Blogs from New Zealand, Oceania

Oceania » New Zealand July 28th 2014

Opstaan verloopt moeizaam ! De vooruit is aan de binnenkant weer bedekt met een laagje ijs. We ontwaken bij een temperatuur van -1°C. Nachtvorst betekent wel geen wolken ! Langleve hogedrukgebieden! Als de zon erdoor komt is er amper een wolkje aan de lucht, de zichtbaarheid is super ! Het kwik stijgt ook naar een aangename 10°C. Vol goede moed maar toch wat langzaam starten we onze reis naar het national park bij lake Taupo. De keuze aan wandelingen is weer ietwat beperkt omdat de grote crossings allemaal ondergesneeuwd zijn en we daarvoor niet de ervaring of het materiaal hebben. We stippelen dan zelf maar een route uit die enkele kortere wandelingen combineert. Het landschap is opnieuw iets helemaal anders. Lage struiken en dode grassen , bedenkt met een laagje sneeuw of ijs. Het hard bevroren, ... read more

Oceania » New Zealand July 27th 2014

Onze zalige tijd hier zit er bijna op en we willen de laatste dagen nog laten tellen. Daarom hebben we gisteravond beslist om nog van wellington naar Martinsborrough te rijden, alweer een dik anderhalfuur zonlicht gewonnen. Vanmorgen zijn we dan van Martinsborrough naar lake Taupo gereden. Een dikke vijf uur rijden. We reden op dessertroad, een brede snelweg doorheen een woestenij, heel ander landschap dan hetgeen we hier gewend zijn. Dode grassen, donkerbruine struiken, kleigronden.... best wel spectaculair. Het weer is zeer bewolkt met wat motregen. We krijgen zelfs wat smeltende sneeuw op dessert road. Als we Taupo naderen klaar het echter helemaal op en zitten we weer midden het groen onder een stralend. Taupo is het grootste meer van NZ en het landschap errond deed dienst als filmlocatie voor mordor in de lord of the ... read more

Oceania » New Zealand July 26th 2014

Varen, dat is wat we vandaag gedaan hebben. Prachtig weer vandaag. Een frisse 4°C met weer wat nachtvorst op onze cabana, maar geen wolkje aan de lucht! Ook weinig wind ==> maximale zichtbaarheid! Ideaal weer nu dus om walvissen te spotten. Goed dat we gisteren al geboekt hadden want de catamaran zat vol ! Gemiddeld zie je 1 a 2 walvissen per trip, zoniet krijg je een 80% refund. We hebben al heel de reis geluk met the wildlife en dat was vandaag niet anders. 5 potvissen hebben we zien duiken! We waren zelfs niet zo impressed, overload aan awesomeness. Desalnietemin was de rit met de katamaran op open water een hele belevenis. We zagen naast potvissen ook heel wat zeevogels. Grote albatrossen met een spanwijte van 3,5 meter en de zeldzame sternen die supersnel dalen ... read more

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland July 26th 2014

We were up bright and early to grab some fruit and coffee before setting out to Greys Avenue for shul. The service at Auckland Hebrew Congregation began at 9.15 am and we managed to arrive at 9 am. Yes we were quite shocked too! After the service and chatting with the locals we went downstairs to the Rabbi's flat for lunch. The Altschuls use this apartment for Shabbat and festivals as they live in a suburb too far from the shul. It is very cosy and the rebbitzin is so welcoming and warm. She knows all the female congregants and greeted each one warmly before beginning her own prayers. We had a lovely lunch and along with the Meltzers there was another family from Israel. He is a sofer (scribe) and apparently produces the most amazing ... read more

Oceania » New Zealand July 25th 2014

We vertrokken iets na acht vanuit fox glacier richting pancake rocks. Perfecte timing, we konden daar nog ontbijten voor het tij veranderde. Pancake rocks vraagt om pancake ontbijt naturlijk. Met maple sirup, banaan en opnieuw bacon. Jummy. Als iets voor tien de vloed begint gaan we richting de pancakerocks. Die heten zo omdat het precies allemaal gestapelde platte stenen zijn. De zee is vrij wild vandaag en beukt hard in tegen de rocks, je zou zweren dat het donderde. Hier en daar zorgt het geweld van de zee voor coole fenomenen. Er is zelfs een geiser te zien (beelden te zien in de roadmovie binnenkort beschikbaar bij uw lokale dagbladhandelaar). Na een half uurtje hebben we het wel gezien en gaan we verder, het begint ondertussen ook lichtjes te spetteren. Probleem. Een raam van once jucy ... read more

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland July 25th 2014

Woke up realising that I had no cooking to do for Shabbat - this was somebody else's problem this week. We had a leisurely breakfast and decided not to be energetic. So we caught up on our blog and did a couple of pages of daf yomi and got ready for our walk to Greys Avenue to meet Rabbi Samuel Altschul and his wife Shosha and kids Isaac and Yoel. Lunch was ice cream even though the weather was very inclement. We arrived early and after lighting candles we sat down to chat with them and their other guests rabbi Alon Meltzer (the new rabbi at Canberra shul) and his wife Lindsay and their two girls Dahlia and Ella. Baby Ella was celebrating her two week birthday. Then we went upstairs to the Auckland Hebrew Congregation ... read more

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Mount Eden July 24th 2014

We had arranged with Caroline to see her today and we had the idea of her showing us the Auckland University campus. After our scrummy hotel breakfast we went down to collect the car. The heavens opened and the rain poured from the skies. Caroline called to say that firstly there was no way she was going to walk around the campus in this weather and secondly she was frantic in that her assignment is due to be handed in by end of day on Friday (tomorrow!) and there is a ton of work still to be done on it. So we picked her up by the university and found the veggie/vegan Indian restaurant that she has been intent on trying out. The restaurant is situated on Karangahape Road (more commonly known as K' Road). This ... read more
statue and grave atop One Tree Hill
Auckland city view from Mount Eden
from Mount Eden seeing One Tree Hill obelisk

Oceania » New Zealand » South Island July 24th 2014

Vanmorgen was ijskoud ! Onze jucy cabana was bedekt met een laagje ijs en het gras kleurde wit. Ideaal weer om de gletsjers te gaan bekijken. Helemaal ingeduffeld trokken we naar Fox glacier. Door recente aardverschuivingen is de enige manier om die te bereiken via helikopter. Dat past niet in onze tijdsindeling en nog minder in onze portemonnee, dus gingen we zo ver mogelijk te voet. Het terrein aan de voet van geltsjers was zeer ruw. Geen mooi geplaveide paadjes, gewoon paaltjes in de grond die de richting aangeven. De weg naar de gletsjer was niet alleen moeilijk bewandelbaar maar ook supersteil. Alle stenen waren daarbij nog eens glad door de vorst. Overal stonden ook waarschuwingsbordjes voor vallende stenen enzo. De gletsjer zelf was mooi maar niet supergroot meer, net zoals de andere. Eigenlijk was het ... read more

Oceania » New Zealand July 23rd 2014

Ter ere van mijn vader's verjaardag hebben we vandaag heel de dag rondgereden ! Happy birthday dad ! Iets na negen vertrokken vanop de camping, kwart na vijf en anderhalve benzinetank later aangekomen op een andere camping. We hebben heel de dag gereden! Onze tijd hier begint in te korten en we moeten zeker op tijd in Auckland zijn. De dag was allesbehalve saai. De dag begon in de mist maar na de middag scheen de zon als nooit te voren. Het landschap was gedurende heel de dag al even oogverblindend als de zon. We hebben alles gezien ! Regenwoud, oceaan, besneeuwde bergen, groene bergen, rotsformaties, open velden.... We trokken tegen alle verwachtingen ook over een bergpas langs slingerende wegen en haarspeldbochten. Onze cabana kreeg het er even warm van. Hier en daar stopten we uiteraard ... read more

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Devonport July 23rd 2014

We got up and had a good breakfast and saw that it wasn't raining. So we decided to use our free ferry tickets to Devonport. We sauntered down to the ferry only to wave goodbye to the noon ferry. We only had to wait half an hour for the next one. We are getting very good at sitting around waiting. Now in my bag is always a crossword puzzle! The ferry ride was just 12 minutes and they didn't waste time waiting for stragglers we set off promptly. The ferry ride was uneventful (thank goodness!). We got off the ferry to a small town. I feel like I repeat myself at all places visited but the pace of life in New Zealand is slower and more laid back. The locals are incredibly friendly and when we ... read more
'Disappearing Gun' 1899 cannon at Fort Victoria in Devonport
Mount Victoria view from Devonport back to Auckland city centre

Tot: 5.414s; Tpl: 0.008s; cc: 11; qc: 60; dbt: 5.2419s; 60; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 4; ; mem: 6.4mb