hygiene project!


Advertisement
Published: March 20th 2005
Edit Blog Post

Mijn project verloopt geweldig! Inmiddels heb ik nu twee klassen gehad. Ze gaan nu al vanuit zichzelf tandenpoetsen als ze de school binnen komen en dat was mijn doel, dus ik ben erg tevreden.
Ik werk in kleine groepjes zodat ik meer aandacht aan de kids kan besteden en het hierdoor voor mij ook wat makkelijker is. Na het poetsen vraag ik altijd even of ik in hun mond mag kijken, om te controleren of ze het goed hebben gedaan. Ach ja ben en blijf een controlefriek hahaha! In ieder geval heel veel kindjes wilden niet dat ik in hun mond keek. Echter tijdens de pauze kwam er een meisje naar me toe die zij dat ze erg veel pijn had in haar mond, aangezien ze een aantal verrotte tanden had. Ik vervolgens nauwkeurig in haar mond gekeken, wat de shocking was. De kiezen waren helemaal verrot, vergaan en zwart van kleur. Wanneer er een schaap over de dam is dan volgen er dus meer. In totaal kwamen er tien kinderen naar me toe, die veel pijn hadden. Heb in overleg met Letty(een van de leraressen), besloten om een tandarts te bezoeken, om te vragen of ze een goede prijs konden regelen voor de kids, zodat ik de kids mee kon nemen naar de tandarts. Vervolgens heb ik een tandarts gevonden die voor twee euro een tand wilde trekken en voor 5 euro een vulling wilde zetten. Een goede prijs dus aangezien het normale tarief vanaf 10 euro begint. Bovendien leek het me een goede besteding om het sponsor geld voor te gaan gebruiken.
Ik was er ongeveer vanuit gegaan, dat het me ongeveer 35 euro per kind zou kosten. Vervolgens met de tien kids naar de tandarts, een hele happening overigens! De kinderen hadden namelijk nog nooit een tandarts bezocht. De meesten hadden extra mooi kleding aangedaan. Een aantal hadden zelfs hun traditionele kleding aangedaan, speciaal voor het bezoek aan de tandarts, lief he!
Daar aangekomen heeft de tandarts eerst alle mondjes bekeken, om de schade te noteren. De schade bleek stukken groter te zijn dan ik had verwacht. De kinderen hadden ongelovelijk veel gaatjes en reinigingen die gedaan moesten worden en dan de kiezen die nog getrokken moesten worden. Een kind had bijvoorbeeld 15 gaatjes, dat is toch ongelovelijk veel? In ieder geval kwam ik uit op een gemiddelde van 90 euro per kind, was dus even slikken.
Na het eerste onderzoek heb ik een gesprek gehad met de assistente die met het idee kwam dat ik de helft zou betalen en de ouders de andere helft, wat ze over een jaar zouden kunnen verspreiden. Vervolgens hebben we gesproken over een vervolgtraject, zodat de kinderen niet over een jaar weer hetzelfde probleem zouden hebben. Het feit dat de kinderen/ouders een gedeelte meebetalen maakt ze ook gemotiveerd om het in de gaten te houden dat er zoiets weer gebeurd. Dit vervolgens klassikaal met de kinderen besproken en Letty, de lerares.
Letty leek het een goed idee. Het idee is nu om een klasseavond voor de ouders te organiseren om dit te bespreken. Het feit ligt echter daar dat het niet voor iedere ouder haalbaar is, omdat ze gewoon bijna geen geld hebben. tevens zijn er een paar kinderen die geen ouders hebben. Dus we moeten even kijken hoe we dit aan gaan pakken. In ieder geval is mijn insteek dat ze in ieder geval iets betalen ook al is het maar een euro. Het is goed voor hun eigen waarde en het feit dat ze het niet zomaar voor niks krijgen maakt ze meer gemotiveerd om hun gebid in de toekomst meer en beter in de gaten te houden. In ieder geval moet het gesprek nog plaats vinden!

Afgelopen zaterdag ben ik voor het weekend naar Panachachel gegaan, dit is een plaatsje aan het meer wat hier twee uur rijden met de bus vandaan ligt. Ik ben hier naartoe gegaan om de twee nederlandse meiden die bij mij in huis hebben gewoond, op te zoeken. Uiteraard reisde ik weer met de chickenbus, kost geen drol en is iedere keer weer een bijzondere ervaring. In Panachachel het weekend met Josien en Arina doorgebracht! Echter zondag werd ik ziek, koortsaanvallen en ongelovelijk moe, ik heb de hele dag geslapen, pas 's avonds ben ik uit bed gekomen om met Arina en Josan ergens wat te eten. Gedurende het eten in een restaurantje hoorden we dat het niet mogelijk was om terug te gaan met de bus. Ik was namelijk van plan om de vroege bus te nemen zodat ik op tijd zou zijn voor mijn werk. Er zou maandag een staking zijn waarbij alle wegen zouden worden afgezet. Het had te maken met het feit dat de regering een overeenkomst met Amerika was aangegaan, waren de Guatemateken het niet mee ens waren. Balen dus! Maandagavond opnieuw geinformeerd en de krant bekeken. We zagen bizarre situaties op de wegen, waarbij vechtpartijen waren ontstaan, dus niet echt een situatie waar je graag in zou willen zitten. Tevens zou de staking dinsdag ook nog gaande zijn. Het feit was echter daar dat we niet veel geld meer hadden. Alledrie hadden we onze creditcard thuisgelaten en net voldoende zakgeld meegenomen!
Arina en Josien besloten vervolgens een shuttlebus te regelen. Dit is een privebusje waarvoor je iets meer betaald, waarvan je zeker weet dat je heelhuids overkomt en het mogelijk is om een andere route te nemen. vervolgens ik ook vragen of het mogelijk was om een shuttle te nemen. Dit was niet mogelijk, aangezien ik de enige was die naar Xela moest. Probleem dus!
In overleg met de lokale bevolking leek het ons het handigste, wanneer ik dinsdag ochtend de bus van 05:00 uur zou nemen. Hoogst waarschijnlijk zou ik dan niet in de staking terecht komen, omdat deze rond 08:00 uur zou beginnen dinsdag! Zo gezegd zo gedaan, ik om 05:00 uur met de chickenbus richting Xela, de bus vertrok helaas pas rond 05:45 uur. Ik kreeg een ontzettend spannend gevoel in mijn buik, aangezien er een kans aanwezig was dat we nu in de staking terecht zouden komen. Ik had echter geen keus om te blijven, aangezien mijn geld op was. Uiteindelijk is alles goed gegaan en was ik rond 08:30 uur thuis, opluchting dus! In ieder geval weer een goede les voor de volgende keer hahaha!

Over mijn ziekte, de afgelopen twee/drie weken ben ik ontzettend moe en koortsig-zweterig! Ik dacht dat ik een griepje onder de leden had, wat maar niet weg wilde gaan. Af en toe had ik een koortsdag, maar daarna ging het wel weer. Heb donderdag toch maar besloten om naar de dokter te gaan. Eerst een urnietest, die goed bleek te zijn. Daarna een bloedtest, waarvan ik vrijdag aan het eind van de middag de uitslag op kon halen, ik had dus niet genoeg tijd om met de uitslag naar de dokter te gaan. Bleek dat er twee dingen negatief waren, wat dus goed is en een ding was postief, wat dus niet goed is. Aangezien de uitslag in het spaans was had ik geen idee wat het was. Thuis aangekomen ik mijn woordenboek erbij gepakt. Bleek dat het woord, wat ik positief had, TYFUS, betekende! Ik helemaal in de stress. Ja hoor, heb ik tyfus in Guatemala! Zaterdag ik met mijn briefje opnieuw naar de dokter! Werd wederom volledig onderzocht en mijn uitslag werd besproken. Blijkt dat ik een of andere infectie in mijn buik heb, wat maar niet weg wil gaan, ik vroeg aan haar of ik Thyphus had. Ze zij van niet, schijnbaar heeft het woord meerdere betekenissen. In ieder geval heb ik medicijnen gekregen om mijn infectie weg te krijgen. Moet zeggen dat het wel vreemd was om naar een Guatemateekse arts te gaan, ten eerste het is niet helemaal je van het en ten tweede begreep ik niet alles wat ze zei! In ieder geval hoop ik dat ik over een aantal dagen weer helemaal topfit ben, gaat goedkomen! In ieder geval heb ik dus geen Typhus, wat een enorme opluchting was hahahaha!

Was het weer even voor nu, groetjes Marleen

Advertisement



1st April 2005

Hola Marleen!
Gaaf man dat de site er is gekomen! Ik blijf je volgen en jij mij hahhahaa. Ben trots op je! Maar ben straks ook wel weer blij als je naar Nederland komt..... xgyonne - Gyonne
2nd April 2005

Complimenten
Je bent heel goed bezig Marleen!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - Simone

Tot: 0.098s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0714s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb