soevn? hva er det?


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » South Central Coast » Khanh Hoa » Nha Trang
January 29th 2008
Published: January 29th 2008
Edit Blog Post

Jada... Naa har vi faatt vaar nye guide: Quam. Hvordan han er? Jo, se bort ifra at han er hyper stresset, enda ikke har sagt et ord om vietnam, eller vietnamesere, gjoer narr av enkeltpersoner foran andre og oensker aa laere ord som "jeg er hot" osv. saa er han ok han...kremt...

Ikke nok klaging? ha Da skal jeg gi deg mer:
I gaar skulle vi ta nattoget fra Ho Chi Minh City. foerst var det 40 min forsinket, det var greit nok. Saa kommer vi paa toget, faar saa vidt skvist oss inn den aaletrange gangen til vaar vakre seksroms lugar paa droeye 5 kvadratmeter. Faar dumpet av oss de enorme sekkene (som vi maatte sove sammen med, fordi det ikke var noe bagasjeplass), deretter finner vi ut (til vaar positiveoverraskelse) at sengene bestaar av trebenker, trukket med et glorete, moekkete bugunderfarget floeyelsstoff...mmm deilig! Spesielt for den andre nordmannen som har to skiveprolaps i ryggen, og den foerste som er 184 cm hoey og sengene var 50 cm bred...hahah...det var jo bare en opplevelse, og vi saa ganske positivt paa det, vi tre nordmennene som kom i samme lugar med tre andre vietnamesere. men da vi fant ut at reste av gruppen (4 vogner foran) hadde aircondition (nei, vi hadde ikke aircondition, og ja: det er over 30 grader), senger med tykke madrasser, og smaa fine tver i hver lugar...!

Saa vi bare smilte skjevt, tok det som en ekte viking, og satt lutrygget ned i vaar prinsesseseng. Hadde jeg bare faat sengen for meg selv...kremt...neida: to vietnamesiske damer bare ristet e smaa nette rumpene sine pent paa plass i sengen min og skviset meg opp i et hjoerne, er jeg pent fikk sitte til de skulle legge seg. Da jeg hadde lest lonly planet, og Agatha Christie i et par timer, fant de seg endelig plass i sine egne senger. Nesten i droemmeland begynte det aa kile noe fryktelig uner nesen min. Hva det var? Jo: haaret til piken i sengen over... Damen i sengen ovenfor henne laa og vred seg som en nyfisket fisk foer du har knert'an, oeverst laa to menn som kappsnorket hoeyere og hoeyere, doeren til lugaren gikk ikke igjen og skled opp og igjen og fikk lyset til aa minne om det verste disco, og nederst laa to fortvilte nordmenn, stive i kroppen, svette i panna og med blodsprengte oeyne.
Det blir en meget tidlig kveld paa oss i natt, for aa si det slik...

Fikk ikke skrevet i Ho Chi Minh: Det er byen med de rare i! Trafikken er ille i Kambodsja, men den er enda verre i Vietnam. Det er over 80 millioner scootere i landet, og etter fem minutter paa aapen gate er du dekket i et pent, tykt lag med graa eksos og moekk. Vietnameserne er mye mer voldsomme, braakete og uvenneligere enn de soete kambodsjanerne, men vi har hoert at det blir bedre jo lenger nord du kommer...saa vi krysser fingrene.
Det er ikke bare fingrene du maa krysse, hvis du har tenkt a krysse en gate her. Jeg har, ufrivillig, begynt med ekstremsport: vil du joine er det bare aa krysse en gate i Vietnam!

Ellers er Vietnam et fantastisk land. det er en vidunderlig natur. Masse groent, palmer, traer og oeyer. I dag var vi paa mud bath (det trengtes etter den harde tog turen), der vi badet i gjoerne og salte mineraler. I morgen ska vi paa atter en baattur, med snorkling og grilling, relax on the beach og bare kos!

Til alle dere som har sendt meg en melding, paa mobil, mail, eller her paa travelblog: tusen takk!
Jeg setter veldig pris paa det, og beklager hvis jeg ikke svarer dere alle, men det blir ikke alltid tid til alt.

Glad i dere alle!
Mange klemmer fra en som lengter etter en god seng :-)

Advertisement



Tot: 0.051s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0323s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb