Klo 15.04

Asia » Indonesia » Sumatra » Lake Toba
April 18th 2008
Published: April 18th 2008

No onpahan taas viikko vierahtanyt viime kirjotteluista. Ja yllari pyllari ollaan edelleen Lake Toballa. Paivat ovat vierineet taasen eteenpain maatessa ja istuskellessa. Viime kuulumisten jalkeen on taas sadellut lisaa suomalaisia Lake Toballe, ja eilen otettiinkin veneretki jarvelle kymmenen suomalaisen voimin. Yksi suomalainen muutti meidan guest houseen ja kaksi suomalaista viereiseen. Eli nyt meita asuu seitseman suomalaista samalla pihalla. Naytimme yksi paiva guest housemme pitajalle Riolle Madventuresin Lake Toba-jakson, jotta han ymmartaisi ehka miksi taalla on nain paljon suomalaisia.

Vajaa viikko sitten iski pahanlaatuinen vatsatauti Susulle ja kolme paivaa myohemmin meikalaiselle. Eilen oli viela pienta vaantoa vatsan pohjassa, mutta nyt nayttaa jo paremmalta. Tassa muutaman viime paivan aikana on saatu jotain aikaankin. Toissapaivana suomalaiset kaverit tilasi aamiaiseksi paikallista herkkua, koiraa, ja meikalainenkin paasi maistamaan. Ei kannata laittaa omaa mustia kylmaksi, ei ollut hyvaa. Illalla kaytiin viela katsomassa perinteista Batak-heimon tanssiesitysta. Taustabandi oli loistava, mutta tanssiesitys oli aika laiska. (tosin ei jaaty katsomaan parasta osuutta kun oli aikainen heratys seuraavana aamuna...)
Eilispaivaksi oli sitten varattu veneretki jarvelle. Veneretkeen vaadittiin vahintaan 10 henkea, joka talla kertaa saatiin siis koottua suomalaisista. (10 vuotta sitten, Lake Toban kulta-aikoina, risteilyja tehtiin joka paiva. Nykyaan botskeja lahtee varmaan muutamien kuukausien valein.) Botski saapui paikalliseen tapaan tunnin myohassa ja veneeseen hyppasi mina, Susu, Aleksi, Pekka, Juho, Oskari, Sampo, Jarno, kaksi Mikkoa, laivan kapteeni, Rio, Anna, Chris, Asima ja bandin pojat. Suomalaiseen tapaan mukaan oli lastattu tietysti koreittain kaljaa ja pulloittain palmuviinia. Meikalisella painoi viela vatsatauti, joka johti aamulla aamukahvien ylostullon, joten vesilinja oli paivan sana. Pari tuntia ajeltiin vesiputoukselle, ja livemusiikki pauhasi koko matkan. Muutama tunti uitiin ja hypittiin vesiputokselta ja laivan kannelta. Sen jalkeen syotiin lounas, joka minun kohdalla oli kaksi banaania. Lounaan jalkeen ajeltiin originaalille tuak-puulle, josta saatiin maistaa ihkaoikeata tuoretta palmuviinia.
Kun jungle juicet oli vedetty naamaan, tultiin botskilla, kahdeksan tunnin retken jalkeen, takaisin tuktukiin. Muut jatkoivat iltaa, mutta me jouduttiin Susun kanssa luovuttamaan ja painumaan pehkuihin edelleen orastavan taudin kourissa. Mutta todella hauskaa oli, ja vesiputous oli uskomattoman hienon nakoinen. (kuvissa nayttaa saalittavalta purolta...) Kannattaa ihmeessa koota porukka ja lahtea jarvelle, jos tulette Lake Toballe.

Kaikesta huolimatta aika alkaa kayda vahiin ja Lake Toba on pikku hiljaa pakko jattaa taakse reilun parin viikon visiitin jalkeen. Alustavien suunnitelmien mukaan lahdetaan sunnuntaina bussilla takaisin kohti Medania, josta lennetaan takaisin Penangin saarelle Malesiaan. Penangilla yovytaan yksi yo, josta otetaan bussi kohti Malesian mantereen itaosaa. Kohteena on ainakin nailla nakymin Pulau Perhetian-saari, joka jai nakematta Malesian visiitilla. Pulau Perhetianilla ollaan varmaan nelisen paivaa, ja edetaan taas bussilla Kuala Lumpuriin.
Kuala Lumpurista lennetaan takaisin Indonesiaan Balille, ja kuitataan uusi 30pv viisumi, joka tulee riittamaan loppumatkaan.
Toinen tapa poistua maasta olisi ollut Sumatran lapi bussilla ja laivalla Singaporeen, mutta bussimatkat olisivat venyneet parikymmentuntisiksi, joten valittiin tama tapa.

Elikka pikkuhiljaa edetaan kohti Balin Kuta Beachia ja sen aaltoja, eika surffijalan vipattamista voi estaa. Kuusi viikkoa on reissua jaljella, eika Indonesiaan ehdita tekemaan kuin pintaraapaisu, silla kymmenia saaria jaa nakematta ja Sumatran visiitti jaa Lake Tobaan ja Medaniin. Mutta siina on jo monta syyta tulla takaisin, silla pelkastaan Indonesiassa saisi tuhlattua jo ainakin vuoden tai kaksi.
Nailla kuitenkin mennaan ja katsotaan mita tuleman pitaa.
Se on sitten taas ensikertaan moro...

18th April 2008

moronääs..
Tänne on saapunut kevät, aurinko paistaa ja lämpötilat on päivällä jo 10 asteen tuntumas.. jee!! kuulitte jo varmaan että kärpät otti mestaruuden, mutta Bluesin hopea oli kyllä voitettu ja se alkaa jo maistua hyvältä.. ..HYI, MITEN SAATOIT MAISTAA KOIRAA??? itsellämme kun on vain 4 ja 7 pentua... Onneks et dikannu, ja et saa enään ikinä edes maistaa!!!!!!!!!!! prkle! siistejä fotoja.. kivoja mestoja.. rentoja frendejä.. mo..

Tot: 0.066s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 30; dbt: 0.0363s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb