Random shots from the India-shuffle

Asia » India » Karnataka » Hampi
January 12th 2009
Published: January 18th 2009

Exit Nepal, India entry

En dus waren we na ruim twee maanden klaar om India weer in te gaan. Topfit incl. schone longen en vol goede moed dachten we voldoende credits opgebouwd te hebben om de gekte weer aan te kunnen. En ik moet zeggen dat het tot nu toe geheel niet slecht gaat. In de afgelopen maand is het hele land doorkruist van oost naar west en we zijn inmiddels een behoorlijk eind op weg van west naar zuid. Het neemt allemaal niet weg dat het een zot land is en blijft. Er zijn zoveel mensen joh, ook nog eens verschillend allemaal, zoveel naturen en culturen, ervaringen en belevenissen etc. Het lijkt godsonmogelijk om onze vinger erop te leggen, op dit niet-te-bevatten land. Wellicht nog maar een reisje hierheen dan?!!!?

Casten ofzo?

Vanaf de grens wilden we door naar Varanasi, eerst per bus en vervolgens per trein. En in die eerste bus vanaf de grens begon het feest, oftewel de stevige staaltjes onbegrijpelijkheid.
Wij kopen kaartjes voor de bus en we worden naar binnen geloodst door de 'conducteur'. Deze beste man haalt twee mensen van de één na laatste rij af en zegt dat wij daar kunnen gaan zitten. Wij denken: ach het zal wel en gaan zitten. Komen even later de weggestuurde mensen terug om hun plaatsen terug te eisen. Ze hadden net zoveel betaald en zaten er al eerder, dus stonden ze in hun recht. Wij staan op en maken plaats, waarop die conducteur probeert die mensen toch weer weg te krijgen. Wij proberen op onze beurt die conducteur uit te leggen dat dat niet hoeft en dat die mensen gelijk hebben. Die conducteur snapt daar helemaal niets van en probeert vervolgens mensen van de laatste rij af te krijgen. En wij maar weer aangeven dat dat niet hoeft omdat die mensen er immers eerder waren en hetzelfde betaald hadden. Uiteindelijk staan we dus gedurende drie uur in een hobbelende bus naar Gorakhpur. Margaux wordt nog even lekker in haar kont geknepen, maar ja dat kan je natuurlijk niemand kwalijk nemen.

Wij maakten er maar van dat het iets te maken zou hebben met de verschillende casten. Zij lagere caste en wij een hogere. Dit soort dingetjes gebeuren niet heel erg vaak en van dat castensysteem merk je niet dagelijks wat, maar het is er wel. Iets wat onbegrijpelijk is.

Lost in Translation

Andere dingen die voor verwarring zorgen zijn de LIT's (Lost in Translations). Indiers spreken wel een beetje Engels, maar een uitgebreide woordenschat of een taalkundig formuleringsvermogen is allerminst aanwezig. Een aardig voorbeeld deed zich voor toen ik langs de weg een koude fles water en sigaretten wilde kopen. Dat ging zo:

'Namaste'
- 'Namaste'
'Do you have a cold water for me please?'
- 'Huh...water?'
'Yeah, cold water please!'
- 'Coke?'
'No, I want water, cold please!'
- 'No have, coke, sir!'
'No I don't want coke, I want water'
- 'Aaah, water'
'Yes, cold, please. Like brrrrrr, cold'
- '(grote ogen)....?!?!?'
'AAARGGHH, nevermind. Only water please'

En uiteindelijk kom je terug bij Margaux en blijk je de sigaretten te zijn vergeten. Dit soort dingen gebeuren vaak. Vaker dan me lief is eigenlijk, maar meestal kan je daar goed mee omgaan, maar in sommige gevallen heb je een mindere bui en moet je erg je best doen om niet te gaan slaan of schelden.

Toffe Indiers

Ook in het contact met hele vriendelijke Indiers die er niet op uitzijn om je iets te verkopen, je ergens willen brengen in hun auto-rickshaw of iets anders van je willen (mn schoolpennen, chocalade, andere snoepjes of gewoon geld zijn er gewild) is taal een beperking. Dit zijn echter gewoon hele lieve, aardige en geinteresseerde indiers. Helaas beperken de conversaties met hen zich tot het volgende voorbeeld:

'Namaste'
- 'Namaste'
'Your country, sir? Your home is where'
- 'Holland' (maar of je nu Swaziland, Angola of Denmark zegt... het maakt allemaal niet veel uit!)
'Aaah, nice country! Your good name, sir?'
- 'Hugo. And what is yours?'
'My name Ranj (of Satish, Deepak of Vijay). First time India?'
- 'No second time. First we were in India then Nepal and now back in India'
'......(?). You job?'
- 'Teacher'
'Good job! You married, sir?'
- 'Yes for five years' (dit zeggen we altijd maar om de verwarring niet al te groot te laten worden. Geen gekke ideeen krijgen pa en ma!)
'Children?'
- 'No we don't have any children'
'......(???)'
- 'First we travel and then later children,..... maybe!'
'You have sexual problems, sir?'
- 'WHAT THE F*****!?!?!'

Die indiers hebben waarschijnlijk het hele jaar een verhaal te vertellen over het geweldige contact ze hebben gehad met een toerist. Dat je niet verder komt in die contacten is natuurlijk jammer omdat we wel meer van het land en de mensen zouden willen begrijpen.

Minder Tof

Gesprekken met toffe indiers verlopen dus zoals hierboven, maar nog vaker zijn de gesprekken korter en met minder toffe indiers. Deze gesprekken beginnen altijd zo:

'Hello, rickshaw?'
'Friend, do you want smoking (charas)?'
'Sir, boat?'
'Hello, banana?'
'Want a room, friend?'

Vooral als je net vol bepakt ergens aankomt, ben je de haas. Dat die mensen zo aan je trekken, is natuurlijk niet vreemd, want het is hier hard vechten om de centen van toeristen. En die toeristen laten het massaal afweten door de aanslagen in Mumbai en de malaise in hypotheek en financiele wereld.

En daar sta je dan (relatief) schandelijk rijk te zijn, temidden van één miljard armoedzaaiers. En dat kan leiden tot pijnlijke en moeilijke situaties waar je van schaamte en schande toch wel even heel stil wordt.
Als je dan bv. met een rickshaw voor een stoplicht stopt, staan er rijen dik zgn. 'untouchables' opgesteld. Die blijven je maar (zachtjes) aantikken met de vraag om een paar roepies. Die lui zien er zo verwaarloosd, ellendig, ongezond, ziek en onhygienisch uit dat je maag zich omdraait en je hart breekt.

Haat/Liefde

Gisteravond hadden we het er nog over, over al dit soort dingetjes en over 'wat het nou precies is met India'. Eerder noemde we het een haat/liefde-verhouding, maar dat is niet de juiste benaming om de relatie met India aan te geven. Het is geen haat en ook geen liefde. Het is met name de voortdurende verbazing over hoe het land werkt en hoe Indiers omgaan met elkaar, toeristen, hun natuur, hun religieuze tradities en rituelen etc.

Het is moeilijk om er iets genuanceerds over te zeggen zonder moralistisch te klinken, dus oppassen nu! In ieder geval is voor ons westerlingen nauwelijks een aanknopingspunt tussen onze cultuur en de oosterse cultuur te vinden. Geen aanknoppingspunt qua fatsoensnormen (duwen in rijen, boeren en scheten), hygiene (poepen en pissen op straat en niet alleen door koeien), gelijkheidsbeginselen (het achterlijke caste-stelsel, het enorme verschil tussen arm en rijk), verkeersregels, etc etc.

Het zou allemaal best ok zijn als je af en toe eens met dit soort dingen wordt geconfronteerd. Echter al die maffigheid vindt de hele dag door plaats. De onverklaarbaarheid is alom en er zijn ZOVEEL Indiers, zoveel rickshawdrivers, souvenirverkopers, sadhus, koeien, stippen op voorhoofden!

Nu kan je twee dingen doen! Of je kiest ervoor om van dit alles gek te worden (het te haten). Of je kiest ervoor om het allemaal gewoon te gaan vinden (er te van houden). Uiteindelijk kunnen wij maar moeilijk een keuze maken en dat zal waarschaanlijk wel blijven zo.

Dan maar naar het zuiden

Iedereen had ons al voorspeld dat het in het zuiden van India relaxter zou worden. Dus na de trip van oost naar west, konden we niet wachten. En in Goa blijkt die belofte ingelost te worden. Alles was daar relaxter. Minder aangegaap en er wordt minder aan je getrokken. Wat ook daarbij natuurlijk ook wel erg helpt, is zout zeewater in je haar, zand tussen je tenen, goeie mojito's en verse vis. Dat hele Goa doet aan als een eiland in de Middelandse Zee. Geweldig.

Deze blog is grotendeels geschreven vanuit Hampi in de binnenlanden van zuidelijk India. Reden dat we daar waren, waren de overblijfselen van een groot rijk dat pakweg 500 jaar geleden hiervandaan de boel bestierde. Hardstikke leuk al die ouwe meuk, maar wat het heel tof maakt is de natuur waarin al die ruines zich bevinden. Dit wordt lastig uitleggen... Let op: de natuur hier bestaat uit bergen. Jaja... Niet zomaar bergen, maar bergen die eroderen alsof het niets is. Gevolg van al die erosie is dat er allemaal stenen op die bergen liggen. Ronden keien die je kan vergelijken met zandkorrels, maar dan zandkorrels van 4 of 5 meter groot. Nou ja, je zou het moeten zien om te begrijpen wat ik bedoel. Het ziet er hypnotiserend en surreel uit. Op zijn Dali's en dan met daar tussendoor al die ruines.

Het nare was hier alleen dat ik voor de tweede keer in een maand tijd een hardnekkige vorm van schijteritus, buikkramp, koorts en een algeheel lamlendig gevoel kreeg. Bwwuuurrggghhhh.

Anyhow: ook dat is met de hulp van wat Antibiotica de kop ingedrukt. Nu rest ons nog een maand en ik moet zeggen dat de kop al wel richting Europa begint te staan. Het thuis op de bank hangen met de poes, studio sport, Oakfield, praatjes met maatjes, rode wijn met franse kaas, een gewoon ordinair groot stuk vlees. Het lijkt ons allemaal weer een grote uitdaging!

Vooralsnog gaan we even verder met wat strandachtige taferelen (daar zijn we
What the F&*%What the F&*%What the F&*%

Wat nou doggy-style?
inmiddels goed in) en verder zien we het allemaal wel.

Voor nu zeggen wij weltrusten en sterkte in Hollandia. En houd ons maar weer op de hoogte van de stand van zaken.

Groetjes,

The Blue City

ipv The City Blues

18th January 2009

Great Photos
Guys, wonderful photos. Seems like you doing great fun. Keep doing that (having fun...)
20th January 2009

Vita Brevis
Mooi verslag. Een cursus veterstrikken kan nooit kwaad. En plaatjes van vogels kunnen er mij nooit genoeg van bijzitten; 't is wat dat betreft bij een beetje koekeloeren rondom een wak gebleven. Aankomen was uit den boze, onder deze barre omstandigheden. Arme vogeltjes. Maar ergens vind ik het toch niet erg dat er weer eens een paar reigers doodgevroren zijn. Lastpakken. (net die trompetvogels van vorig jaar). Tja, het geluk waarmee ik onlangs nog zo koketteerde, ligt in een dal van griep en post-hunting syndroom. De vrije val door m'n eigen mandje zogezegd. Ontdaan van waxjas en kaplaars staat daar plots de naakte waarheid van een rokende en drinkende vader. En neen, die hoeft me niet altijd even lief te zijn. "Eerst leven, dan filosoferen". Het leven is kort. En het zou me natuurlijk ook heel veel moeite kosten om een hypothese neer te zetten die de algehele poppenkast van hier (zo is er bijv. nog altijd veel vertraging op de A1) verbindt met het kastenstelsel van he-le-maal daar. Ha! Ik zie naar jullie uit! Een uitleg over voltooide liefde volgens de Oost, en het YingYang-principe volgens het Westen. Mits we nog tot dezelfde kringen behoren natuurlijk. Want, zeg nou eerlijk, in de kaste, uit de kaste; het gaat je vast niet zomaar in de koude kleren zitten. Maar we zaten nog in Gouda, met hevige koortsdromen en onder de nicotinepleisters. Ik bracht mijn zoon naar de creche en ploeterde met de kinderwagen door de sneeuw. Onderweg werd ik overvallen door een onkuise gedachte over de kinderjuf in haar laarzen van bont. Slierten bonte bidvlaggetjes wapperden door de laan. Hollandse ijspret op de bevroren grachten. De stoicijnse filosofie benadrukt dat de mens zich in zijn lot leert te schikken... Ik verheug me op jullie terugkomst, en de eerste stappen van herintreding! Maar geniet er vooralsnog zo veel mogelijk van!
20th January 2009

warmte
Hallo, wat heerlijk warm is het daar. Hier is het ijs alweer gesmolten en zijn we weer vervallen in grijze luchten, harde wind en regen. De dagen donker en saai. GEEN ZAK AAN dus. De kachel maar wat hoger en fantaseren bij jullie foto's dat ik in bikini met mijn goddelijke lichaam daar aan het strand lig. Bedankt voor nogmaals een droommoment. Kus, Chantal
28th January 2009

Dear Margababa en Sadhu Hugo
You adapt to your surrounding very well, even to the point of a slight name change - seems very appropriate for the situation. And the situation is one that I can only wonder about. From what you say and what I see on TV about India I can only conlude that you are in an absolutely amazing place, and that you have been in one amazing place after another these past months. Wonderful! You are my heros. You will no doubt have to decompress after getting home. My hat's off to you. Henry
30th January 2009

Life is Tough
Hi Guys, ziet er goed uit allemaal, gaan jullie nog naar Sri Lanka ?ook bijzonder fraai .Vertrek voor aantal weken wederom naar Darfur ciao
23rd February 2009

al plannen voor de volgende wereldtrip?
he hallo daar! en al aan het aftellen om weer naar nederland te komen? geniet daar nog even lekker....ennuh Hugo ik werk nu iets van jouw marsroute in amsterdam. na mijn afghanistan en afrika avonturen ben ik nu gedoken in het avontuur dat "opleiding" heet. he tot ziens/horens als je weer in NL bent. met die gekkebekkenfoto kunnen jullie volgens geld gaan verdienen voor bijv de LOI-cursus lachen voor gevorderden...ze zijn geweldig!!!! eveline

Tot: 0.154s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0938s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb