Cape Town

South Africa's flag
Africa » South Africa » Western Cape » Cape Town
November 3rd 2013
Published: November 3rd 2013

Cape Town, med det enorme Tabble Mountain som vartegn - vi har aldrig været i en storby, med naturen så tæt på, og hvor byen nødvendigvis har måttet indrette sig efter naturen og ikke omvendt. Tænk sig at smukke strande og fantastiske hiking ruter er lige "arround the corner".

Vores lejlighed i Greenpoint var bare saa skøn med udsigt over Seepoint og havet, og en dejlig lille terasse for breakfast. Kvarteret var gammelt Viktoriansk, og i hele Cape Towns arkitektur er det tydeligt at se reminicencerne fra både hollænderne og englænderne.

Vi så street art og våben butikker !!! - vi fandt små fantastiske kaffe og spisesteder efter anbefalinger fra folk vi mødte - skøn skattejagt og altid en god måde at lære en by at kende på.

Hiking up Table Mountan - mega hård tur som kun gik op-op-op men sikke en gave vi fik da vi efter ca. 2,5 timer nåede toppen. Byen og havet var indhyllet i skyer , så i bagende solskin kunne vi se ned paa et fløjlsblødt tæppe - et fantastisk syn.

Majal kvarteret med alle de skønne farver på husene - engang var det slave kvarteret - nu er kvarteret primært beboet af muslimer.

Lørdag var vi både på loppemarked og på det fantastiske "Neighbourhoodgood Marked" i Woostock kvarteret- vi kan lige så godt sige det nu - Torvehallerne i København "Go home" !! Det er et stort mad-marked hvor du både kan spise og købe produkter som alle er hjemmelavede - markedet er i en gammel kiksefabrik og er startet af lokale folk fra kvarteret - der var bare en skøn atmosfære - vi spiste og drak en hele lørdag. Vi vil helt bestemt have sådan et marked i Aarhus. Kvarteret var som mange steder i Berlin med skønne genbrugs og boheme butikker.

Robben Island - en uhyggelig historie. Det er tidligere fanger som er guides - hvilket betyder at du får helt unikke historier og fortællinger. Nielson Mandalas celle var paa størrelse med et kosteskab - man følte sig noget beklemt paa menneskehedens vegne - tænk sig at han har tilbragt 27 år af sit liv under sådanne forhold !!

Vi undskylder til den sorte kvinde - men hun havde bare den største R.. vi nogensinde havde set! Sorry.

Tur til Penisula halvvøen - det meste af halvøen er Natur reservat - og selvfølgelig med en helt unik natur. Så var der pingviner som også går rundt i gaderne i den lille by hvor de har deres koloni - så kom der pludselig en skildpadde paa en p-plads "hej,Hej", en meget farlig Cobra slange stak pludselig sit hovede op på vandreturen op til fyret. Det gamle fyr ved Cap det gode håb - som har reddet mange en skibsforligs - det lyser 63 km ud i havet hver nat!

"After noon tea" på byens gamle og fineste Hotel - Mount Nielson - med fantastiske kager og små delikate sandwich - selv dame toilettet havde stole, tapet og produkter. Og sikke en service - jeg er ked af at sige det - men det kunne man altså godt vænne sig til !!

Cape Town har faet 5 stjerner - det er bare en skøn by med en fantastisk natur - vi kommer helt sikkert igen - er der nogen der vil med??

Nu flyver vi videre til Namibia, for at besøge Mettes venner Erma og Johan, samt for at rejse rundt i det enorme ørken land. Vi har kørt rundt i Sydafrika fra Johannesburg over Drakenberg, langs kysten og sydover til Cape Town. Vi har vel tilbagelagt tæt på 2500 km I den lejede bil, med stor og god hjælp fra det Sydafrikakort vi har medbragt hjemmefra fra vores gode nabo Jørn Holstein.

3rd November 2013

Glæder mig til at høre mere og glad for at I kunne bruge kortet fortsat god tur jørn
3rd November 2013

Cape Town
Ja, kortet har vaeret en utrolig stor hjaelp. Vi har pakket det paent sammen, saa det kan goere nytte og glaede en anden gang. kh Mette og Niels

Tot: 0.058s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 27; dbt: 0.035s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb