Fotomodel


Advertisement
Cambodia's flag
Asia » Cambodia » South » Phnom Penh
July 6th 2012
Published: July 7th 2012
Edit Blog Post

Vandaag eerste dag lesgeven gehad. Echt superaardige mensen daar, zoals ik volgensmij ook al in de eerste blog verteld had. Gaat er daar wel strak aan toe zeg, super gedisciplineerd. De kinderen durven de leraren niet eens altijd aan te kijken. Ze moeten altijd netjes in rijen gaan staan, en zelfs de kinderen van 8 jaar dragen al een uniform. Ze moeten alles vragen en doen dat ook, echt super irritant vind ik dat. Ze zeggen altijd super netjes 'bye teacher' met een buiging. Verder gaan ze aan het begin van de dag altijd liedjes zingen en dergelijke, zoals ze dat wel in meer landen doen. Zelf vind ik dat maar belachelijk, ik zou mijn kinderen vanwege alle bovengenoemde redenen nooit naar deze school sturen.

Zodoende kwam het bij de situatie dat ik op een gegeven moment alleen in de klas was, zonder Cambodjaanse begeleider. Op dergelijke momenten is het moeilijk om met de kinderen te communiceren, de meesten kunnen nog niet heel goed Engels. (Al heb ik vandaag wel de beste klas van de school les gegeven, daarover later meer). Toen een keendje naar mij toe kwam of ze pauze mocht, zei ik natuurlijk ja (wat uiteraard niet de bedoeling was). Verder liet ik ze gewoon altijd water drinken en dergelijke. Ik probeer ze al die vervelende, gedisciplineerde maniertjes af te leren.

Dit kwam mij op een gesprekje met de directeur te staan :p Dit gesprek was echter totaal geen probleem, de directeur bleek nogal gevoelig voor de feiten dat ik al 4 jaar les geef (en dat ik beter Engels kan dan hij :p). Het mooie in Cambodja is dat als je redelijk hoog staat in de hierarchie, alles heel informeel is, als je dat wil. Zelf heb ik het toaal niet op hierarchie, zolang ik maar kan doen waar ik zin in heb. Dat wil eigenlijk zeggen de kinderen vooral aan het lachen maken en af en toe wat leren. Zelf vind ik het opvallend dat mensen er op reageren dat ik de kinderen altijd voor laat gaan, en totaal niet streng ben. Mijn stijl contrasteert nogal met de traditionele manier van les geven in Cambodja. Mooi vind ik dat.

De directeur vond dit echter wel een mooi verhaal en had inderdaad gezien hoe soepel (dwz gewoon, aardig, vrolijk) ik omga met de kinderen en de Cambodjaanse leraren, die ook maar beperkt Engels kunnen. Dit leidde ertoe dat ik na het gesprek werd ingedeeld bij de beste klas van de school (veel te ambitieuze, eigenwijze meisjes) en daarna samen met Directeur les mocht geven, wat werkelijk briljant was. Die man zat zo vol energie en kon zo goed opschieten met de kids, was een en al lachen die les.

Eigenlijk hadden wij als "stagairs" een vaste indeling, maar daar hield ik me ook niet echt aan (ik vermoed dat dat ook meegespeeld heeft toen ik ff op gesprek moest komen :p). Ik stond met een Cambodjaanse lerares te praten en mocht haar wel, dus vroeg ik of ik met haar les mocht gaan geven. Dit vond ze prima en het werd wederom een geniale les. We lieten de kinderen, superhard roepend, allerlei Engelse woorden spellen en daarna in Cambodjaans vertalen, ook op vol volume. Volgensmij heeft de hele school last gehad van ons, briljant.

Ik kon het wel goed vinden met haar. Ze was een beetje verlegen, maar wel erg grappig als je zelf ook gewoon vrolijk deed. Op een gegeven moment vroeg ze of ik single of getrouwd was, nogal rare vraagstelling imo. Ik antwoorde dan ook met "Gescheiden." Je had haar gezicht moeten zien, zo mooi. Ik ging nog even door: "2 keer. Gedoe hoor." Van binnen kwam ik niet meer bij, echt geniaal moment.

En dit alles was nog niet eens het hoogtepunt. Als enige blanke en figuur langer dan 1.65 ben ik hier een wandelende attractie. Ik ben vandaag denk ik zo'n 15x met mensen op de foto geweest. Altijd goed voor je zelfvertrouwen, zullen we maar zeggen. Ik vond dit zo mooi, die Cambodjaanse leraressen (van ong 1.50) stonden gewoon in de rij om op de foto te gaan. Geniaal.

Nu is het weekend. Ik heb begrepen dat er vanavond een feest is, maar al die Aziaten hier drinken niet. Ook mooi, op de terugwek vroeg een mede-stagair (huisgenote) of ik vaak drink. Ik zei van, "Ja, normaal elke dag." Toen vroeg ze: "Ben je wel eens dronken?". Dan weet je dat je verkeerd zit. Ik hoor net dat er vanavond andere mensen op bezoek komen, dus er is nog hoop :p

Advertisement



Tot: 0.057s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0347s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb