Punakaiki & The West Coast

Punakaiki & The West Coast

English (Lisa)
25/1
We left Reefton this morning to see the Pancake rocks at Punakaiki, a town located at the West Coast of the South Island. Panakaiki is known for its Pancake Rocks and blowholes. I always wondered how on earth something like these Pancake Rocks could have been formed and now I finally know. The Pancake Rocks consist of layers of limestone and mudrock. The distinctive shapes of the rocks are caused by the wind and water slowly breaking the rocks down. They are beautiful and very impressive to look at.

We continued our way along the west coast. Evening had already kicked in when we arrived at our Holiday Park near Fox Glacier.

Nederlands (Anouschka)
25 januari 2011
Tijd om de ruige west coast te verkennen; een gebied ingeklemd tussen de zee aan de ene kant en de Southern Alps, met haar regenwouden en vele gletsjers, aan de andere kant. We rijden een stukje om via het noorden zodat we onderweg langs Punakaiki komen, met de beroemde Pancake Rocks. Deze vreemde rotsformaties aan de kust zijn gevormd doordat ze bestaan uit twee soorten steen die niet even snel eroderen. Daardoor lijkt de laagjes net een stapel pannenkoeken. Door de wind en het water zijn er overal torentjes van deze pancakes te zien, een best wel bizar gezicht.
Na een lange, mooie rit langs de kust die eindigde in een bergweggetje komen we aan in Fox Glacier, een gehucht onderaan de enorme Fox gletsjer. Dit is het zuidelijkste punt wat we met ons busje zullen bereiken. Het bijzondere aan dit gebied is dat de gletsjer aan een regenwoud grenst en maar een paar kilometer van de zee verwijderd is, dat komt maar op één andere plek ter wereld voor. Ze hebben hier een mooie ruime keuken met picknicktafels, maar omdat de elektrische kookplaten niet echt naar behoren werken verhuisden we terug naar ons gaspitje om te koken. Op ons plekje staat ook een buitentafel (één van de weinige dingen die we niet zelfs bij ons hebben), waar we gegeten hebben. Volgens een andere campinggast gaat het de komende dagen flink regenen, wat niet heel verwonderlijk is aangezien er in dit gebied meer dan 5 meter regen per jaar valt. Die regenwouden zijn natuurlijk niet zomaar ontstaan...

26th January 2011

Are you guys crazy? We can't believe the distances you are travelling! You will be totally stuffed by the time you get here - so we are going to lay 'hotel' relaxation ha ha. It will be really good to see you Saturday. Hope you survive the torrential West Coast rain in the meantime. Arthur's Pass is quite a windy and steep road, but probably no worse that some of the roads you have already been on. Luv Erik and Jean.

Wauww wauww wauwww, Jullie komen echt op zulke mooie plekjes! Echt leuk dat jullie ook zo lekker veel bloggen! Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal! Lisa, weet jij al je adres waar je in Australië gaat wonen? Xxxxxxxxx.

Nee nog niet maar als ik het weet stuur ik hem je meteen. Dan kan de geparfumeerde brieven en postkaarten stroom beginnen :)
26th January 2011

Hoi Lisa, Heel leuk al die interessante aardrijkskundelessen! Groetjes, Ton

Krijg honger van die pancake rocks (mmmmm, jammie pannenkoeken) :D Super cool, ik wil ook Orkas zien!!!!
27th January 2011

prachtig
hallo lisa, leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken, jullie maken mooie dingen mee. Blijf nog even genieten, veel plezier, we blijven je volgen. groetjes, wilma en jan
28th January 2011

GEFELICITEERD!
Hieperdepiep hoera, nog vele jaren Anouschka!! Hebben jullie appeltaart? Groetjes van C&M&W&A
29th January 2011

Dank jullie wel! Natuurlijk is er appeltaart, gister uit de supermarkt gehaald. Totdat we ontdekten dat het rauwe appeltaart was en we hebben natuurlijk geen oven/magnetron in dat busje. Maar we zijn nu bij Lisa's familie dus hij gaat binnenkort verorberd worden!
30th January 2011

Hoi Lisa, Wat leuk om al jullie verhalen te lezen en de schitterende foto's te bekijken. Wat is het een mooi land. Veel plezier verder en ik kijk uit naar de volgende verslagen van jullie reis. Groetjes Netty

Tot: 0.132s; Tpl: 0.015s; cc: 12; qc: 50; dbt: 0.0762s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb