Yangshuo

Asia » China » Guangxi » Yangshuo
July 10th 2007
Published: August 5th 2007

Bonde på rafteBonde på rafteBonde på rafte

Endnu en bonde på hans bambus rafte
Efter 3 dage i Guilin var vi klar til at komme videre, og vi glædede os til næste destination. Vores sidste stop på turen var Yangshuo, en lille backpacker by syd for Guilin. Vi havde bestemt os for at tage den 83 km. lange sejltur derned, og det er også den mest benyttede måde at komme til Yangshuo på. Og det er ikke uden grund. Landskabet og naturen er helt unik langs Li floden, eller Lijang som den hedder på kinesisk. Vi kunne komme med en stor turist færge ned af floden, men vi valgte at tage en lille privat båd sammen med et par canadier. Det ville forkorte turen med et par timer, og så kunne vi selv styre tempoet og stoppe når vi ville.
Turen var helt fantastisk, og en unik oplevelse. Den lille motorbåd larmede en hel del, så det var stort set umuligt at føre en samtale på turen. Skulle vi tage turen igen ville vi nok vælge den lidt længere færge tur.
Da vi ankom til Yangshuo blev vi lige for en gangs skyld modtaget af gadesælgere, som stod klar til at tage i mod de op mod hundrede færger der kom efter os. Yangshuo har
Så er vi på landet...Så er vi på landet...Så er vi på landet...

Vi cyklede langt, langt ud på landet, men nærmede os floden
ikke specielt meget at byde på, og naturen er den helt store turist magnet for byen. Den er fyldt med backpackere, og det kan også ses på byen restauranter mv. Det er meget vestligt, og der er ikke meget tilbage af det "gamle" Kina.

Cykeltur

Vi tog ud at cykle en dag, og det var en fed måde at opleve Kina på. Før det første var naturen som overalt omkring Yangshuo vanvittig flot, men vi havde efterhånden vænnet os til det. Ud over at være omgivet af så flot natur var det en oplevelse blot at cykle rundt i landsbyerne, og møde almindelige kinesiske bønder i deres hverdags omgivelser. Overalt i markerne var bønderne i arbejde iført de karakteristiske stråhatte. Andre kom trækkende med en okse eller en lille vogn fyldt fuldstændig op med grøntsager eller lignende. På vej derned tog vi en tur med bambusrafter ned af en lille flod, og det var ligeledes en skæg oplevelse. Det var lige til at holde ud bare at sidde og slappe af og nyde naturen, mens vi stille flød ned af floden. Adskillige gange var der små fald i niveauet, ca. ½-1 meters fald som skulle forceres. En skæg oplevelse, men lidt ærgerligt for os kom der en bus med kinesiske turister, og de sejlede ud lige foran os så vi havnede midt mellem 20-30 rafter.

Impression on Sanjie Liu

En aften var vi ude og se et stort kinesisk show, "Impression on Sanjie Liu", der efter sigende skulle være verdens største narturlige teater. Forestillingen er produceret af en af Kinas største producere, som også skal står for åbningsceremonien ved OL i Beijing 2008. Li floden bliver brugt som scene, 12 tåge indhyldede bjerge og himlen som baggrund og mere end 500 lokale bønder som skuespillere. Vi sad i noget der mindede om et amfiteater under åben himmel, og da floden foran os blev brugt som scene blev det til et 3-D show, hvor lys, tåge og lyd gjorde den naturlige baggrund endnu mere levende. Vi forstod ikke et ord af hvad der foregik, men alene stemningen fra musikken og den vildt flotte opstilling gjorde det til en super aften. Man skal for alt i verden tage ind og se dette show hvis man kommer på disse kanter...

Er det dén?Er det dén?
Er det dén?

Britta og de 2 canadier på den båd vi blev bedt om at gå ombord på, og som vi først troede vi skulle sejle med
Så sejler viSå sejler vi
Så sejler vi

Den lille blå båd i baggrunden skulle vi sejle i kort efter
Hils på en fiskerHils på en fisker
Hils på en fisker

Endnu et par fiskere på Lijang
Flot naturFlot natur
Flot natur

Landskabet begyndte langsomt at ændre sig
Endnu en fiskerEndnu en fisker
Endnu en fisker

Men ham her "fisker" tang, som ofte bruges i maden
Vind i håretVind i håret
Vind i håret

Britta med vind i håret
En fisker på flodenEn fisker på floden
En fisker på floden

Bambus rafterne bliver i stor stil stadig brugt
YangshuoYangshuo
Yangshuo

En lille sø midt i byen
GadesælgereGadesælgere
Gadesælgere

Britta køber frugt hos en af de utallige gadesælgere
StamstedetStamstedet
Stamstedet

Frokost på Lisa's Café, vores lokale café
CykelturCykeltur
Cykeltur

Starten af vores cykeltur. Manden foran Britta er vores personlige bambus rafte mand, der fulgte os ud til floden
Tungen lige i munden...Tungen lige i munden...
Tungen lige i munden...

Britta på vej ud på bambus raften
Nyder livetNyder livet
Nyder livet

Britta nyder livet i skyggen under parasollen
Så sker detSå sker det
Så sker det

På vej ned af det første fald
Første faldFørste fald
Første fald

Første fald er passeret uden våde tæer

Tot: 0.12s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 56; dbt: 0.0556s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb