Luang Prabangista

September 21st 2006
Published: September 21st 2006

Tervehdys vaan ja moro,

Huhuista huolimatta me emme ole tehneet vallankaappausta Thaimaassa, vaan matkamme on jatkunut jo Laosin puolelle.

Chiang Maista me lahdettiin bussilla Chiang Khongin kaupunkiin, mista ylitettiin sitten Thaimaan ja Laosin raja veneella. Vietettiin yksi yo Laosin puolella Huay Xai nimisessa kaupungissa. Sielta matkattiin erittain pomppuisesti ja polyisesti bussilla Luang Namthan kaupunkiin. Bussimatka oli todella jannittava, silla tie oli viela pahemman kerran kesken ja sadekausi ei todellakaan helpottanut matkaa. Onneksi oli ollut muutama kuiva paiva ennen matkaa. Kertaakaan ei edes jouduttu tyontamaan bussia irti mudasta.

Luang Namthasta jatkettiin matkaa yhden yon jalkeen Muang Sing nimiseen kylaan, missa sitten viihdyttiin vahan pidempaan. Lahinna vietettiin aikaa katuja tallaten, lohoillen ja muuten vaan rentoutuen... No tokihan mukaan mahtui myos ikimuistoinen kahden paivan mittainen patikointi Laosin kauniissa luonnossa vuoristokansojen luona vieraillen. Patikointireissun piti olla vain "kohtalaisen vaikea", mutta ainakin meikalaisen mielesta se oli ajoittain ehka hieman vaativampikin. Eka paiva aloitettiin kiipeamalla ainakin kolme tuntia ylamakea auringon porottaessa ihan taysilla. Valilla olin ihan varma, etta kuolema tulee, ja lahella oli myos, etten havinnyt Katjan kanssa lyotya vetoa. Hiki virtasi, eika maisemista jaanyt mieleen yhtikas mitaan. Kaiken kukkuraksi tormattiin ihan JARKYTTAVAN ISOON kaarmeeseen.

Lounaan jalkeen kuitenkin helpotti hetkeksi. Auringon syrjayttivat sadepilvet, jotka aluksi valuttivat meidan paalle ihanan virkistavaa sadetta. Vahitellen sade kuitenkin muuttui kaiken kastelevaksi kaatosateeksi ja ukkosmyrskyksi. Jouduttiin tietysti ihan keskelle ukkosta juuri ollessamme yhden kukkulan huipulla. Vahan hirvitti, mutta siitakin selvittiin.

Yota vietettiin Akha-kansan kylassa, minne piti laskeutua kaatosateessa pitkin jyrkkaa ja mutaista rinnetta. Maja kylassa oli oikein mukava. Se oli sellainen bambusta tolppien paalle rakennettu talo, jonka alla siat, kanat ym. elaimet asustelivat. Yolla saatiin kuunnella Akhojen laulua ja rummutusta, kun he viettivat juhlia uuden riisisadon kunniaksi.

Seuraavana aamuna jatkettiin sitten taas matkaa kohti uusia kylia. Toisen paivan alku oli mukavan kevytta kavelya alamakeen sopivan pilvisessa saassa. Jonkin ajan kuluttua oli kuitenkin taas aika poiketa isolta polulta, ja lahtea tarpomaan kapeaakin kapeampaa kinttupolkua, jota ymparoi tihea pusikko. Ajoittain polkua ei edes nakynyt pusikon alta. Taas otettiin naisista mittaa oikein kunnolla. Valilla teki mieli jo luovuttaa, mutta jotenkin sita vaan sai jatkettua eteen pain.

Lounasta syotiin yhden Akha-kylan koulussa. Lounaan jalkeen alkoi taas kerran sataa, ja talla kertaa taivallettiin kaatosateessa ylos mutaista riisipeltoa. Patikointi reissun lopuksi meita piti olla tuk-tuk odottamassa eraassa Hmong-kansan kylassa, mutta koska ajopeli ei ollut kylaan ehtinyt ennen meita niin me lahdimme kavelemaan sita vastaan. Jonkin ajan kuluttua tuk-tuk tulikin vastaan ja
Muang SingMuang SingMuang Sing

riisipelto
poimi meidat, mutaiset, marat ja vasyneet, taivaltajat kyytiinsa. Paasimme melkein Muang Singin kylaan asti ennen bensan loppumista. Voitte uskoa, etta oli voittaja fiilis, kun raahauduttiin kavellen kylaan kaiken kansan tuijottaessa meidan hieman virttynytta olemustamme...

Eilen illalla palattiin taas takaisin Muang Singista Luang Namthahan, missa vietettiin yksi yo. Tana aamuna otettiin bussi kohti Luang Prabangia, minne saavuttiin pari tuntia sitten kymmenen tunnin bussimatkan jalkeen. Taalla on tarkoitus kaiketi viettaa joitakin paivia - aika nayttaa.

Lopuksi viela muutama muistutus tulevaisuutta varten:

Kun pohdit ottaakko patikkareissulle mukaan ylimaaraiset kuivat alusvaatteet, niin OTA!

Kun seuraavan kerran yli metrin mittainen ja ainakin kolmen sentin paksuinen kaarme luikertelee jalkojesi valista, niin pysyttele paikallasi alaka hypi jalalta toiselle huutaen.
Sano myos reppuusi takertuneelle ja huutavalle oppaalle, etta taman kannattaa pysytella hiljaa paikoillaan.

Kun seuraavan kerran liukastelet alas mutaista rinnetta kahden sentin mutapaakut sandaaliesi pohjissa ja iilimatoja varpaissasi, kiroten sen paivan kun pikitien paastit silmistasi, niin muista, etta olet tilanteessa vapaaehtoisesti ja jopa maksat kyseisesta huvista.

Kaikesta huolimatta Laosissa on aivan ihanaa!

KeinuKeinu
Keinu

Akhat olivat rakentaneet kylaan keinuja juhliaan varten.

Tot: 0.04s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0233s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb