Paa gyngende grund, 65 meter oppe i luften

Published: November 20th 2007

Familien på canopy walkFamilien på canopy walkFamilien på canopy walk

På gåtur på broerne langt over trætoppene.
Efter det kolde gys i Central Valley tog vi til lidt varmere og groennere egne, nemlig Monteverde, der betyder "groenne bjerge". Et af de mest turist mindede steder, vi har vaeret indtil nu i Costa Rica. Men da der stadig er lavsaeson var det ikke noget problem.

Omraadet har meget at byde paa. Den foerste dag tog vi paa traetopvandring i taageregnskoven. Det bestod af 9 haengebroer, den laengste var 150 meter, og den hoejeste var 65 meter. Man foelte sig lidt paa gyngende grund, men der var absolut god afskaermning, saa ingen blev rigtigt bange. Ved flere af broerne var vi helt oppe over traetoppene (vel og maerke traer paa 60 meter), fascinerende at se skonen oppefra, helt groent med bladene vendt mod himlen. Der var ikke saa meget dyreliv, som vi havde forventet, men lidt saa/hoerte vi da.

Vi var ogsaa paa tur til en kaffe/sukkerplantage, hvor vi saa hele processen fra plante til faerdigt produkt, sluttende af med en kop kaffe og karamel vi selv havde roert. Vi saa bl.a. to okser "traekke" en sukkerroerspresse, saa sukkeret blev vredet ud af sukkerroeret. Deres aag plus en oksekaerre bagved, malet a la de moderne farvestraalende mandalas maleboeger, man kan koebe til boern nu (ikke sandt Signe) er nationalsymbol for Costa Ricas landarbejderliv, og faas naturligvis i miniatureudgave i enhver souvenirbutik. Det har vaeret det foretrukne transportmiddel helt frem til tresserne.

Selvom boernene er ved at vaere maette af gaature i nationalparker, var de alligevel med paa at tage en nattur i regnskoven, eller naermere aftentur. Vi havde naturligvis guide med, og han var god til at spotte specielt de smaa dyr, som vi helt sikkert havde overset. Vi saa en miniature froe, orangebenet fugleedderkop, en art syvsover der var rigtig nuttet, hulepindsvin, en ugle (Spectacled owl) mv.

Vi var ogsaa paa mejeribesoeg. Det var sjovt igen at se, hvordan ost bliver fremstillet. Der er jo ikke laengere saa mange mejerier i Dk. Vi fik ogsaa lidt smagsproever til sidst. Gode oste samt et par specialiteter, bl.a. en chokoladeost, der minder om ost med nutellasmag. Mere specielt end godt.

Derefter gik turen til lavlandet laengere nordpaa til endnu en vulkan (Miravalles) eller mere praecist varme kilder i tilknytning dertil. Faktisk saa vi det dampe op af jorden taet derved. Der var intet mindre end 6 - 7 bassiner. Den oeverste en swimmingpool med vandrutchebane og
OksekærreOksekærreOksekærre

Traditionel Costa Ricansk oksekærre
lidt derfra nogle flere omkranset af skov. Lidt mere sofistikeret end bare en udendoerspool. For foerste gang paa turen har vi oplevet rigtig blaest, det var lidt naturstridigt at "faa varmen" i vandet, naar det blaeste for meget.

Paa det seneste har vi haft 5 dejlige dage helt oppe nordpaa med udsigt til Nicaragua ved Bahia Salinas, hvor vi var heldige at finde en hel lejlighed til rimelig pris. Her har vaeret dejligt vejr, swimmingpool, strand og flot natur - og endnu ikke overrendt af turister. Om aftenen gaar vi tur ved swimmingpoolen og leder efter kaempeskruptudser paa circa 20 cm. Boernene begynder saa smaat at glaede sig til at komme hjem til december maaned. Her bliver der ellers ogsaa pyntet til jul, selvom det er svaert at tage det helt alvorligt i 30 grader med plastikgran. Jeg tror ogsaa, at de glaeder sig til ikke altid at blive bemaerket for deres blaa oejne og lyse haar - aldrig har vi faaet saa mange komplimenter paa vores boerns vegne. "Que lindos", hvor koenne.

Mindst en stor oplevelse har vi forhaabentlig stadig til gode, da vi haaber at se leatherbag skildpadde laegge aeg i sandet en af de naermeste
Presning af sukkerrørPresning af sukkerrørPresning af sukkerrør

Sukkerrørene presses med hjælp fra okser.
dage. Det er verdens stoerste havskildpadde, og den vejer ca. 900 kg. Men det maa I nok vente med at hoere om, til vi kommer hjem. Vi regner med at opdatere alle tekster med billeder, naar vi er hjemme, men ellers bliver dette sandsynligvis den sidste blog i denne omgang. Vi ses inden saa laenge. Tak for de mange kommentarer undervejs.

Nicaragua forudeNicaragua forude
Nicaragua forude

Ved stranden med udsigt til Nicaragua.

Tot: 0.073s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0415s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb