Vietnam 17. og 18. December

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Southeast » Ho Chi Minh City
December 19th 2007
Published: December 21st 2007

(denne her fik jeg vist ikke publiseret)

17.12.07 fortsat
I fik Pho-suppe igen til aften - det kan alle lide (og restauranten havde heller ikke rigtigt andet). Jeg havde ledt i længere tid efter en restaurant anbefalet af guide-bogen og Jeppe var efterhånden noget træt, så da der var et sted at spise var der ikke så meget diskussion. Efter maden slappede vi af (ungerne i poolen) og så var der Arsenal-Chelsea i fjernsynet. Frederik gik en tur ud i byen - og blev konstant tilbudt hash. Han fik i øvrigt givet 15 kr. i drikkepenge på en kaffebar (for en kaffe til 10 kr.) - næste var tjenerne meget glade da vi kom igen J Denne nat var det tydeligt at vores danske indre ur ikke helt kunne overmande trætheden, så det blev sent inden vi faldt i søvn.

18.12.07
Sidste pool-tur inden morgenmaden. Det var ikke let at tage afsked med luksus-livet på Grand Hotel, men vi skulle videre til Blue River (fra 260 $ til 40 $ pr. nat). Blue River ligger i backpacker området og er OK - meget rent og sødt personale (men fuldstændig basic). Det var dejligt at møde Jesper, Mette og ungerne. Vi besluttede os for at gå til Vietnam museet i byen. Det var varmt! - og humøret faldt da vi fandt ud at der var middagslukket, men så benyttede vi os af lejligheden til at få frokost. Fandt en fin fiskerestaurant. Glimrende mad til alle 9 for 250 kr. Jeppe tiltrak sig en del opmærksomhed fra de primært kvindelige tjenere - uklart om det var fordi han forsøgte at spise nudler med fingrene eller om det var mængderne han satte til livs. Han blev fotograferet i flere omgange under en del fnisen med mobil-kameraer. Måtte også op at stå sammen med en aj de mandlige tjenere, så de andre kunne tage billeder.

Så var det videre til Vietnam museet. Det var et fint og ret nøgternt museum der primært fortalte historien i al sin gru gennem billeder. Stærkt - også for de små (vi guidede de to mindste uden om de værste billeder). Der var også opbygget en kopi af de fængsler man brugte på øen Con Dai - det var ikke for sarte sjæle. Museet havde også en del krigsmateriel som f.eks. en helikopter og et amerikansk jagerfly. Efter museet gik til den nærmeste park hvor der var en swimming pool på et større sportscenter (specielt ungerne var meget varme). Da der ikke var nogen havde badetøj med, så indkøbte vi billigt, men fint udstyr (10-20 kr) - læg specielt mærke til Anna og Thea’s meget tækkelige badedragter.

Jesper og de fire mindste tog taxa tilbage til hotellet, mens vi andre gik bl.a. gennem markedet (hvor jeg fik købt lidt Abercrombie-kopier). Efter en øl og et bad gik vi til Ngon-restauranten der i begge guidebøger havde fået meget ros - det var også rigtig godt. Sydende stemning i uden- og inderdørs spiseområder omkranset af ”gadekøkkener” der hver havde et område af Vietnam som deres speciale. Vi prøvede at få vietnamesiske pandekager som Merete og Signe laver dem, men det var desværre ikke helt så godt (langt fra), så de var lidt skuffende (men resten var godt og spændende - og billigt). Så var det tid til indkøb af DVD’er, kaffe og en gåtur tilbage til hotellet (Jeppe synes vi kører alt for lidt i taxa).

Har snakket med Merete og hun har nu fået billetten, så vi glæder os til på lørdag.

Tot: 0.057s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 50; dbt: 0.0343s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb