Kyoto en Einde Tokyo

Japan's flag
Asia » Japan » Kyoto
July 25th 2008
Published: July 25th 2008

Woensdag zijn we Kyoto gaan bezoeken met de bulletrain of de Shinkansen. Aangezien onze 'Japan Railpass' (soort toeristenkaart warmee je onbeperkt op de treinen kunt) ons niet toelaat om op de allersneltste treinen te gaan hebben we de traagste Shinkansen genomen. Die heeft de afstand van 560km met 10 haltes overbrugd op 2u 40min wat niet slecht is. De treinen zijn ook zeer confortabel met veel beenruimte waardoor je heel goed kan slapen. Wat ook leuk is, is dat alle bochten hellend zijn om de snelheden aan te kunnen waardoor het een beetje op een pretpark lijkt.

Kyoto, in tegenstelling tot Tokyo, is een authentiekere stad. Het is grotendeels gespaard gebleven in WO II, in tegenstelling tot Tokyo, dat eigenlijk helemaal plat gebombardeerd was. Er zijn bijna geen gebouwen in Tokyo ouder dan 1945. In Kyoto hebben we de tempel van de 1001 gouden Kannon beeldjes bezocht (plaatselijke godin), maar we mochten geen foto's nemen binnen. Daarna zijn we naar het Fushimi-heiligdom getrokken met zijn honderden rode Torii (poorten). Het effect die deze Torii geven is zeer mooi en is gelegen in een heel mooi bos. Na de middag zijn we kasteel Nijo gaan bezoeken, het oude kasteel van de Shogun met de mooie tuinen. Omwille van de vroege sluitingsuren in Kyoto (16u meestal) zijn we niet veel verder als dat geraakt op het vlak van bezienswaardigheden.

Voor het avondeten zijn we getrokken naar Pontocho, een van de 4 resterende Geisha-wijken. Er worden nog steeds Geisha's opgeleid in Kyoto die als amusementsdames dienen. Na een goed japans avondmaal hebben we onze Shinkansen terug naar Tokyo genomen. Die avond hebben we ook de aarbeving meegemaakt.

De volgende dagen hebben we het wat rustiger aan genomen. Wij zijn na Kyoto even gaan kijken naar het Keizerlijk Paleis in Tokyo en hebben ook een bezoek gebracht aan het omstreden Yasukuni-heiligdom. Deze komt bij ons elk jaar in het nieuws wanneer de premier van Japan die bezoekt. Hier liggen namelijk 2.5 miljoen Japanse soldaten en ook enkele oorlogscriminelen gecremeerd. Tot WO II was het verplicht om alle oorlogsdoden hier te begraven. Rond het heiligdom heerst ook een heel nationalistische sfeer met veel busjes met japanse vlaggen erop om patriotische slogans om te roepen. De tentoonstelling daar was wel de moeite, hoewel het het verhaal van de verschillende oorlogen misschien een beetje te eenzijdig vertelde. Daar hebben we een foto met een Japanse Zero-vliegtuig kunnen nemen.

Vandaag, tenslotte, zijn we allereerst naar de Tjusiki-vismarkt geweest, de grootste vismarkt ter wereld. Het is er allemaal heel druk met vele kleine stalletjes, in een enorme hangar met alle vissen die je maar kunt voorstellen. In de smalle paadjes tussen de stalletjes bewegen kleine voertuigen heen en weer die alles transporteren en u bijna omver rijden. Wij hebben ook een zeewater douche gekregen van een watertank met levende vissen die achter een van deze voertuigen zat. Er is vornamelijk veel tonijn op de vismarkt terug te vinden, aangezien 30% van de wereldvoorraad daar verkocht wordt. Hier nemen ze het blijkbaar niet zo nauw met overbevissing. Het geeft er echt de indruk dat heel de zee leeggevist is en daar tentoongesteld wordt. Vervolgens zijn wij het nationaal sumo stadion gaan bezoeken en hebben we een van hun trainingen proberen bij te wonen. Er is echter een toernooi aan de gang in een andere stad waardoor we ze niet konden bekijken.

Tot dusver onze reis in Japan, vanavond doen we nog Shibuya aan en eindigen waarschijnlijk in Roppongi. Morgen vertrekken we naar huis. Tot binnenkort!

Belgische WafelsBelgische Wafels
Belgische Wafels

Wij kwamen deze winkel tegen. In tegenstelling tot China kennen alle japanners Belgie

Tot: 0.092s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 61; dbt: 0.058s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb