Judith en Frejanne

JudFre

Vorige zomer een geweldige reis door Nicaragua en Costa Rica, dit jaar naar Indonesie!

Europe » Netherlands » South Holland » Leiden August 9th 2012

... Betekent een dag eerder terug gaan naar Kuta om nog een keer te kunnen surfen. ... Betekent 3 uur lang vechten door de golven om de mooiste te kunnen pakken. ... Betekent elke keer weer terug het water in gaan ondanks de verzuurde spieren en kapotte knieën en handen. ... Betekent pas nadat je al een paar uur uit het water bent, beseffen dat je echt kapot bent. Nadat we Gili Air vaarwel hadden gezegd, gingen we enorm soepel - in tegenstelling tot de heenreis - met de Fast Boat naar Bali terug. Nog twee nachten te gaan en die zouden we in Kuta doorbrengen zodat we daar nog een dagje konden surfen. Rond 4 uur 's middags werden we in Kuta gedropt en hebben we de rest van de middag/avond rustig aan gedaan. Onze ... read more
Op naar een ceremonie
Judith op de plank
Fre op de plank

Asia » Indonesia » Bali » Kuta August 6th 2012

- Vooral zout water. Uit de kraan bijvoorbeeld. - Dit mooie avontuur begon helaas weer met een veuls te vroege wekker. We wisten echter waarvoor we dit deden: paradise. Na een korte busrit zaten we al gauw op een grote speedboot naar de Gili's die weinig paradijs uitstraalde - en betekende voor enkelen. De enthousiaste zuidoostenwind zorgde ervoor dat onze Fast Boat zijn golfbrekerkunsten moest tonen, wat voor een behoorlijk aantal omgekeerde magen en een aanzienlijke hoeveelheid nattigheid zorgde. Gelukkig was er na 2 uur dan eindelijk de rust waar we zo naar op zoek waren na Ubud. We waren beland op Gili Air, een eiland met een omtrek van nog geen 5 km, waar geen gemotoriseerde voertuigen rijden (slechts de benenwagen, fiets en paardenkarren) en waar een activiteit gekozen kan worden uit het volgende rijtje: ... read more
Judith in boom
Lenige *ahum* Frejanne
De wielen van de paardenkarren

Asia » Indonesia » Bali » Ubud August 2nd 2012

Van Nusa Lembongan tot Ubud, that is. Nusa Lembongan, een heel klein schattig, prachtig, rustig, paradijselijk eilandje, ten zuidoosten van Bali, ZONDER auto's en scooters. Na het drukke, toeristische Kuta een verademing, de stilte en het continue uitzicht op de prachtige zee slechts 5 meter voor onze neus en het gebrek aan echte activiteiten liet ons onze innerlijke ZEN vinden. Het begon al goed. Bovenop het dek zittend van de slow boat die we door het water wadend moesten betreden, genoten we van het zonnetje en de fotogenieke, donkere wolk die gelukkig net naast ons hing. In anderhalf uur kwamen we in een totaal andere wereld terecht. In ons hotelletje direct aan het strand hebben we de middag doorgebracht op het terras, beetje lezend, in de zon, beetje kletsend met andere reizigers. Ook verkenden we alvast ... read more
Zonsondergang Kuta
Splash!
Uitzicht vanuit hotel door verrekijker

Asia » Indonesia » Bali » Kuta July 28th 2012

Een kleine update na een groot avontuur. Het plan was, zoals in de vorige blog vermeld, om de 15 km naar het zuidelijkste puntje van Bali te fietsen. Daar bevindt zich bovenop een klif de Boeddhistische tempel Pura Luhur en vlakbij de professionele surfspot Ulu Watu. Het begon goed. Bij onze inventarisatie naar fietsverhuur, kregen we alleen maar te horen dat dat in Kuta niet mogelijk zou zijn. Bovendien, het idee alleen al om naar Ulu Watu te willen rijden op een niet gemotoriseerd voertuig was van de gekke. Wie doet dat nou? Hebben we ze wel op een rijtje? Alle uh's en ah's en oh wat is het heuvelachtig hebben we met een serene glimlach weggewuifd. Wij zouden dit varkentje wel even wassen. Wie niet waagt, wie niet wint, dus na enige volharding hadden wij ... read more
Mooi he
Kliffetje
En nog een...

Asia » Indonesia » Bali » Kuta July 26th 2012

Dat hebben wij, al de 4 dagen na de vorige blog, maar elke keer anders. In Lovina hebben we de laatste ochtend besteed aan de enige activiteit die er de moeite waard is: Dolfijnenspotten bij zonsopgang. We zijn er trouwens helemaal klaar mee, zonsopgangen. We doen het niet meer. We vertikken het. Een wekker die begint met een 3, 4 of 5 is gewoon too much. Maar dit was een mooi afscheid. Met een langewerpige kano met aan beide zijden evenwichtsbalken (de traditionele boot) voeren we, met de prachtige zonsopgang in de rug, een stukje de kust uit. We deelden de boot met twee chinezen, waarvan degene die voorin in de boot zat voortdurend waterspetters opving en daarbij ijle gilletjes slaakte. Al gauw begon er een vreemdsoortige race tussen de vele boten op het water, de ... read more
Zonsopgang in Lovina
Dol-fijn!
Zon!

Asia » Indonesia » Bali » Lovina July 22nd 2012

Vanaf vulkaan Bromo reden we een goede 5 uur bergop richting de Ijen-hoogvlakte. De omgeving veranderde, en we kwamen in een koude jungle terecht met waanzinnige uitzichten over de omliggende hoge pieken van Java: de Gunung Merapi en de Gunung Raung. Misschien nog wel het bijzonderst waren de kleine dorpjes waar we in dit verlaten gebied doorheen reden. Ze bestonden uit een lange weg, met aan weerszijden keurige, kleine oerhollands aandoende huisjes met kneuterige voortuintjes. We waren in Oost-Java, op ca. 2000 m hoogte in een onherbergzaam gebied in Klein-Nederland beland. Dit bizarre beeld werd alleen verstoord door het islamitische gezang dat ons bij tijd en wijle vanuit de moskeeën tegemoet schalde. Ons hotel had een geweldig extraatje, waar we samen met onze hilarische, nieuwe vriend en grappenmaker, Gabor uit Boedapest (die zowel in het Engels, ... read more
Uitzicht
Über den Wolken...
Kawa Ijen

Asia » Indonesia » Java » Mount Bromo July 20th 2012

De volgende dag begon en eindigde met de busrit van ruim 13 uur naar het gebied rond vulkaan Bromo op Oost-Java. Daar werden we om half 10 's avonds gedropt, om na een snelle maaltijd meteen ons bed in te duiken. Want: de wekker zou om 3.00 uur gaan... En hij ging. En we zijn opgestaan. Hebben ons als een soort slaapwandelaars ingepakt 5 resp. 4 lagen kleding ivm de meer dan winterse temperaturen op dit tijdstip bovenop de berg. Met een jeep werden we naar het begin van het kraterdal gebracht, waar meerdere vulkanen vanuit oprezen. Met twee zaklampen gewapend, als enigen in de verre, pikdonkere omgeving lopend, begonnen we om 4.00 uur onze avontuurlijke zoektocht naar de vulkaan, die een uur zou duren. Met een werkelijk spectaculaire sterrenhemel boven ons, daalden we alsmaar naar ... read more
Maar deze keer
Tadaaaaah
De verkeerde vulkaan

Asia » Indonesia » Java » Yogyakarta July 18th 2012

We made it!!! Na 4 dagen bikkelen zijn we veilig aangekomen op het heerlijke Bali. Ons verhaal hield op op 17 juli, en we hebben ontzettend veel meegemaakt en nog meer foto's gemaakt en om dit allemaal enigszins met jullie te kunnen delen houden we het vandaag kort (zie de drie blogs voor het hele verhaal). De laatste dag in Yogyakarta begon vroeg. Erg vroeg. Om precies te zijn zaten we om 5.05 al in de bus naar onze eerste echte Buddhistische tempelervaring: Borobodur, een enorm tempelcomplex, gebouwd van 2 miljoen zwarte stenen, dat hoog oprijst in een parklandschap en dat wij vanaf de top meemaakten tijdens een prachtige zonsopkomst. De foto's spreken voor zich... Nadat we van bovenaf alle 6 lagen met de wijzers van de klok mee waren afgegaan, keerden we ietwat geradbraakt maar ... read more
Buddha
Stupa
Buddha in huisje

Asia » Indonesia » Java » Yogyakarta July 17th 2012

De titel vat vrij goed samen wat we de afgelopen dagen hebben meegemaakt. Veel zon, veel rijstvelden en een cocktail met exact deze naam. Van onze surfactie hebben we 3 dagen kunnen nagenieten in de vorm van spierpijn. Vooral handen wassen was een crime, we hadden ons nooit beseft dat je daar je borstspieren voor nodig hebt… Bovendien was het ‘s avonds party hardy time in onze stamkroeg, voor Indonesische begrippen dan. Alcohol werd er vanzelfsprekend nauwelijks geschonken, maar de vogeltjesdans werd met verve gedanst in het kader van een lokale danscompetitie. Ondanks alles waagden we ons de volgende dag al aan een nieuwe sportieve uitdaging: fietsen! Javanen hebben, naast het normale fietsen, het tandemfietsen tot ongekende hoogten verheven. Er bestaan namelijk niet alleen de regulaire tandems voor twee personen, maar ook voor drie en zelfs ... read more
Kita bij riviertje
Prachtige fietsen
Rijstveld

Asia » Indonesia » Java » Pangandaran July 14th 2012

Selamat sore! Goeiemiddag! , als in 'sore' van zere voeten, want dat heb je na 2 uur 's middags totdat het donker is. Met dit soort onmogelijke ezelsbruggetjes proberen wij wanhopig een beetje Indonesisch te leren, dat werkelijk geen enkele gelijkenis heeft met welke andere taal dan ook in ons standaardrepertoire. 7 bijvoorbeeld, dat is tuyuh. Logisch, want Fre is op de 7e jarig, and dan zing je "Happy Birthday to you!". De enige taal waarmee je nog wel iets kunt in deze contrijen is - hoe kan het ook anders - Nederlands. Een 'tas' is namelijk gewoon een tas, en een 'handdoek' een handdoek. Reclame is er veel en heet ook 'reklame', en wordt in Jakarta met name gemaakt voor 'bekleding'. Juist ja, bekleding van autostoelen, typische 'meubels'. In het kort is het ons tot ... read more
Eten op Schiphol
Crashen in Kresna Homestay
Uitzicht west Java

Tot: 2.818s; Tpl: 0.037s; cc: 14; qc: 91; dbt: 0.0735s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.5mb