Historier fra Oesten


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Pha-Ngan
December 31st 2008
Published: December 31st 2008
Edit Blog Post

Update fra Koh Phangan



Vi startede fire, nu er vi desvaerre kun tre. Anders savnede sin familie og noed derfor ikke sin tid her. Efter mange samtaler med Morten og mig selv. Tog han den beslutning at tage hjem. Vi savner ham.

Juleaften blev holdt paa Hat Rin Nok (forklaring laengere nede). Vi sad i julemands kostumer med foedderne i sand. Morten og jeg fuldt paaklaedt i Tuborg julemands kostumer, Martin i almindeligt julemandskostume. Som de eneste paa oeen havde vi julekostumer. Saa opmaerksomhed var der nok af. Min mor kom med hendes kaereste Henrik. Saa juleaften paa stranden med to gode venner og min mor - priceless. Hvis bare min far og lille soester havde vaeret her, havde det vaeret den bedste jul nogensinde! Men mine tanker faldt i eneklte momenter tilbage, paa lille graa Danmark, hvor juletraeerne ikke er lavet af plastik. Specielt paa Signe. Men aften sluttet som alting ellers, paa denne oee, med fest. Selvfoelig.

Stedet vi fejre nytaar hedder Koh Phangan - Koh betyder paa thai oee. Oeen ligger ud fra Thailands oest side og er del af en oeegruppe bestaaende af tre oeer: Koh Samui, Kog Phangan og Koh Tao. Koh Samui er den stoerste oee og derfor ogsaa den mest udviklede. Hernede betyder det, at hele oeen er et stort turist helvede. Hvis du forstiller dig stroeget en loerdag og goer gaderne fire meter smallere... Det er helvede paa jorden.
Koh Phangan er et backpacker paradise. Der kommer naesten ingen familier, oeen er ikke lige saa udviklet. Mest fordi backpacker ikke har saa mange penge. Stederne man bor er bungalows paa stranden. En Bungalow er, for det meste, lavet af fire bambus soejler med bambus pinde flettet samen som vaege(det er som man forestiller sig det). Inde i bungalowen er der ikke andet en en seng, med et mygenet over. Toiletter i denne del i verden er som en dansk toilet sunget ned i jorden, altsaa en hul i jorden. Der er ingen spejle, moebler eller andet pjat. Ved hver bungalow er der en lille terrasse, med en haengekoeje og en stol. De fleste dage ligger man der med lidt toemmermaend, med en god bog i haanden. For tiden laeser jeg Robert frost digte. Naar man tager en pause fra laeseriet og kigger op ser man: Strand og vand, en udsigt der ikke kan beskrives med ord. Vi bor paa den strand der hedder Hat Rin Nok (Sunrise beach) i Paradise Bungalows. Dette er stedet hvor den foerste Full Moon Party blev holdt. Siden da er festen blevet verdens kendt. Jeg vil proeve at give et billede med ord. Stranden er tre km lang. Hen af stranden ligger der forskellige spillesteder med forskelig musik. Sa alt efter humor eller stivhed, er der alt hvad hjertet begaerer. Der er ca mellem 12.000 til 25.000 mennesker under en af disse fester. Naa man varmer op til denne fest, maler man hinanden med maling. Det gaelder om at se saa sindssyg ud som muligt! Naar man rammer stranden, har de lamper der faar malingen til at lyser op. Forstill dig saa mange menesker i alle verdens farver - naesten umuligt. Maaden man bliver fuld paa, er ved hjaelp af buckets. Hvilket er smaa strand spande til boern. Disse bliver fyldt med 1/4 liter Sam Sung, en ris whiskey paa 80%! (MISSING)Derefter bliver der haeldt cola i plus redbull. Men det er ikke almindelig redbull, det er red bull sirup, 50 gange saa staerk som en almindelig. Hele herligheden sparker som en hest! Saa fuld og fuld af energi i et hav af alle verdens farver. En saadan fest bliver holdt i aften og spaendningen ligger i luft.
Naar leveren saa siger stop, tager man til den sidste oee, Koh Tao. Der sjovt nok ogsaa er den mindste. Oeen er blandt det smukkeste i denne verden. Der er hvide strande, palmer, og turkis blaat vand med en sigtbarhed optil 25 meter. Man bor igen i Bungalows. At bo i en bungalow koster ca. 300 bath og man kan bo tre mennesker i en. 300 bath er ca 45 kr.. Paa Koh Tao dykker man og hviler ens haardt ramte lever.

For tre dage siden faldt jeg paa en scooter med over 60 km/t. Saa min ene arm har nogle saar og jeg har saar ned af benet. Jeg slap billigt. Det var hoejlys dag, jeg havde ikke drukket. Jeg koerte simpelthen for hurtigt rundt i et sving. Saar her er ikke som der hjemme. Selv det mest simple saar tager uger for at hele. Det bliver hernede kaldt en Koh Phangan tatto 😊 Vejene er forfaerdelige, med haeldninger man kun finder i bjerge og sving som i alperne. Men jeg er ved godt mod. Du kender mig jo jeg fortryder intet, jeg laerer af det.

Den 13. jan flyver vi fra Kuala Lumpur, Malaysia til Brisbane, Australien. Hvor vi skal surfe og dykke. Derefter venter New Zealand.

I dette oejeblik sidder jeg og kigger ud paa regn. For som altid er der slanger i paradis. Mine saar maa ikke blive vaade, saa jeg er egentlig fanget her. Endnu en udfordring, endnu et eventyr.

Skrevet af Jacob

Skal hilse fra os alle
Morten og Martin er skade fri, undtagen toemmermaend. Vi har det egenligt bare fantastisk.

Advertisement



31st December 2008

Hej Jacob. Mange tak for en fantastisk skrevet brev. Så beskrivende, at jeg sagtens kan se stedet og jer for mig. Skriv snart igen. Stort knus og rigtig godt nytår til jer. Hanne
2nd January 2009

BØLLEBANK
HEJ Dejligt at høre fra dig. Tror du ikke jeg skal komme og kigge på de hudafskrabninger no mercy. Få dig nu en på opleveren - fuld sttøtte fra mig. Nyd det og bare gi' den gas i 2009. Du får mig aldrig til at sige at jeg savner dig lidt. Alt vel her tak for lommetørklæder. Pas på dig selv. Stort knus

Tot: 0.164s; Tpl: 0.032s; cc: 12; qc: 52; dbt: 0.0801s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb