens jezelf verliezen, tussen al de schreeuwende locals en bedelende kinderen. Maar na 3 uurtjes wisten we wel ongeveer waar alles zat en een half uurtje later zaten we weer veilig en wel in bus terug naar Granada.
Dan nog maar een dagje Lago de Apoyo, een groot krater meer van +/- 300m diep, om effe met een Toña in een tube bijkomend van de drukte van de stad en de warmte.

Al met al was Nicaragua toch een divers en geweldig land, de moeite waard en we gaan dit zeker onthouden!

Maar nu op weg naar Costa Rica! Ole......

p.s. voor grotere foto´s klik op de foto en voor meer foto´s check ook:
Onze Gallery

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom

mountainbikenmountainbiken
mountainbiken

rondje eiland??
LeonLeon
Leon

De oudste kerk van Centraal Amerika.
Aapies kijkenAapies kijken
Aapies kijken

zoek de verschillen??
Rooster fightsRooster fights
Rooster fights

First aid, Het ¨op hygienische wijze¨ vrijmaken van de luchtwegen
vulkaan Concepcionvulkaan Concepcion
vulkaan Concepcion

De ene beklimmen en de andere op foto!

Comments only available on published blogs

Wauw!
Superleuk om dit te lezen, vooral omdat ik zelf ook die kant op ga over een maandje.. wat een mooie tijd hebben jullie! Kus Jantine

Het beste medicijn
Hai liefies, Ik zit een beetje ziekjes thuis en heb genoten van jullie verhaal. Het heeft me weer een beetje opgefleurd! Wat een belevenissen weer. Al moet ik zeggen dat, na al die verhalen over spinnen en slangen, mijn jaloezie een beetje gezakt is! Geniet lekker. Dikke kus Nynke
7th November 2006

verschil moet er zijn he!?... :-(
Hola!! Wat een verhalen weer!! echt super!! de foto's zijn wederom geweldig!! Lekker reizen en doen waar je zin aan hebt...!! HEERLIJK!! Ik zit nu lekker op die Arbeit..alles giet z'n gangetje..druk met alles en niks en de tijd vliegt voorbij... Jullie zijn lekker sporty bezig zo te zien en te lezen!! kan ook niet anders met Job erbij!? maaruhh Job,tis geen trainingskamp van 9 maanden voor Dennis!! hihi ;-) ...surfen, fietsen, wandelen,klimmen klinkt goed!! Viel Spass!! Enjoy Costra Rica!! Kijk al weer uit naar jullie volgende up-date! xxx Han

Wow
Hey Job en Denise, Dat ziet er weer goed uit allemaal!!! Jeetje wat een heerlijke tijd moeten jullie hebben! Enne Job, ik vind die surffoto wel erg Pro eruit zien hoor...super cool! Veel plezier en geniet ervan Groetjes Janneke
7th November 2006

ook voor niet aardrijkskunde leraaren???
Ja zal maar geen antwoord geven op deze veel te makkelijke vragen natuurlijk. Goed te zien dat jullie je goed vermaken daar!! Vind het toch wel leuk om jullie verhalen te lezen en de foto`s te zien....krijg ik weer leuke herinneringen terug Geef deze keer ff geen tips voor Costa Rica en dan kijken of julie toch weer op de zelfde plekken uitkomen!! Keep on having fun greetz Matthijn

top
top om alles wat jullie beleven in al die verre landen te volgen. Denise terwijl jij aan het moutainbiken, klimmen, kayakken bent en het dierenbevrijdingsfront aan het promoten bent, zijn wij zoals gewoonlijk bezig met het bezoek van de sint en de verdeling van de feestdagen. Wat een domper dat je dat dit jaar niet mee kunt maken. Geniet van de verdere reis! Alex

hoi hoi
He Denise en Job eindelijk ontvang ik jullie berichtjes ook thuis. Het is toch lastig overleggen met zo'n computer maar ik maak vorderingen. Super om al jullie verhalen te lezen en de foto's kunnen zo in een reisgids. Voelt het nog steeds als vakantie of wordt het al echt afzien (geintje) Hier is alles oke en bij jullie ook zo te zien. Geniet er maar flink van en we kunnen niet wachten tot we weer live door je worden bijgepraat Denise. Groetjes van team Gouwe 7 (wat er nog van over is) en van mij natuurlijk...Mathilde.
8th November 2006

hola
Wauw wat weer een verhaal...en die pictures...ziet er allemaal erg tof uit..jullie vraag blij ik effe verschuldigd mmmm misschien toch niet zo goed opgelet tijdens mn MTRO periode in zwolle...dikke kus voor jullie allebei
9th November 2006

Tja, als dierenliefhebber kan ik het niet laten wat te zeggen en heb ik nu een knoop in mijn maag van jullie verhaal over de hanen en de eend. Wat zielig!!!! En waarom lees ik trouwens niets van iemand anders hierover? De rest van het verhaal was gelukkig weer zoals vanouds. Superleuk weer. Hou ons op de hoogte!! Dikke kuzz
13th November 2006

niet leuk
hallo! Eigenlijk wil ik jullie site nooit bekijken want dan zie ik al die mooie dingen die jullie doen en dan wil ik ook zo graag weer! Maar aankomende zomervakantie gaan Daan en ik weer naar Aussie!
14th November 2006

Olahhh
Ola scaties! Ben net n uurtje thuis als ik jullie update lees...zo wat n beste!! Ben 10 daagjes naar Malaysia geweest en was superrr maare als ik voor de zoveelste x weer n vet verhaal van jullie lees tja...daar kan ik als blauwe smurf toch echt nie tegenop he;) ga lekker slapie doen en see you on the internet buuf!! Dikke Zoen voor jullie van de Buuf!!
16th November 2006

Hoefden we niet te weten, hebben we niet gehad...
Ja, veuls te moeilijk natuurlijk voor LWOO. Ben al blij dat ik foutloos naar Elburg aan de randmeren rijd. Helaas moet ik zeggen dat Nicaragua er een stuk leuker uitziet dan Elburg, en dan met name de schoolgirls! Wat een schatjes! Wat een mooie avonturen worden er weer beleefd door jullie. Kan je wel een goed reisgidsje van uitgeven. Oók een leuke manier om je geld te verdienen. Bij ons alles ok. Sportdag gehad, nu bezig met sportcie enzo. Sint komt as weekend weer in NL, dus dat wordt weer pietendiplomagymmen geblazen. Enne... dat eendtrekken doen we als extra activiteit bij de volgende sportdag oké? En dan noemen we het: het grote meneer van Iersel: kop er af-spel!! He, nog heel veel plezier samen. Ik lees net dat jullie nog 166 dagen te gaan hebben! Groetjes van Corien en mannen.
23rd November 2006

Antwoorden voor Meester Job.
1) Meer van Nicaragua 2) Ometepe.

Tot: 0.174s; Tpl: 0.018s; cc: 14; qc: 71; dbt: 0.0911s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb