Wow..

Asia » Cambodia » North
April 4th 2015
Published: April 11th 2015

Kambodja har verkligen tagit mig med storm. Det är som att alla är extra trevliga och öppna för att kompensera för thailands avsaknad. Det är även en otroligt kulturellt laddad stad, för att kompensera för thailands brist på kultur. Precis norr om staden ligger Angkor, ett av världens underverk, det gigantiska tempelkomplexen som är kvar efter den uråldriga stadens försvinnande. Här finns otroligt mycket historia. Utöver det ligger alla hemskheter med Pol Pot och Khmer Rouge kvar i många människors minnen fortfarande. Trots det är varenda människa vi möter artig, varm och trevlig. Det finns stora marknader här, precis som i thailand, här säljer de dock billigare antikviteter, tavlor och konst mer än kläder och trista tursistprylar. Vart vi än går möts vi av trevliga människor som verkar jätteglada att vi besöker just deras stånd i marknaden.

Det finns museer och flera affärer och utställare som säljer konst och lokalt hantverk. För turister finns det många olika delar av kultur att ta del av, som marionettdockspel som är en uråldrig konst här, dans och hantverk. Och de delar med sig av detta med gläje. Mycket är gratis, annat kostar från 7 till 100 kr. På gatan spelas musik, ett gäng lokala gamlingar spelar kort, människor ler och pratar. Det är svårt att föreställa sig att det hänt sådana fruktansvärda saker i detta land. Man känner en otrolig sympati för mäniskorna här, och ändå möter de en med världens varmaste leende. Även turisterna här ligger på en helt annan nivå. Det är mycket mer socialt och öppet.

Att ingen har berättat detta om Kambodja lyckas jag inte förstå mig på...

Tot: 0.187s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0646s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb