Dagje weekend

Afghanistan's flag
Asia » Afghanistan » East » Kabul
June 19th 2010
Published: June 19th 2010

We hebben in Kabul slechts één dag per week weekend, en dat is op vrijdag. Er ligt wel een wetsvoorstel in het parlement om er 2 dagen van te maken, maar dat haalt het waarschijnlijk niet. Een aantal conservatieve mullahs is mordicus tegen, want 2 dagen vrij per week zou de Afghaanse identiteit aantasten, iedereen hangt dan maar op straat, daar komt alleen maar narigheid van. We moeten die ene dag per week dus goed gebruiken om toch het gevoel te hebben dat je er even uit bent. Gisteren was het weer vrijdag. Onze buurman en huurbaas, de familie Popal, had ons uitgenodigd voor een dagje uit. Even weg uit de hitte van Kabul en lekker picknicken op een koele plek hoog in de bergen. We gingen naar een plek ergens voorbij het dorp Parwan, een uur rijden vanaf Kabul de bergen in.

Het gaf nog een heel gedoe voordat we uiteindelijk op weg waren. De familie Popal had ook nog een ander gezin uitgenodigd, met kleine kinderen, zodat Miriam lekker kon spelen. Zo waren we in totaal met 12 personen. En er moest natuurlijk van alles mee voor de picknick: 2 gasflessen met branders om te koken, een enorme pan rijst, andere pannen om in te koken, een waterketel en thermosflessen voor de thee, hompen vlees, groenten, borden met bestek, bekers, het was al met al een complete verhuizing. Maar om 10 uur zaten we dan in de auto en gingen we op pad. We bleken niet de enigen te zijn die een dagje naar buiten wilden. De weg was vol, en toen we aankwamen was er nauwelijks nog een plekje te vinden om de auto’s neer te zetten. Het leek wel of half Kabul was uitgelopen om te picknicken.

Wij, in onze westerse onnozelheid, dachten dat we gewoon ergens bij een riviertje in het gras konden gaan zitten. Maar in Afghanistan kan dat echt niet: mannen en vrouwen in het openbaar zomaar bij elkaar, zichtbaar voor iedereen. Dat kan alleen als de privacy is gewaarborgd. Een paar mensen in het dorp hadden daar handig op ingespeeld. Langs de rivier waren palen in de grond gezet met afscheidingen van oude zakken er tussen. Zo waren er knusse privéplekjes gemaakt die je voor een dag kon huren. Daarbinnen mochten we samen bij elkaar zitten, mannen en vrouwen, en gingen bij de dames de hoofddoeken af. Na een paar rondjes thee (keuze uit normale of groene thee) werden de pannen opgezet. De kinderen vermaakten zich ondertussen prima door lekker met opgestroopte broekspijpen in het riviertje te spelen, dammetjes te bouwen, en via de grote stenen in de rivier van de ene naar de andere kant proberen te komen. Het eten smaakte voortreffelijk. We zijn nog wel even flink natgeregend, maar daarna brak de zon weer door en we waren ook zo weer droog. Al met al echt een weekendgevoel. Daar waren we ook helemaal aan toe.

19th June 2010

Hallo Henk, Corina en Miriam, Leuk om te lezen van zo'n picknicktochtje op de vrije dag-vrijdag! Levendig verslag, kan me goed voorstellen hoe het er aan toe gaat zo langs de weg in de berm, met wat afscheidingkjes om een soort beslotenheid te organiseren. De ftots zijn ook leuk om een idee te krijgen.Bedankt. Goede tijd toegewenst, Gerard
19th June 2010

groeten
Wat leuk om alweer zo snel iets van jullie te horen en te zien. Het moet zo wel een hele aparte dag zijn, iets wat je hier nooit zult meemaken.Daaag Gr.albert,Erna en Fleur
20th June 2010

hoi meisjes + henk, C. als ik je zo zie zitten bij dat plastic wandje, plat op de grond en een gesprek probeert gaande te houden met iemand die je voor een paar weken geleden nog nooit had gezien, dan kan ik er toch niet omheen om respect voor je te hebben, dat je dit avontuur bent aangegaan. C. je bent een dapper mens bent, die een goed gevoel heeft voor echt belangrijke dingen. Wat zul je bijzondere indrukken opdoen. Niks vergeten hoor, ik wil het straks allemaal horen, of misschien lezen, want je hebt natuurlijk nu de tijd om het op te schrijven. H. , je hebt letterlijk een wereldvrouw. dag, ik ben benieuwd naar meer. elly t. pakkerdje voor m.
21st June 2010

Dank je wel voor je weekendverhaal. Het lijkt wel Big brother is watching you. Wie vindt het nu eigenlijk niet goed dat mannen en vrouwen bij elkaar gezien worden, je snapt er eigenlijk niets van, tenminste, ik kan het moeilijk snappen. Respect! Groeten Erie

Tot: 0.164s; Tpl: 0.019s; cc: 7; qc: 53; dbt: 0.0886s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb