Lento ja kivettyneet jalanjaljet Managuassa

Published: June 13th 2009

KLM on niin hyva lentoyhtio. Pitkalla Atlantin ylilennolla saimme nauttia hyvasta ruoasta. Kaikkein parasta olivat omat pienet tietokoneet istuimissa, joista voi valita elokuvia, peleja, kielikursseja, musiikkia jne.

Katsoin kolme elokuvaa: The Changeling, Lukija ja Vicky Christina Barcelona. Lukijassa itkin niin, etta piti piiloutua matkatyynyn alle. Onneksi koneen humina peitti ujelluksen.

Panamassa lentaminen alkoi jo ottaa koville. Vaihto sujui nopeasti ja pian istuimme taas koneessa. Enaa 1,5 tuntia lentoa ja olisimme perilla. Istuimme jo mukavasti paikoillamme valmiina lahtoon, kun kapteeni kuulutti, etta koko kone on tyhjennettava ja vaihdettava toiseen koneeseen "Hay una problema". Hyva, etta huomasivat probleemin siina vaiheessa... Tama tiesi muutamaa tuntia lisaa matka-aikaan.

24 tunnin valveillaolon jalkeen saavuimme Managuan kentalle. Jonot olivat pitkat ja hitaat, kun kaikilta mitattiin kuume. Mulla oli vahan nuhaa Suomesta lahtiessa ja ajattelin, etta nyt ne pistavat minut karanteeniin kahdeksi viikoksi. Paasin onneksi kuitenkin lapi.

Pian jo naimmekin kyltin, jossa luki "Ala-Ruona" ja hyppasimme kuskin kyytiin, joka vei meidat hotellille.

Kunnon younien jalkeen aloitimme ensimmaisen paivamme Nicaraguassa aamiaisella mangopuun alla. Minusta tuntui niin, etta olen oikeassa paikassa. Varit, aanet, ihmiset, rytmi , kaikki tuntui niin kotoisalta ja muistutti Meksikosta hyvalla tavalla. Paikka henkii hyvia viboja. Buena onda, kuten sanovat taalla.

William hotellilta kuljetti meita ympari kaupungin nahtavyyksia. Saimme tietaa Sandinon johtamasta vallankumouksesta, ihalimme maailmankirjallisuuden tarkea nimen Ruben Darion muistomerkkia ja kaiken huippuna naimme Acahualincan kuuluisat jalanjaljet! Nama ovat minulle tuttuja historian kirjasta.

Jaljet ovat n. 5000 vuotta vanhoja. Jalanjaljet ovat painuneet laavaan ja kulkevat suorassa jonossa kohti jarvea. Kivettyneessa laavassa voi nahda selkeasti aikuisten ja lasten jalanjalkia seka elainten. Oli aika huikeaa nahda jotain niin vanhaa.

Tot: 0.086s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0536s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb