Blogs from Temburong, Brunei, Asia

Asia » Brunei » Temburong July 6th 2014

HARI DUA (3 JUN) Selepas garapan pagi di hotel, kami berlepas ke Tenburong dengan bot laju. Perjalanan ini mengambil masa lebih kurang 45 minit. Setelah meletakan barang barang di bilik tempat penginapan di FREME forest lodge, Kami meneruskan perjalanan ke Sekolah Menengah Pengiran Anak Putri Hajah Masna. Di sekolah tersebut, kami balajar mata pelajaran yang diajar dan dipelajari oleh pelajar-pelajar tempatan. Setelah meninggalkan sekolah tersebut, kami menaiki bot untuk melawat ke air terjun. La adalah pengalaman yang baru apabila dapat merasai kesejukan air seperti ais yang mencurah ke atas badan bersama-sama anak-anak ikan yang menggigit kalei yang dimasukan ke dalam air. Kami pulang ke tempat penginapan lodge dan malanan malam disediakan oleh pekerju-pekerju di FREME lodge. Kami menikmati makan malam BBQ yang enak. Perjalanan untuk hari ke 2 berakhir dengan berakhir ya ... read more
photo2
photo7

Asia » Brunei » Temburong July 6th 2014

HARI EMPAT (5 JUN) Hari ini ialah hari terakhir bagi perjalanan kami di negara Brunei. Setelah sarapan pagi, kami berlepas ke Bandar Seri Bagawan menaiki bot. Setelah sampa di bandar seri Bagawan, kami berhenti untuk melawat pasar tempatan. Kami makan tengahari di restauran tempatan. Setelah makan, kami meneruskan perjalanan ke Royal Regolia Centre setelah lawatan ke mazium tersebut. Kami menghabiskan masa yang lapangan terbang dengan melawat ke pusat membeli-belah. Bergitulah akhirnya perjalanan kami ke negara Brunei Darulsalam... read more

HARI TIGA (4 JUN) Setelah sarapan pagi yang agak awal, kami meneruskan perjalanan ke Sekolah Rendah Selagan. Kami diajar beberapa permainan tradisional dan merasai lebih banyak makanan tempatan yang enak melalui interaksi dengan pelajar-pelajar Sekolah Rendah tersebut. Saya juga sempat tanya Cikgu Zuridah yang berumur 34 tahun yang mengajar di Sekolah Rendah tersebut mengapa dia sanggup tinggal di perkampungan Temburong dan tidak berpindah ke bandar. Dia berpendapat yang Temburong berlainan daripada bandar. Ianya sangat aman dan ada tempat-tempat unik seperti air terjun dan rumah penginapan kaum Iban yang dikenali sebagai rumah panjang. Dia berpendapat yang negara Brunei adalah negara yang menarik di mana Sultan mereka juga sangat murah hati. Kami berkelah di Bukit Patio Recreational Park dimana kami terserempak dengan ular hijau yang beracun. Kami dilarang mendekatinya. ... read more

Asia » Brunei » Temburong July 3rd 2014

HARI SATU (2 JUN) Kami tiba di Bandar Sri Begawan, Brunei lebih kurang selepas dua jam berlepas dari Singapura. Kampung Air ialah tempat yang pertama kami lawati. Walaupun kerajaan Brunei sanggup menyediakan rumah bersama-sama tanah untuk meraka tinggal, masih ramai lagi penduduk kampung air yang tidak sanggup berpindah dari rumah di atas air meraka yang unile itu. Kami berjaya mendapat pendapat dari pada penduduk Kampong Air mengenai perkara ini. Bagi kami ia adalah agak menyusahkan untuk tinggal di atas air di mana memerlukan sampan untuk pergi ke mana-mana saja. Namun bagi perduduk di Kampong Air, tinggal di atas air adalah kehidupan yang menakjubkan mereka ada acara menarik seperti perlumbaan bot dan rumah mereka adalah sangat rapat sehingga mereka boleh meghulurkan garam jiran perlu meminjamnya. Satu lagi fakta khas ialah rumah-rumah di Kampong Air ini hanya boleh ... read more

Asia » Brunei » Temburong » Bangar July 18th 2013

We left the hotel early this morning and headed for the docks. We had a spot on a 7:30 am water taxi to Bangar (another city in Brunei) with our name on it. From there we would take a car to the edge of Ulu Temburong National Park and finally a motorized canoe (or longboat) up river, deep into the park. It was all quite the adventure, and very fun! The initial water taxi ride was in a fairly large power boat, and there were about 16 people onboard. When you leave Bandar, you pass by the fishing village and then speed through some very small waterways in the Mangrove forests. At times it seems like there was only about 10 feet between each side of the boat and the trees, and we were cruising along ... read more
Walking To the Longboat
All Prepared For The Longboat
Longboating Along The Temburong National Park

Asia » Brunei » Temburong May 30th 2011

Today was a lovely day all in all, we walked down to the waterfront after breakfast and got a water taxi to Temburong district, the other chunk of Brunei that's separated by Sarawak and largely untouched rainforest. The 45 min journey along the rivers and Bay of Brunei cost just B$6 each. Mostly the views were of the mangroves. The boat was a covered one this time and held about 16 people, and it moved pretty fast! The town in Temburong where the boat stops is Bangar. We expected to spend about half an hour or so there, but we were lucky to meet a local guy not long after arriving and got talking...... Patrick took us back to his home, right in the jungle, a beautiful house. We spent a good few hours with him ... read more
Terrace Hotel

Asia » Brunei » Temburong » Bangar March 11th 2010

I have spoken to a Filipino guy named Yusuf an elderly gentleman who works for Jesselton Express, one of the few bus companies that go to Brunei from KK, he gave me the schedule and promised to take care of me if I ride with their bus, so I did, the bus leaves at 8am, I bought a ticket at the counter for Limbang, 50 ringgits, Yusuf then spoke to the drivers(2) about me being dropped off at Bangar, a town in the Temburong district separated from the main Brunei bit by the Limbang district of Sarawak. Anyway the bus left on time, then stopped at Beaufort, Sipitang and anywhere the passengers want to get off, we left Sabah at the immigration post of Sandumin(?) we got stamped out and then in to Merapok, Lawas in ... read more
Tamu local market
Peradayan forest recreation park
some weird beetle

Tot: 0.107s; Tpl: 0.004s; cc: 9; qc: 54; dbt: 0.0478s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb