Safari in Sabie Sands

August 30th 2013
Published: July 30th 2017

Geo: -24.7294, 31.4841

Vrijdag 30 aug

Na een lange rit waarvan het laatste deel over hobbelige zandweggetjes kwamen we rond de middag toe in Elephant Plains. Onderweg, vanaf we de gate gepasseerd waren van Sabie Sands, een deel van het greater Krugerpark, begonnen we al wild te zien zoals zebra's, impala's, ... We hadden een leuke lunch, een zwemmetje in de pool en om half vier vertrokken we voor het eerst op safari.

30 aug - avondsafari
Wat we vanaf dan te zien kregen is niet te beschrijven. Onze ranger en tracker wisten precies sporen te volgen en naar hun zeggen zijn we alvast gestart met een uitzonderlijke game drive. We zagen achtereenvolgens een giraf, enkele oude buffels aan een waterplas, heel veel impala's, enkele gnoes, nijlpaarden, een witte neushoorn met een kleintje, een giraf met een kleintje en tot slot een stel parende luipaarden die we tot op enkele meters konden benaderen. Het was en geweldige ervaring en veruit boven elke verwachting dat ik had. Dat belooft voor de volgende dagen. (Van de grote vijf hebben we dus al de neushoorn, het luipaard en de buffel gezien)

31 aug - ochtendsafari

Bij het krieken van de dag om 6u vertrokken we alweer op game drive. Onze ranger en tracker ging eerst op zoek naar leeuwen, ze hadden enkele sporen gevonden, onderweg kwamen we nog een giraf tegen en uiteindelijk kwamen we bij een mannelijke leeuw terecht en twee vrouwtjes die lagen te slapen. Bij het wegrijden zag onze tracker plots een speciaal spoor en inderdaad een beetje later kwamen we bij een Cheetah (een jachtluipaard) terecht. Het schijnt dat we veel geluk hadden want die zijn vrij uitzonderlijk voor deze regio. Nadien hebben we nog een kudde van ongeveer 700 buffels gezien, werkelijk indrukwekkend. Op het einde van de gamedrive hebben we nog enkele olifanten gezien. (Van de grote vijf nu dus ook de olifant en de leeuw gezien). We zagen ook telkens veel impala's, duikers, steenbokken, gnoes,... Maar dat was al niet meer uitzonderlijk.

Na de ochtendsafari hebben we nog een bushwandeling gedaan samen met twee rangerd met geweren. De nadruk lag op het spoorzoeken en de planten.

31 aug - avondsafari

We waren al verwend, dus we vertrokken weer met grote verwachtingen. Eerst volgde we een grote kudde olifanten met een aantal schattige kleintjes die met elkaar vochten, ze speelden in de modder, ze voerden echt een hele show voor ons op. Nadien hebben we nog veel olifanten gezien. We hadden er trouwens 's middags al gezien in de verte vanuit de kamer, want wij hebben zicht op de waterplas.

We zijn nog eens terug naar de cheetah gaan zien die nog ongeveer op dezelfde plaats zat als vanmorgen.

Onderweg kwamen plots ook een mannelijk luipaard tegen, het was het dominante exemplaar van de groep en hij bakende zijn terrein af met urine dat ruikt naar popcorn met boter 😉

Later op de avond kruiste we nog het pad van een hyena.

1 september - ochtendsafari

Onze laatste safari, we waren echter al tevreden want we hadden zowat alles al gezien. We gingen op zoek naar de leeuwen maar die hadden het territorium al verlaten. Wat later gingen hebben we nog een luipaard zien weglopen en nog wat naar de nijlpaarden gaan zien in de waterplas. We hebben ook op onze safaris ook tal van mooi gekleurde vogels gezien. Op het einde van de ochtend zijn we naar een familie hyena's gaan zien met een heel schattig kleintje, precies een teddybeertje.

Totdaar de waarschijnlijk wat saaie beschrijving, maar anders weten we zelf binnen een paar weken niet meer wat we allemaal gezien hebben.

Vandaag hebben we de langste verplaatsing van de vakantie gemaakt (Van Sabie Sands naar Johannesburg in 7 uur)
We zitten nu terug in de bewoonde wereld met internetverbinding en vliegen morgen naar Port Elisabeth.

1st September 2013

Zalig en indrukwekkend zo'n safaritocht!! Zeker dat al jullie verwachtingen vervuld zijn. We zijn al benieuwd naar jullie foto's. Ons Annelies verblijft haar eerste nacht in Leuven, morgen is h
et inschrijven en volgende maandag begint de proefweek. En ons Stephanie vertrekt de vrijdag naar Bulgarije voor een week om het uitgaan te bezichtigen.
4th September 2013

Amai wat een gelukzakken zijn jullie, zoveel wild gezien!! Dat is ongelofelijk & onbeschrijfelijk he, die beesten & de interactie daartussen - daar kan je uren naar blijven kijken, beter dan tv :)Ik word groen van jaloezie want wij
hebben dit jaar geen luipaard of cheetah te zien gekregen :( wel veel neushoorns & leeuwen in Namibi? Geniet!!
4th September 2013

Hey Annelies, Het is inderdaad onbeschrijfelijk mooi geweest. Hoe was Namibi? ? Enorm mooie landschappen als ik die VRTserie herinner die daar afspeelde.

Tot: 0.103s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 46; dbt: 0.0445s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb