Blogs from Ouagadougou, Centre, Burkina Faso, Africa - page 2

Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou May 23rd 2011

At the close of twilight a busload of passengers were preying towards Mecca. Meanwhile a white man was walking out of the border office of Burkina Faso raising his passport in the air. That white man was me and I was acknowledging the Ladies and Members stand at the Sydney Cricket Ground (SCG). I had just notched up my maiden century! But I wasn’t raising my passport like a cricket bat (typically done when a cricket player reaches 100 runs) in a joyous triumphant way like it was a game changing or career saving innings. It was more like a 50 celebration when the player has got his eye in and is thirsty for more – A slight raise of the bat about, shoulder height and towards the two packed buses parked on the road. 100 ... read more
The tin sheds across the road is where i spent my first few hours in the country
Ouga street

Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou December 28th 2009

Zoals gezegd, een blog over mijn Burkinees avontuur dat vier maanden (en een week) zal duren. Burkina Faso ligt in het Westen van Afrika en is een van de armste Afrikaanse landen. Politiek is het wel een zeer rustig en vredig land, waardoor de mamie en de papie een zorg minder hebben, want malaria, aids en dolle hond komen er wel voor. Nee, ik ben er nog niet, ik ben nog maar net terug van mijn Zwitsers avontuur. Ik vertrek 10 januari rond 11 uur in Parijs richting Burkina Faso. Zes uur later land ik in de hoofdstad Ouagadougou waar ze mij en acht andere vrijwilligers zullen opwachten met zo'n naambordje. Daarna hebben we met z'n allen een soort introductie week. We worden rondgeleid in Ouaga, krijgen informatie over hygiëne, cultuur en taal. Daarna begint het ... read more

Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou December 4th 2009

…Burkina Faso Continued After departing the Ste. Cecile orphanage, we returned to Samagan, the White Father mission where Jacques lives. The White Fathers, as they are called, are the Missionaries of Africa organization. They are nicknamed White Fathers due to the distinctive white robes they wear. They are stationed in over 20 African countries to live and integrate within the communities and be witnesses of God. The gentlemen who become White Fathers come from around the world including Mexico, India, Rwanda, Nigeria, Burundi, Congo and elsewhere. They spend nine years training to be ordained as a White Father. As part of that training they must learn another language, to show that they are adaptable and able to integrate into a community. We spent three days at Samagan dining with the students and the White Fathers. The ... read more
White Fathers Mission
Dish duty!

Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou November 17th 2009

In de bergen heb ik mij altijd thuis gevoeld. De rust, de schoonheid, de verrassing van het uitzicht in een nieuw dal en de confrontatie met de natuur als je omhoog klimt. De bergen rondom Kpalimé, de koffie en cacao regio in Togo, vormde dan ook het hoogtepunt van mijn reis door West-Afrika. De regio is ook bekend om zijn vlinders. Met een tent heb ik een meerdaagse wandeling gemaakt door dit prachtige gebied van dorpje naar dorpje, samen met een gids die ik nooit meer zal vergeten. We ontwikkelde een persoonlijke band, terwijl we genoten van de wandelingen en het bestuderen van de natuur. Een wereld ging voor mij open. Met zijn achtergrondkennis als bioloog leerde ik van alles over de vegetatie en verwonderde mij telkens over de enorme biodiversiteit. Van vele producten die ik ... read more

De snijbloem Is het mooiste van allemaal Maar bloeit slechts eenmaal Vlammend, intens en puur Doch kort van levensduur Kleurrijke sierlijke pracht De wereld die naar je lacht Gevolgd door een traan De snijbloem, zal vergaan De bloembol Is vol van energie en kracht Terwijl die op de lente wacht Alles wordt straks gegeven Om te stralen, heel even Een verrassing ieder voorjaar Als de bloem schittert aldaar De bol moest eens weten De bloembol, wordt vergeten De vruchtenboom Is investering die vraagt om geduld Voordat de belofte wordt vervuld Van vruchten in overvloed Vol suiker, heerlijk zoet Wortels diep geaard Het wachten waard Al duurt het menig jaar De vruchtenboom, is vruchtbaar ... read more

Interview overgenomen uit: OP PAD - ICCO Magazine najaar 2009 - Door Henk-Jan van Vulpen Kijk op www.icco.nl. In veel ontwikkelingslanden ontbreekt het aan technische capaciteit en middelen om problemen op te lossen. De combinatie van lokale middelen met westerse technologie en kennis biedt uitkomst. “Ik verbaas me steeds weer over de eenvoudige en doeltreffende oplossingen”, zegt Pieter-Jan Coumou. Waarom een uitzending? “Het is een waardevolle ervaring. Door langere tijd te wonen en werken in een niet-westerse cultuur krijg je het meest intensieve contact met de mensen. Ook religieuze en idealistische overwegingen spelen een rol. Ik voel me bevoorrecht door mijn stabiele gezinssituatie, hoge opleiding, ontwikkelingsmogelijkheden en vrijheden. Dat is niet vanzelfsprekend. Ik wil me inzetten voor mensen die dit niet hebben. Door ontwikkelingswerk, via CEAS en Togetthere, kan ik ... read more

Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou November 17th 2009

Als toerist zal je Afrika heel anders ervaren dan dat je onder de mensen leeft. In de toeristische zones wordt je al gauw belaagd door talloze mensen die je wil rondleiden of iets willen verkopen. Mijn advies is om bij de toeristische plekken te profiteren van een goede gids, die bovendien de vele andere op afstand houdt, maar ook regelmatig de rustige buitenwijken op te zoeken. Neem een koffie/thee in een lokaal barretje en leef op van een onverwacht interessant gesprek, die je overigens zelf moet aanknopen met de mensen. Het opent je ogen en geeft het gevoel dat je iets nieuws hebt ontdekt waar je alleen de vinger nog niet op kan leggen. Begeef je buiten de toeristische zones en zoek de ongekende ander op.... read more

In Afrika is het openbaar vervoer een grote beleving. In de grote steden heerst chaos en het recht van de sterkste. Helaas gaat dit gepaard met vele verkeersslachtoffers. In de rurale gebieden vergt het geduld en hoge pijngrens. Het openbaar vervoer is daar beperkt. Misschien omdat er niet veel reizigers zijn, misschien omdat niemand op de onverharde wegen een vervoersbedrijf wil aanhouden. Misschien zijn er weinig reizigers omdat de wegen slecht zijn, of zijn juist de wegen slecht omdat er geen reizigers zijn. De grote steden lijken daarentegen alleen maar uit verkeer te bestaan en de grootste hindernis vormt je weg door de smog te vinden. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een plezierige onderneming om je te verplaatsen in Afrika. Je bent aangewezen op aftandse overvolle busjes of taxi’s die over de ... read more

Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou November 16th 2009

De markt vormt het centrum van elke stad. De bedrijvigheid op en om de markt is enorm. Heel Afrika lijkt samen te komen op de markt, waar je alles kan vinden wat (niet) is voor te stellen. De producten van het land, vlees en vis, goedkope prut uit China, fetisj items, kleurige lappen stof, ambachtswerk, tweedehands kleding uit Europa, souvenirs, enz. De souvenirverkopers zijn je beste vrienden op de markt en geven altijd de beste prijs. Toch zijn de vrouwen gekleed in kleurrijke gewaden, die groente, fruit, kruiden en granen verkopen, het meest indrukwekkend en het toonbeeld van de markt. Zij geven letterlijk en figuurlijk kleur aan de markt en doen je de puurheid van voedsel ervaren. Hier ontdek je de schatten van moeder aarde, een gevoel wat je in de supermarkt al gauw vergeet. Sinds ... read more

Na een uur rijden op de brommer door een uitgestrekt groen savanne landschap worden kleine middeleeuws ogende forten zichtbaar, gemaakt van klei en verscholen achter de maïsvelden en de baobab bomen. De bevolking spreekt alleen de lokale taal en leven hier zoals ze altijd geleefd hebben naar hun traditionele waarden en geloof. Welkom in het land van de Somba bevolking. De invloed van het westen heeft (op oude versleten tweedehands kleding na) dit rurale gebied nog niet bereikt. Ik vraag mij twee dingen af. Is dit het echte Afrika? Wat doe ik hier?... read more

Tot: 0.121s; Tpl: 0.006s; cc: 9; qc: 66; dbt: 0.0688s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb