Hoogtepunt


Advertisement
Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou
November 17th 2009
Published: November 17th 2009
Edit Blog Post

In de bergen heb ik mij altijd thuis gevoeld. De rust, de schoonheid, de verrassing van het uitzicht in een nieuw dal en de confrontatie met de natuur als je omhoog klimt. De bergen rondom Kpalimé, de koffie en cacao regio in Togo, vormde dan ook het hoogtepunt van mijn reis door West-Afrika. De regio is ook bekend om zijn vlinders. Met een tent heb ik een meerdaagse wandeling gemaakt door dit prachtige gebied van dorpje naar dorpje, samen met een gids die ik nooit meer zal vergeten. We ontwikkelde een persoonlijke band, terwijl we genoten van de wandelingen en het bestuderen van de natuur. Een wereld ging voor mij open. Met zijn achtergrondkennis als bioloog leerde ik van alles over de vegetatie en verwonderde mij telkens over de enorme biodiversiteit. Van vele producten die ik dagelijks eet leerde ik hun oorsprong. Het is bijzonder om standaard producten zoals koffie en cacao(bonen) ook daadwerkelijk te zien groeien en te leren welke eerste bewerkingen door de lokale boeren worden uitgevoerd. De benodigde (hand)arbeid om dergelijke basisproducten te produceren, het land cultiveren, oogsten, transport van de berg af en de eerste productbewerkingen, is enorm. Een schuldgevoel over de lage prijzen van de wereldmarkt voor agrarische producten laat mij niet los. Het is jammer dat fair-trade producten een niche vormen, in plaats van de standaard. Het werk is zwaar en de mensen werken hard en lang, maar ze kennen vaak niet eens de heerlijke eindproducten zoals chocola. De prachtige natuurschoon, de rijkdom aan producten die de aarde biedt en het zware werk van de zeer aardige mensen zal mij altijd bijblijven.


Additional photos below
Photos: 42, Displayed: 23


Advertisement

P1010533P1010533
P1010533

Dit jongetje heeft een ziekte en is daarom ingesmeerd met een natuurlijk medicijn gemaakt van planten.
P1010601P1010601
P1010601

Een ceremonie in een klein dorpje.


17th November 2009

Hoogtepunt
Een ervaring die je denk ik nooit zal vergeten om zo met een gids en een tentje door de bergen in Afrika te zwerven! Leuk ook om zoveel mooie foto's te zien. Wat een fascinerende zonsondergang!

Tot: 0.077s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0468s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb