På toppen av Kilimanjaro!!

Tanzania's flag
Africa » Tanzania » North » Mount Kilimanjaro
February 15th 2008
Published: April 20th 2008

Mnt.KilimanjaroMnt.KilimanjaroMnt.Kilimanjaro

Afrikas høyeste fjell, Mnt.Kilimanjaro..5895 m.o.h.
Moshi,Mnt.Kilimanjaro-23.02.08
Heisann alle slitere.
Da er vi endelig ferdig med Mnt.Kilimanjaro..,a nei,det var faktisk ikke "a walk in a park"(Borre sitat)!!
Etter Zanzibar,kom vi hit til Moshi (Afrikaforsinka fly,dvs kun 8 timer,frastjelt leatherman av flypersonell & et par timer venting pa buss pa natterstid in the middle of friken nowhere)..
Ja,Moshi ja,en liten by paa foten av kilimanjaro som er da Afrikas hoyeste fjell(5895 m.o.h.),et praktfult syn fra en ellers sa sliten by.Etter 2-3 dager var da alt pakket & klart for en av Borre's store drommer: toppe Mnt.Kilimanjaro!!
Turen varte i 5 dager,vi hadde da berer,guide,kokk osv,som da er pakrevd a gjorde derfor turen litt dyr,men sann er det.
Turen var helt fantastisk,men med konstant & ekstreme stigninger ble turen ogsa utrulig slitsom.I tillegg kom hodepine,kvalme,magesjau, lite matlyst & vanskeligheter med a sove som folge av hoyden.Det resulterte igjen med en haug med medisiner som trakk energien ut av kroppen.
Siste etappe startet kl.12 pa natten med den mest extreme stigningen,morkt & en utrulig kald & hard vind,men vi passerte faktisk alle de andre gruppene pa den hardeste stigningen i Borre's stress likevel.
Marianne fikk bla lepper og var totalt utslitt da vi nadde toppen kl.05.51(dvs Borre trudde Marianne ikke
MoshiMoshiMoshi

Moshi,byen på foten av Mnt.Kilimanjaro.
skulle klare det,sa han jogga siste biten alene mens 2 guider passet pa/gikk med marianne..MEN etter en stund sag han noen ynkelige skygger nerme seg toppen,JAAAA Marianne klarte det!!).Vi to slo faktisk alle gruppene med over 1 time til nestemann,ikke verst!!
Halveis pa turen ned igjen kom soloppgangen snikende,godt med lys og et snev av varme..Var nede pa basecamp igjen ca kl.08.00..stolte & slitne som faan!!
Etter 2 timers sovn startet videre nedstigning da denne hoyden ikke er bra og vaere for lenge i..Ellers gikk resten av nedturen supert,selv om faktisk ganske hardt a ga sa langt i konstant nedoverbakke..Denne turen var helt overlegen men det toffeste & hardeste vi noen gang har gjort!!!!
Sitter na her stive & stoele og ser fram til morgendagen,da skal vi pa 2 dagers safari i Lake Manyara & Ngorongoro crater a se/sloss med lover,leoparder,giraffer osv foer ferden gar videre til slitne Dar es-salaam.Der fortsetter med tog(ca 24t)via najonalpark(som toget ma stoppe opp for giraffer osv har vi hort) til grensen til Malawi.
Ja,vi har det fortsatt kjempebra & koser oss masse!!

MoshiMoshi
Moshi

Markedsopplegg
Mnt.Kilimanjaro

Da er Mnt.Kilimanjaro turen i gang.1 dag av 5 dager....Og optimister som vi er pa at dette er kun en "walk in the park"(Borre)..MEN,NOT!!!

På veg gjennom "eventyr"skog før vi nærmer oss 1st.basecamp
Mnt.Kilimanjaro

Portere pa vei ned igjen.
Mnt.Kilimanjaro

Pa vei mot Horombo basecamp,Kilitoppen fremdeles langt unna..(ser nerme ut,men er faktisk niiiiiilangt unna!!!).
Mnt.Kilimanjaro

Kveld pa Horombo basecamp 3700 m.o.h.
Mnt.Kilimanjaro

Horombo basecamp: klar for videre trekking mot siste basecamp.Borre har seff fatt magesjau som er ganske vanlig pa grunn av hoyde,kvalme,hodepine+div medisiner for a unnga hoydesyke..Alltid arti a ha nar ca 7 timer trekking foran seg..
Mnt.Kilimanjaro

Mariannemor med toppen av Kilimanjaro i bakgrunn.
Mnt.Kilimanjaro

Skimter toppen av Kilimanjaro.
Mnt.Kilimanjaro

Portere pa vei..Arti jobb??
Mnt.Kilimanjaro

Siste basecamp: Kibo. Noen timer for siste etappe (ja,den hardeste) begynner. Utsikt over Kenyas skydekke.
Mnt.Kilimanjaro

Siste basecamp: Kibo. Marihøna er sliiiten..
Mnt.Kilimanjaro

Kibo: Noen har fatt hoydesyken og ma fraktes fortest mulig ned til under 3000 m.o.h. Vi er na pa 4703 m.o.h..
Mnt.Kilimanjaro

Siste etappe som starter kl.12 pa natta: Kibo basecamp-Giliman's point-Uhuru Peak!!
Mnt.Kilimanjaro

Minutter for siste etappe..Hodepine,kvalme,tungpustet,sliiiitne & trøtte..Detta blir arti!!!
Mnt.Kilimanjaro

Gilman's point,dvs ikke langt igjen til Afrikas hoyeste punkt na..Marianne begynner a faa blaa lepper+helt tot.utslatt & iskald.
Mnt.Kilimanjaro

Uhuru peak:Afrikas høyeste fjell!!!!!! Børre førstemann til topps!! GLAAAAAAA+JIPPPI!!! HURRA,HARRU+kald....
Mnt.Kilimanjaro

Sliiitne Mariannemor som vil ned igjen...Megakaldt+dodsliten,hodepine,lite oxygen,kvalm osv...

Uhuru Peak!

Tot: 0.059s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.036s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb