Vietnam, fra hanoi til ho chi minh

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Southeast » Ho Chi Minh City
February 18th 2009
Published: February 18th 2009

puuuha, okayokay. nu er det en maaned siden vi sidst har sat tid til at skrive herinde saa der er sket en del siden hanoi, da vi nu er i cambodia, sihanoukville.
men for at starte et sted : vietnam !
fra hanoi koebte vi en 4-stop busbillet, hvor man bare hopper af og paa i fire byer ned langs vietnams kyst.
foerste stop var Hue, men byen var meget lille og vi havde ikke rigtig hoert noget specielt om den saa blev der bare en nat, og tog saa til hoi an.
Hoi An var byen hvor alle turister tog hen for at faa lavet noget toej. og alle vi rejste med fik lavet alt fra sko, kjoler, shorts og mange fik jakkesaet. vi var dog for dovne, og vores tasker er ved at blive tunge, saa vi lavede ikke noget. Byen var meget praeget af flotte huse som stammede fra tiden hvor vietnam var en fransk koloni.
Igennem Hoi An var en flod, som en nat floed over, saa da vi skulle i byen maatte vi naermest klamre os langs husene da fortovet naesten var oversvoemmet. Naeste morgen saa jeg da ogsaa en fisk ligge midt paa vejen (:
I Hoi An moedte tine og jeg to amerikanske toeser som vi kom rigtig godt ud af det med, og havde nogle rigtig sjove aftener.

Naeste stop paa busturen var Nha Trang . selve busturen var rigtig haard. vi havde koebt "seats"istedet for "sleepingbus", og turen varede nok fra klokken 7 om aftenen til 6 naeste morgen. men da vi saa solopgangen i nha trang fra bussen var det temmelig klart at det var det vaerd. bussen koerte igennem centrum og saa ud forbi stranden (som ligger i centrum!) hvor alle de lokale joggede, dyrkede tai chi og andre former for motion. det var meget flot og nok den mest livlige solopgang (klokken 6 om morgenen) jeg foer har set.
Nha Trang var en helt vildt laekker by. stille og rolig, laekker strand (dog med ret saa vilde boelger) og selvfoelig et fedt natteliv som tine og jeg hurtigt blev grebet af. (maaske lidt for meget . ..)
Der var dog det minus at vi var en uge foer det kinesiske nytaar (tet), saa prisen for et vaerelse steg. Og efter en ellers rigtig god bytur som endte med solopgang paa stranden, fik vi af vide af vores hotel at vi ikke kunne bo der laengere. lidt haardt at hoere klokken 7 om morgenen hvor man bare gerne vil putsove ! (men de fik ondt af os og vi fik gratis bananer, saa de er tilgivet!)

vi var i nha trang i . .. 5 dage cirka foer vi tog til endestationen (troede vi det ville blive i hvert fald), Ho Chi Minh City (ogsaa kaldt saigon). Vi havde planlagt at vi ville fejre det kinesiske nytaar der. Det kinesiske nytaar varer 3 dage, og bliver fejret med drageshow (hvor unge drenge gymnaster klaeder sig ud og saa er der en numse og en der er hoved, saa de sidder paa skuldrene af hinanden) og familier samles.
Men da vi ankom til ho chi minh blev vi godt skuffet. det var godt nok en storby, men paa den helt utaalelige maade (syntes mig og tine i hvert fald) med larm, helt ustyrlig trafik (folk der dytter konstant) og folk var ikke saerlig venlige. der var ikke nogen speciel . .. kultur ligesom i Hanoi men bare . .. mennesker , larm , lugt og ikke mindst en rigtig fugtig varme. Saa foerste nat i saigon (efter at vi havde vaeret utilfredse med alt der var ved byen, og ikke mindst priserne) sagde jeg til sidst til tine da vi gik hjem: jeg VED du heller ikke gider vaere her laengere , skal vi ikke tage til nha trang og fejre nytaar ? og tine var helt enig (: saa naeste dag bookede vi en busbillet (de SIDSTE der var, da mange vietnamesere ville fejre nytaar i nha trang, efter de billeter var det umuligt at finde nogle pladser baade med bus og fly).

saa vi tog 5 dage mere i nha trang. vi blev noedt til at betale dobbelt pris for et vaerelse og flytte i alt 3 gange paa de 5 dage (temmelig irriterende), men det var helt sikkert den bedste beslutning vi tog og nytaar der var helt fantastisk. den foerste aften hvor nytaaret blev skudt igang stod hele byen paa stranden (man kunne stort set ikke se sand for alle de mennesker og deres medbragte scootere) og vi saa paa fyrvaerkeri.
men efter i alt 10 dage i nha trang var vi klar til at tage videre til cambodia.

fortsaettelse foelger . ..

Tot: 0.072s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 43; dbt: 0.045s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb