Jade sne drage bjerget

China's flag
Asia » China » Yunnan » Lijiang
September 18th 2005
Published: November 29th 2005

Jade water villageJade water villageJade water village

Water fall at the dam, to keep the fish in the pond.
I dag gik turen med fly til Lijiang, ca. 40 min. mod nordvest, hoejt oppe i bjergene (2400 meter).

Ved anmkomsten i Lijiang var der 17 grader, og regnvejr (god start).

Vi koertei ud og saa en af de lokaale minoriteters landsbyer.

Folket hedder Yoho (eller noget i den stil), og lever i store traek som man gjorde for 100 aar siden.

De har el, koeretoejer og farvefjernsyn, men lever af landbrug, og i de huse deres folk alktid har levet i.

Her kommer normalt ikke turister, og vi blev da heller ikke overfaldet af saelgere af rolex osv, da vi stod ud af bussen, men dem vi moedte hilste alle paent paa os, og enkelte "talte" vi ogsaa med via fakter.

De bygger deres huse af koraller (ja, det sagde jeg) som de hugger ud af bjergene.

Derefter koerte vi til en naerliggende landsby kaldet Jade vand landsbyen, dette var oprindelig en landsbu for en anden minoritet, men da central administrationen besluttede sig for at den var et perfekt sted for turisme, var den oedelagt !

I dag lever kun en enkelt familie i byen, resten er flyttet eller uddoed.

I byen havde man helt sin egen religion kaldet dogo, doga eller noget i den stil, og de havde nogle ret interresante ideer om hvordan verdnen hang sammen.

Deres religion baserede sig paa en legende :

Naturen og mennesket var broedre, med hver sin mor. Da foraeldrene doede, kom de op og skaendes om hvem der skulle arve, og naturen naegtede mennesket adgang til dyr, planter, og vand.

Guderne sendte en representant ned paa jorden (i form af en klippe), der skulle faa de to broedre til at kunne enes.

Naturen beklage sig over at mennesket vaskede draebte dyr i vandet, og i det heletaget ikke respekterede naturen.

Mennesket lovede at bedre sig, og hvert aar at braende roegelse for at vise at de stadig ville overholde aftalen.

Denne historie var basis for deres religion, egentlig meget fremsynet, ikke ?

Men som det plejer at vaere, var hele landsbyen mest af alt en park, og der var ikke meget oprindeligt tilbage. Der var nu meget flot alligevel ;o)

Saa gik turen til Jade sne drage bjerget, en bjergkaede paa 13 hoeje bjerge, hver paa godt over 3000 meter, og en haandfuld "bakker".

Navnet har kaeden faadet fordi naar vejret er fint, ligner bjerg tinderne toppen af takkerne paa en hvid drages ryg.

Det stoerste af bjergene er The fan (jeg bruger de engelske navne, jeg kan ikke de kinesiske), fordi det ligner en vifte. Bjerget er aldrig blevet besteget, de sidste der forsoegte (et hold Japanere) doede alle i et sneskred, hvorefter regeringen har forbudt alle forsoeg paa et bestige det.

Fra omkring 2400 meters hoejde tog vi en tovbane op til et noget der kaldes The sprout meadow, en naturlig lysning (paa ca. 1 km i diameter) der skulle vaere noget saa vidunderlig i foraaret, detsvaerre var det bare en graesmark da vi var der, men heldigvis var det holdt op med at regne.

Fra "marken" skulle vi ogsaa have en rigtig flot udsigt til Jade sne drage bjerget, men der var for mange lavtliggende skyer til at vi kunne se noget, Joergen siger at han har vaeret her 10 gange, og kun har set bjergene i klar luft 1 gang !

Paa vej hjem til hotellet, besoegte vi en "Vendskabs butik" hvor vi kunne koebe smykker, silke og andre lokale produkter.

I aften spiste vi, for foerste gang, aftensmad paa hotellet, og da en paa holdet havde foedselsdag, fik vi roedvin til maden. Det var ikke den store success, Kinesisk roedvin smager mest son hedvin der hjemme.

Efter maden havde Joergen arrangeret en meget stor fodselsdags-kage med lys, vi sang happy birthady (vores nabo borde deltog) og I dag er det ... ( der deltog vore nabo borde ikke, men de morede sig meget).

I morgen gaar turen i bus langs Yangzee floden.

Alle dagens billeder

Tot: 0.08s; Tpl: 0.015s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.027s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb