Huvafen Fushi - Malediven

Maldives' flag
Asia » Maldives » Male Atoll
April 25th 2010
Published: April 25th 2010

Waar zal ik beginnen… de Malediven… zucht… de gedachte alleen al doet me weer terug verlangen!! Laat ik daar nou maar ff niet mee beginnen, maar gewoon bij het begin wat dacht je daarvan!!

Het weekend na de vorige update was het Formule 1 weekend hier. Uiteraard altijd weer een top weekend, met veel herrie en het hele circus eromheen (monteurs die je op straat naar het circuit ziet lopen, het park dat wordt afgezet, etc.) Ik werkte die week een paar dagen thuis voor die demo die ik de week erna had en met lekker weer en een open balkondeur was het heerlijk genieten van de herrie vanaf het circuit als ze weer eens een proefrondje reden! Jacq werkt vlak aan het park/ circuit en die vond het ook helemaal geweldig en stuurde zowat elke keer dat ze ze hoorde een berichtje! We waren eigenlijk wel van plan om op de zondag naar de race te gaan, maar we waren toch wel een beetje lui en het weer was ook niet super (werd regen voorspeld) dus gewoon lekker thuis voor de buis. Daarvandaan weer goed zicht op de straaljager en de Qantas A380 die over kwam vliegen, altijd weer spectaculair. Nou goed, leuk weekend dus al met al en de routine klusjes er ook bij gedaan.

Op dinsdagavond zijn we dan naar the Arts Centre geweest waar de Buena Vista Social Club optrad. We hebben een aantal Latijns Amerikaanse albums wat we helemaal geweldig vinden, maar zij zijn toch wel een beetje onze helden op dat gebied (en terecht zou ik zeggen!!). Hadden ze nog nooit live gezien dus geen idee wat te verwachten. Nou goed, komt er dus een half bejaardenhuis het podium op (man of 15 schat ik) die op hun gemakje hun instrument opzoeken (het hele podiums tond vol met trommels, contrabas, piano, noem maar op) en ff op hun gemakje een feestje bouwen!! Langzaam aan begonnen stonden mensen uit het publiek op om bij het podium te gaan dansen, en de muziek werd steeds beter! Ongelooflijk dat zulke oude mensen (met alle respect uiteraard) zulke wereld muziek kunnen maken... en een lol dat ze er tegelijkertijd bij hadden, ongelooflijk!! Ze stonden te dollen en geinen met elkaar op het podium, en tegelijkertijd waren zij de beste dansers uit de zaal geloof ik! Een van de trompettisten was denk ik een vd oudsten van het
LoungebedLoungebedLoungebed

een vd vele, gefotografeerd op mooi momentje
stel, maar elke keer als hij niet hoefde te blazen stond ie op zijn gemak met zijn heupen te wiegen, en een beetje salsa les weg te geven, geweldig!!! Tsja... dit was geen concert maar gewoon een groot feest, kan het echt iedereen aanraden al is het maar voor de belevenis. Wat een plezier stralen die mensen uit zeg, bizar gewoon.

Nou goed, dag erna dan de transport demo. Was om 1 uur ’s middags dus aan de beurt en ging gelukkig redelijk goed. Had een paar weken ervoor training gehad in dit product, maar 3 dagen training voor een gedetailleerde demo voor een van de grootste transport organisaties in Azie maakt eht wel lastig. Gelukkig genoeg support gehad vanuit India en andere teams dus ging goed. Daarna echt met een heerlijk vakantie gevoel de auto in, terug naar huis... zalig gevoel zeg, nog maar 1 dag en dan met vakantie! Die laatste dag kon me natuurlijk wel gestolen worden na de hectiek en drukte van de voorbereiding.

Vrijdag was het dan zover... zaaaaalig! Om half 7 zaten we al in de Galleon voor ons ontbijtje, ff de vakantie goed beginnen met een heerlijke kop koffie en lekker ontbijt in onze favo ontbijttent. Daarna naar het vliegveld waar we veel te vroeg aankwamen in de Singapore lounge. Het was natuurlijk goede vrijdag en de eerste vrije dag van het heel lange paasweekend, en begin vd paas vakantie dus wisten niet of we files moesten verwachten, viel alleszings mee gelukkig en beter te vroeg dan te laat (jaar of 4 terug voor onze eerste terugreis naar NL kwamen we in een file terecht en arriveerden we pas op het vliegveld net toen ze de balie voor de vlucht sloten... anders hadden we dus de vlucht naar NL gemist!!). Lekker ff gehangen in de lounge met een hapje en drankje, en om uurtje of half 11 ingestapt in de A380! Was eerste keer voor Jacq in de A380 dus was wel weer leuk om dat met haar te kunnen delen nadat ik al meerdere keren had geraved over de stilte en comfort van dat vliegtuig. Jacq vond idd ook dat hij erg stil was, wat wel zo prettig was omdat ze mijn hand niet fijnkneep bij het opstijgen!!!
Eind vd middag dan in Singapore, daar eerst naar ons hotel aan het strand gegaan, snel omgekleed en de stad in. Eerst ff paar overhemden voor mij gekocht (had via een collega een kleermaker gevonden die overhemden op maat maakt voor een heel goede prijs) zodat ik weer wat ouwe weg kon gooien thuis, en beetje rondgesnuffeld daar in de winkels. Toen taxi genomen om een echte Singapore ervaring met Jacq te delen: het eten van chili-krab in een achteraf gelegen woonwijk waar voornamelijk Chinezen wonen!! Toen we aankwamen wist Jacq ff neit wat ze moest vinden geloof ik, ik was er al paar keer geweest met collega’s dus wist ong wat te verwachten, maar de plastic tafels en stoelen, felle TL-balken en geschreeuw en drukke gedoe van bergen Chinezen om je heen waren voro Jacq toch ff wennen, haha!! we waren ook redelijk moe en erg hongerig wat niet echt meehielp.. nou goed, het eten was echt weer zalig: heerlijke gewokte Chinese brocooli en andere groentjes, en zelfs de chili-krab met de zoete broodjes waren een topper volgens Jacq! Ik had wel gedacht dat ze het zou proberen, maar dat ze het echt heel lekker zou vinden had ik niet verwacht, weer een meevaller!! Wederom een ervaring kunnen delen waar ik al een paar keer enthousiast over had verteld :-)! Terug
GymGymGym

wat een uitzicht!
naar hotel waar we lekker konden slapen met onze melatonine pilletjes die we in Singapore bij de drogist hadden gekocht...

Zaterdag was het lekker weer toen we wakker werden, Jacq ging lekker uitgebreid sporten in de gym en ik ging hardlopen over het eiland. We zaten weer op Sentosa, het eiland voor de kust van Singapore waar ik ook met de kickoff zat. Het is aardig heuvelachtig daar en wilde vorige keer al gaan hardlopen tijdens de kickoff maar dat is er toen door het drukke schema helaas niet van gekomen. Was blij dat ik dit keer wel kon want het was echt heerlijk lopen, al was het erg vermoeiend met al die heuvels en hitte. Daarna lekker vers fruit gegeten en beetje rond hotel gehangen. Was lekker hotel dus helemaal goed. Zijn daarna de stad weer ingegaan om te gaan shoppen. Laatste keer dat Jacq en ik er samen waren was ze goed kunnen slagen voor kleding (Aziatische vrouwtjes zijn klein,wat dus betekent dat er genoeg keus is voor Jacq!) en ook dit keer viel het niet tegen... daarna weer ergens happie eten, hadden dit keer geen idee waarheen dus vroegen een taxi chauffeur ons te droppen in een leuk tentje in Chinatown. We werden gedropt op Temple Street in hartje Chinatown. Keus genoeg uiteraard en op goed geluk maar een tentje ingelopen dat er even gezellig uitzag als die van avond ervoor: plastic stoelen, veel TL licht en dit keer ook nog een blerende TV met een Chinese soap-serie! Het was ook gelijk een soort van Chinees supermarktje dus dat maakte het nog wel gezellig. Nou goed, dit bleek achteraf een gouden greep te zijn geweest want het was een vegetarisch restaurant, met een erg vriendelijk oud Chinees vrouwtje als eigenares. De menu kaart was met plaatjes zodat we konden zien wat te eten, maar zelfs toen wisten we het niet echt, maar gelukkig kwam zij ons helpen en advies geven over wat we moesten proberen. Nou goed, we begonnen met een gerechtje dat er wel lekker uitzag, maar hadden toch onze twijfels.... totdat eht werd neergezet en we begonnen te eten en beseften dat het erg lekker was!! Dat verandere het eea dus als een speer naar de pin gerend om geld te pinnen, extra fles bier besteld en het menu weer gevraagd om bij te bestellen... nou goed, uiteraard veel te veel ebsteld en gegeten,
OntbijtOntbijtOntbijt

Familie haai had ook trek
te veel biertjes op maar wel super maaltijd!!! Een plek om te herinneren. Daarna naar Clarke Quay gelopen waar we nog een afzakkertje hadden gedaan tussen de andere toeristen, wederom een geslaagde dag.

Zondag regende het helaas pijpestelen... we waren van plan die middag naar het strand te gaan om bij Cafe del Mar een loungebed op te zoeken en lekker een boekje te lezen en te genieten van de house-/ loungemuziek. Kwam er dus helaas neit van dus een beetje een verloren dag helaas. Nou goed, het plan was om in Sing beetje te onthaasten, uit te rusten en in de vakantiesfeer te komen dus geen man overboord. In de middag nog maar keertke de stad in om de tijd te doden. Toen weer terug nara het vliegveld waar we ons echt konden gaan verheugen op de Malediven!! Drankje erbij, en ff internetten om te zien wat het weer zou doen... meer als grapje want het was de week ervoro elke dag schitterend weer geweest met temperatuur tussen de 28 (nacht) en 32 graden (overdag) en strakblauwe lucht... hahaha, saai hoor.. .een vakantie met enkel blauwe lucht en warm... dat was het plan dan! Tot onze schrik zagen we een ander beeld: temperaturen wel hetzelfde, maar elke dag regen en bliksem.... moet wel zeggen dat dit de pret ff drukte, de sfeer was er eigenlijk wel een beetje uit en al probeerden we positief te blijven (ach, het is een mooi resort en we willen uitrusten dus met een boekje uit de regen komt het ook goed) werkte het bij mij toch niet echt. Nou ja, weinig aan te doen.

Eenmaal aangekomen werden we opgeweacht op het vliegveld, en met de speedboat naar het eiland gebracht. Helaas nacht dus we konden niet de mooie eilanden en blauwe zee en zo zien. Op het eiland werden we opgewacht door onze ‘thakuru’..die meot ik ff uitleggen. Het resort had geen receptie, maar ipv daarvan heb je een ‘thakuru’ die alles voor je regelt en organiseert. Hij heeft een mobiel bij zich, en zijn ummer staat voorgeprogrammeerd in de tlf op je kamer, dus als je een vraag hebt kun je hem bellen en hij regelt alles. Heel persoonlijk dus, en wel zo efficient. Hij nam ons dus mee naar de kamer en vulde alle formulieren in, waarna we eens goed gingen genieten van onze hut: open badkamer met 2 grote wasbakken, een supergrote douche met 2 douchekoppen, een 2-persoons bad dat uitkijkt over de tuin, een dompelbad in de tuin met groot loungebed en nog een douche (een waterval douche waarbij het water van een soort steen afstroomt wat erg lekker is!), een Bose surround systeem in de tuin zodat je kan genieten van de muziek die je binnen kan opzetten (er lag een iPod met bergen muziek maar kon dus ook je eigen iPod erop aanslutien). Dan binnen hadden we een supermooi Nespresso koffiezetapparaat met van die cups in verschillende smaken koffie, dan een bed van 2 x 2 meter wat erg prettig was... het bed keek uit naar onze tuin, het strand en de zee, die je via klapdeuren kon bereiken. Ze hadden een fruitschaal neergezet, wat broodjes voor als we trek hadden, een pakket met Lindt paaseitjes (het was tenslotte eerste Paasdag) en een fles gekoelde champagne... heb vervelendere aankomsten gehad in een hotel!! Zijn wel gelijk gaan slapen want het was 1 uur ’s nachts en met tijdverschil van 5 uur met OZ waren we goed moe (o ja, dat tijdverschil was ook wel grappig. Eigenlijk is het 6 uur tijdverschil, met zonsopkomts en zonsondergang
ZonsopkomstZonsopkomstZonsopkomst

Vanaf ons strandje
rond 6 uur... ze hebben echter besloten dit te verschuiven voor het eiland zodat zonsopkomst en zonsondergang rond 7 uur zijn, wel zo prettig, haha!!). Volgende ochtend werded we redelijk laat wakker, en onze ergste vermoedens kwamen uit: het regende pijpestelen... nou ja, we waren bog redelijk versuft, en hadden honger dus beetje op gemak koffer uitgepakt en ingeruimd in de 5 kasten die we tot onze beschikking hadden en daarna lekker ontbijten.

Tijdens de wandeling naar het restaurant bleek dat we nog een fout hadden gemaakt: we dachten dat we wel een strandwandeling rond het eiland konden maken in 20 minuten... bleek al gauw dat 10 minuten een betere inschatting zou zijn... en het bleek uiteindelijk zelfs maar 3-5 minuten te zijn, lekker groot dus, haha!! Bij het ontbijt werden we heerlijk ontvangen en naar onze mooie tafel aan het water gebracht. Het ontbijt zag er echt super-de-luxe uit, alle vruchten die je kan bedenken, vers-gebakken boord, verse pannekoeken en wafels, eitjes, noodles, allerlei vers-gebakken koekjes en taartjes, noem maar op, verwennerij dus. Hier bleek ook wel weer dat we in een luxe tent zaten... als je ff zat te wachten op je brood dat je in de toaster had gedaan werd je naar je tafel ‘gestuurd’ met de mededeling dat zij het wel zouden brengen, als je een fruitsapje bestelde mocht je het niet zelf oppakken en naar je tafel dragen, dat werd op een dienblad gezet en naar je tafel gebracht en ga maar door. We hoorden ergens in de week dat er 250 man personeel werkte op 80 gasten dus het was wel begrijpelijk dat dat personeel wat wilde doen!!

Tsja... wat kan ik verder allemaal nog vertellen over het eiland behalve dat het helemaal super was en geweldig... de gym was geweldig... gebouwd op een platform op het rif, met enkel glas rondom en goed materiaal, en wederom zo’n Bose surround systeem waar je je iPod op kunt aansluiten... dus heerlijk sporten met je eigen muziek met zo’n schitterend uitzicht, helemaal goed! Dan de health spa: uitgeroepen tot een van de meest pittoreske van Azie, met een vd weinige plekken ter wereld met een onderwater-spa (behandeling op 6 meter onder de waterspiegel met uitzicht op het koraal en de vissen). Dan waren er ook nog 5 restaurants: 1 voor ontbijt en diner, 2 voor lunch en diner en 2 voor diner. Keus zat dus en hoefde je je niet te vervelen!! In de bar hadden ze ook ngo een wijnkelder gebouwd onder het zand, wat ook wel weer erg apart was... en verder was er gewoon aan alles gedacht. Op het hele eiland hadden ze overal mooie loungebedden en hangmatten geplaatst zodat je altijd wel ergens een mooie en rustige plek had om te ontspannen. Elk bed/ hangmat had een stapel opgerold handdoeken in de buurt liggen zodat je altijd schone handdoeken had en niets hoefde mee te nemen. Het zwembad was uiteraard super, een infinity zwembad met uitzicht over zee met een groot aantal bedden en kussens verspreid in de buurt en tussen de palmbomen om te kunnen ontspannen tijdens de inspannende zwempartijtjes. Dan ook nog een infinity bubbelbad dat ook min of meer in zee was gebouwd en je kon bereiken via een lange houten pier vanaf het strand. Tsja... het zag er allemaal gewoon geweldig uit, maar de foto’s spreken wel voor zich eigenlijk.

Het andere was gewoon de service en de kwaliteit van alles, personeel genoeg uiteraard en overal werd voor gezorgd. Je kamer werd 2x per dag schoongemaakt en opgeruimd, waarbij ’s avonds je bed netjes werd opengeslagen, alle handdoeken weer vervangen, vers-gebakken koekjes op je nachtkastje gelegd voor je kopje koffie als je de volgende ochtend wakker werd. Dan werd ook de hele dag het strand en alle zandpaden geharkt zodat ze er mooi uit bleven zien en je op blote voeten kon lopen zonder bang te zijn op steentjes op schelpen te trappen, iedereen die je tegen kwam was super vriendelijk en behulpzaam, en werd er gewoon constant voor je gerend als je wat vroeg. We wisten niet wat we meemaakten en voelden ons niet altijd op ons gemak, vooral die vorobeelden met geroosterd brood en fruitsap waren apart om zo te noemen..

Hoe kwamen we onze dagen door??? Tsja... hebben we het vaak over gehad, en was eigenlijk niets meer dan van relax-plek naar relax-plek verhuizen... paar uur bij het zwembad, dan paar uur op een lounge-bed op het strand, dan paar uur in je prive plungepool bij de hut... dag voorbij... dan paar uur in een hangmat ergens op het strand, paar uur zwembad, dan weer ff prive plungepool bij de hut.. dag voorbij.. we kwamen tijd tekort om alle mooie plekjes te ontdekken!! We hebben eigenlijk niet eens tijd doorgebracht bij
Titan triggerfishTitan triggerfishTitan triggerfish

Pas op, ik bijt
de Vinex-wijk-op-palen (de overwater bungalows) al zag dat er wel leuk uit... bleek achteraf trouwens dat ons vermoeden mbt privacy wel klopte... vanaf het water heb je redelijk inkijk in die bungalows dus kun je niet echt ongestoord genieten vd rust... goede les dus als iemand ooit zp’n overwater bungalow wil huren!!

Verder natuurlijk ook nog aantal keer wezen duiken. We hebben maar 6 duiken gedaan, vooral eigenlijk omdat het niet de bestemming was voor een 100% duikvakantie, maar meer als iets gezelligs ‘voor erbij’. De eerste 2 duikjes waren middag duikjes, met daarna 2 dagen met 2 duiken in de ochtend. Het was een mooie boot die we mochten gebruiken, niet echt de duikboot maar daarom niet minder leuk!! Was een boot die je kon huren voor overnachtingen op het rif, dus met groot bed en slaapkamer, douche en toilet, en een supergroot loungebed op de boeg.. al met al niet verkeerd als transport van het resort naar je duikplek... het duiken was al met al een beetje gemengd... we zaten er met de noordoost moesson, wat betekent dat de wind al het plankton naar de westkant van het atol waait. Betekent dus slecht zicht aan de westkant,
Op weg naar een duikplekOp weg naar een duikplekOp weg naar een duikplek

We hebben slechtere bootjes gehad :)
maar wel kans om manta roggen te zien. Ons resort zat aan de westkant, dus we zaten in deze spagaat... de eerste 2 duikjes waren beide in de middag, met weinig tijd om te varen naar de duikplek en terug, dus waren relatief dichtbij het resort. Niet zo veel zicht dus, maar helaas ook geen manta’s... wel heel veel vissen, en paar super mooie beestjes gezien zoals eagle rays, napoleon wrasses, super veel murenes en ook aantal schildpadjes, haaien en barracuda’s. Het visleven was super, heel gezond eco-systeem al viel het koraal wel aardig tegen. Daarna dan een dag 2 ochtend duiken gedaan waarbij je meer tijd had om naar de duiksite te varen, dus waren naar oostkant van het atol gegaan. Het zicht was idd vele malen beter, dus veel prettiger duiken, en wederom even mooie vissen en beestjes, koraal nog steeds matig. Laatste dag duiken dan de duik die het meest uitdagend was... Shark Point... in een van de passages tussen wat eilandjes staat een koraal berg die vanaf de bodem omhoog komt tot 18 meter onderde oppervlakte. Doordat het tussen 2 eilanden inzit, is de stroming hier regelmatig erg snel, wat betekent dat er meer kans is
CheeseCheeseCheese

De blue-striped yellow snappers poseerden hier mooi :-)
op grote beesten zoals haaien, napoleons en barracuda’s... het is een pittige duik omdat (als er stroming staat) je vanaf de boot het water in moet springen, direct onder moet gaan (dus niet ff op je gemak op de oppervlakte blijven dobberen om je masker schoon te maken enzo) en dan als een baksteen naar -25 meter moet zakken, om met de stroming meegevoerd te worden naar het koraal rif... bij het rif aangekomen moet je je dan met een ‘rif haak’ (een soort metalen haak aan een touw) vasthaken aan het rif zodat je niet verder drijft, en daar blijf je dan op 25 meter hangen in de stroming, terwijl alle beestjes (haaien dus!!) aan je voorbijzwemmen... nou goed, Jacq was weer beetje paniek aan het zaaien door van allerlei vragen te stellen, en als gevolg werd ik nerveus... erg prettig!!! Zij was als de dood vantevoren en vroeg de divemaster het hemd van het lijf, en ik was als de dood voor het afdalen in het blauwe niets... je gaat onder, totaal geen referentie punt (geen koraal of muur of noem maar op) maar enkel diepe blauwe zee, afdalen naar 25 meter, en dan maar hopen dat je tegen het rif wordt meegevoerd... ik heb beseft dat ik een angst heb met duiken: geen referentie kader hebben.. .als mijn ogen niet worden afgeleid met iets (een stuk rif, een vis, een wrak, noem het maar op, iets om mijn geest bezig te hoduen) dat ik ga nadenken over wat een idioterie ik eigenlijk aan het doen ben en mezelf langzaam bang begin te maken... niet goed dus. Gelukkig stond er geen stroming, en werden we boven het rif gedropt en op 5 meter diepte konden we de top van het rif al zien, dus hoefde nergens bang voor te zijn! Afgezakt naar 28 meter, beetje rondzwemmen, paa rhaaitjes gezien, verder niet veel soeps... dat was dan weer het jammere van de duik, door de afwezigheid van de stroming niet veel beestjes... tsja, je kan niet alles hebben!!! Aan het einde van de duik dan vanaf 18 naar 5 meter voor de veiligheidsstop, en dat was dan wel weer angstig... 3 minuten op 5 meter blijven hangen in het blauwe zonder ook maar iets anders te zien dan Jacq, de divemaster en blauw water... heb me dus 3 minuten lang volledig gefocust op mijn duikcomputer, en echt nergens anders
LiefjeLiefjeLiefje

Zelfs op een eiland van 300 x 300 meter vindt ze een poesje om te knuffen!!!
naar gekeken, ff de geest bezig houden, haha!!

Was nog vergeten vd dag ervoor... 2 duiken achter elkaar, relatief kort achter elkaar met redelijke diepte (27 meter en 28 meter). De tweede duik was redelijk snel na de eerste, en zonder teveel in detail te gaan moet je opletten dat je niet teveel stikstof in je lichaam opbouwt (in het kort: hoe dieper je gaat en hoe langer je er blijft, des te meer stikstof je in je lichaam opbouwt door het inademen van lucht op diepte. Vandaar dat je een veiligheidsstop moet doen op 5 meter, om je lichaam de kans te geven het overtollige stikstof af te voeren. Als je te snel stijgt, of te lang op diepte blijft, dan krijgt het stikstof geen kans te ontsnappen en kan je “decompressie ziekte” krijgen, waarbij de stikstof als klein belletjes in je bloed blijft zitten, en zich nestelt in je gewrichten en het ergste geval in je longen waardoor je longembolie kunt krijgen. Als je je gewoon aan je duikcomputer houdt en je stop houdt niets aan de hand dus. Maar goed, we waren een beetje naief en zaten niet goed op onze computer te letten, en bij de tweede duik bleven we wat te lang te diep, waardoor onze computers begonnen te piepen en we een extra deco stop moesten doen... ff schrikken want we waren beide vergeten wat nou psies te doen!! Nou goed, langzaam omhoog, verder gedoken, en op het einde dan maar die stop doen... alleen gaf de computer niet aan wanneer deze begon, dus ff nadenken... ik dan maar naar 4 meter gegaan, en ja, toen begon hij af te tellen.. .gelukkig!!! daar tijdje blijven hangen tot de deco stop klaar was, dan de normal 5 meter veiligheids stop voor 3 minuten en ik was klaar. Jacq bleef ondertussen een beetje op haar gemak op 6 meter hangen, beetje met het koraal spelen en rondkijken, maar ondertussen dus geen deco stop doen... ik keek een paar keer op haar computer, zag dat ze te laag zat, tikte op haar computer en deed mijn duim omhoog (duik-teken om op te stijgen) en ze keek me enkel schaapachtig aan... afijn, dit dus paar keer gedaan want werd beetje nerveus omdat de lucht in onze flessen redelijk in zijn reserve zat, en we al ruim 50 minuten onder water en we er maar 60 mochten blijven!!!
MurenesMurenesMurenes

En dan deze engerds!! Wel de perfecte murene foto vind ik... nooit meer murene foto's van nu af aan!!
Helaas begreep Jacq niet wat ik bedoelde, en werd op een gegeven zo gek van me dat ze (nadat ik weer op haar computer tikte en omhoog wees) me een flinke middelvinger gaf... opzouten dus!!! Tsja, wat doe je dan... ik wilde dat ze die stop ging doen vanwege die deco stop, en ze wilde niet luisteren, wat doe je dan.. .dus de divemaster er maar bij getrokken o=die haar kon overtuigen dat ze omhoog moest... nou goed, eind goed al goed achteraf, maar toen we eenmaal boven waren bleek wel dat we boven de maximum grens van 60 minuten waren gekomen, al was het maar paar minuutjes. Leerzame ervaring dus, en al zijn die computers zo conservatief afgesteld dat er eigenlijk niets aan de hand was geweest als we op 6 meter waren blijven hangen, zo onder water zonder te kunnen communiceren is het toch een heel stuk minder relativeren kan ik je wel vertellen!!!

De laatste duik hadden we afgesproken nog een keer te gaan kijken bij de lokale manta rog site.. in het seizoen (januari t/m maart) is er een stuk rif vlak bij het resort waar de manta’s komen om zich te laten schoonmaken... we
NapoleonNapoleonNapoleon

Veel van gezien terwijl redelijk zeldzaam
zaten begin april, dus net buiten seizoen dus weinig kans om ze te zien... we gingen toch nog ff kijken, want je weet maar nooit... ik wist natuurlijk wel, want ik had allang een date gemaakt met een van die beesten!! Vraag Jacq maar, voordat we weggingen had ik al aangegeven dat we onze eerste manta gingen zien, was er heilig van overtuigd... kijk, en dat het dan gebeurde op de laatste duik vd vakantie was dus totaal niet onverwacht, denk vooral dat het kwam doordat ik die rode roos niet in mijn knoopsgat had de eerste 5 duiken :-). Kwamen dus op die plek aan, en er lagen een stuk of 10 mensen te snorklene, met MIJN manta!!! Dus snel het water ingesprongen, als een idioot gezwommen om hem te zien.. en wat een majestueus en machtig beest zeg, zo elegant als ze zwemmen, net of ze vliegen, geweldig gewoon!! Jacq volgde vlak na me, en die kon hem dus ook in alle glorie bewonderen... wat een mooi einde van een heerlijke trip! Daarna nog proberen te duiken met hem, maar hij zwom vlak voor ons en toen we bij de rand van het rif kwamen zwom hij de
Manta manta manta!!Manta manta manta!!Manta manta manta!!

Let's fly away...
diepte in waar we hem niet konden volgen...

Dan nog Jacq d’r verjaardag!! Had gevraagd aan onze thakuru om wat speciaals te doen voor haar, en dat kwam wel goed zei die. Hij zou iets organiseren voor als we terug zouden komen van het avondeten... dus was benieuwd!! Had verder een massage geregeld in de onderwaterspa in het resort. Erg bijzonder, een vd enige spa’s in de wereld die dus onder water zijn gebouwd: 6 meter wel te verstaan! Dus met een trap naar beneden, en dan kom je in de kamer aan waar ze ramen rondom hebben gemaakt die uitkijken op het rif en de visjes... en een spiegel onder het bed zodat je als ze je rug masseren je de visjes voorbij kunt zien zwemmen. Jacq wilde per se dat ik meeging, dus samen 90 minuutjes massage gedaan wat erg lekker was. Daarna lekker eten en toen terug naar onze bungalow... en wat een verrassing was dat zeg!! Ze hadden met rozenblaafjes en palmblaadjes het bed mooi versierd (zie foto) en ook nog een heerlijke taart gebakken, die op een grote marsepein plaat was gezet, mjam mjam!!! En daarbij ook nog eens een super mooie bos bloemen
MantaMantaManta

Hij is zoooo elegant
(rozen/ lelies, etc. zeker geen lokale bloemen, haha!!). Jacq was echt heel verrast en vond dit waarschijnlijk nog wel het mooiste verjaardags kado...schitterende afsluiter van een mooie dag!!

Tsja... wat verder nog te melden... eigenlijk niet zoveel, zoveel spannends maakten we ook weer niet mee op het eiland :-)... terugreis was vervelend, ’s avonds om 11 uur vertrekken, om 7 uu rin Sing aankomen, om 10 uur vertrekken om maandagavond om 7 uur te landen op Melbourne, half 10 in bed en dinsdag weer werken... baal je van... gelijk druk ook want had de week erna op woensdag de tweede demo bij Linfox en helaas hadden ze in India nix gedaan tijdens mijn afwezigheid terwijl ze het eea zouden doen... dus lange week gelijk en vakantie alweer bijna vergeten... de demo ging afgelopen woensdag goed, en daarna dus maar weer de vakantie sfeer opgezocht en beetje bijgekomen. Afgelopen weekend nog naar Ange en Marco geweest wat erg gezllig was.

Nu is het dan alweer bijna 2 weken dat we terug zijn, morgen vrije dag (Anzac Day, zeg maar dodenherdenking) dus erg lekker. We genieten volop vh weekend, want is laatste weekend in 2 weken dat we lekker samen
Tyson kwam ff buurtenTyson kwam ff buurtenTyson kwam ff buurten

Wat een lief en schitterend beestje was Tyson
eea kunnen doen. Wordt woensdag namelijk geopereerd aan mijn enkel en mag dan 2 weken niets doen behalve op de bank/ bed hangen in het gips. Gisteren dus lekker bioscoopje gepakt, hapje wezen eten, vanmiddag lekker ff in het cafe gehangen en lekker zitten kletsen... ik vanmorgen mijn elftal wezen aanmoedigen... lekker ontspannen. Morgen dan nog ons laatste hardloop rondje en dan zit het er echt op... paar weken ff gas terug, en zorgen dat ik er bovenop kom en genees vd operatie. Alles ff extra intensief genieten, zodat ik er dadelijk tegenaan kan... Ben erg benieuwd, niet echt bang of nerveus (al vraag ik me wel af wat er gaat gebeuren) maar vooral ongeduldig omdat ik weer alles wil doen!!! We gaan het komende tijd allemaal beleven dus...

Nou goed, verhaal weer lang genoeg, foto’s opzoeken en erbij plakken en op de site zetten. Spreken jullie gauw weer, en leve de Koningin!!!
Liefs
Jackie en Robin

FF uitrustenFF uitrusten
FF uitrusten

na zware snorkeltocht
BubbelbadBubbelbad
Bubbelbad

lekker ver van strand zodat mooi uitzicht
Uitzicht tijdens lunchUitzicht tijdens lunch
Uitzicht tijdens lunch

Op dat balkon was ons honeymoon-dinner
BubbelbadBubbelbad
Bubbelbad

aaaaaaaaa...
Wakker wordenWakker worden
Wakker worden

met lekker kopje koffie en goed boek op on strandje
Weer zo'n plekWeer zo'n plek
Weer zo'n plek

Tsja... moeilijk kiezen waar te gaan relaxen!!
Hhhmmm...Hhhmmm...
Hhhmmm...

was het nou een reiger of vleermuis die zonodig zijn behoefte op me moest doen???
NursesharkNurseshark
Nurseshark

lag lekker te slapen tijdens onze snorkeltocht
Koelkast en koffieKoelkast en koffie
Koelkast en koffie

De koffiehoek in de bieb
Padje...Padje...
Padje...

Ze vervelen nooit
Zonden overdenkenZonden overdenken
Zonden overdenken

Of was het gewoon een schitterend plekje???
CaipirinhaCaipirinha
Caipirinha

Wat een ellende zeg, die cocktail bleef niet lang koud
NudibranchNudibranch
Nudibranch

Dit was een mooierd
Nemo en zijn huisjeNemo en zijn huisje
Nemo en zijn huisje

Mooi paars kleurtje vriend...

Tot: 0.084s; Tpl: 0.021s; cc: 9; qc: 29; dbt: 0.046s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb