De melting-pot Mombasa

Kenya's flag
Africa » Kenya » Coast Province » Ukunda
June 22nd 2023
Published: June 22nd 2023

Mijn lichaam begint te wennen aan het warme weer met hoge luchtvochtig. De eerste muggenbultjes zijn zichtbaar, wat jeuken die. En hieperdepiep … alweer een jaartje ouder geworden vandaag.

Op naar Mombasa, de tweede grootste stad van Kenia, havenstad aan de Indische oceaan, een eiland van 15 km2 met buitenwijken op het vaste land. Een stad met een interessante geschiedenis. Veel landen en hun heersers hebben hier geprobeerd aan de macht te blijven. Vanwege de strategische ligging is hier veel strijd gevoerd. In Fort Jesus, een fort gebouwd in de vorm van Jezus aan het kruis, nu een openluchtmuseum, loop je als het ware door deze geschiednis heen.

Mombasa is een ‘melting pot’ van kleuren, geuren, geluiden, smaken, godsdiensten, architectuur, mensen, beroepen en verkeer. Wij rijden de stad binnen door enorme olifanten slagtanden (Tusks). De oude stad kenmerkt zich door geel gekleurde gebouwen en de nieuwe stad heeft blauw wit als kleur. De chauffeur zet ons af en we maken kennis met gids Salima. Een student Toerisme die haar vierde taal, Duits, wil leren. Ze heeft wat dat aangaat toch nog iets aan ons gehad. Salima past zich zonder moeite aan aan ons tempo, souvenirwinkel in en uit, spice market door en daar proeven en bekeken worden, goeie Keniaanse koffie drinken in een klein zaakje om net die opkikker te krijgen die je nodig hebt om verder te kunnen struinen door de Old City.

We sluiten onze trip af met een uitgebreide Indiase maaltijd in restaurant Forodhani. We zitten aan tafel en hebben uitzicht op de uitmonding van de rivier, prachtig. We rijden terug naar Ukunda waar het flink heeft geregend. Moe of niet, wij hebben nog flink wat werk te doen. Voorbereiding van onze dag bij Patels morgen en een opname maken voor onze presentatie als we terug zijn op het ONC. Met een voldaan gevoel lig ik op m’n bed onder de klamboe. Een hele bijzondere verjaardag, een om nooit te vergeten.

Tot: 0.043s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 25; dbt: 0.0253s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb