The West Coast - Fox Glacier

The West Coast - Fox Glacier

English (Lisa)
26/1
For the first time in 3 weeks, there’s really not an awful lot to say about this day. It has been pouring with rain since we woke up. Excellent conditions to spend a day sitting in the kitchen/living room of the holiday park drinking tea, listening to the Beatles and playing ‘doorslaan’ (even though I was the inventor, I very much suck at it).

27/1
When I opened my eyes this morning I could see a wonderful blue sky. Brilliant start of a day that would only get better and better. After some skyping we left for Fox Glacier.
First, we walked to a viewpoint and past it up till the point were the road was closed due to falling rocks and ice. Then we did another small hike which brought us much closer to the glacier. It was a bit surrealistic to look at a glacier from a rain forest. Fox glacier is one of the very few places in the world were a glacier is surrounded by rainforest. The rainforest is the greenest place I’ve ever been in. Many plants are of an incredibly intense green colour and even the tree barks are fully covered in green moss.
In the afternoon we walked around Lake Matheson, a famous mirror lake. Under perfect conditions this lake functions as a mirror for the mountain ranges and the forests surrounding it. The water was too wrinkly and the air to foggy to see that today, but still it was a beautiful walk through a rain forest with beautiful views over the lake.
That night we decided to have dinner a Gillespies Beach a place were gold fever struck a long time ago. It was only briefly mentioned in the travel guide, but it was close and beach combined with dinner is always a good idea. It’s still possible to walk to the remnants of the gold mining period today, but we did not do that. Instead, we went up to the beach. The beach is one of the most beautiful, if not the most beautiful place I’ve ever been. Although I know I will fail trying to capture the place in words as it is also the case with pictures, I’ll make an attempt.
The beach consists of oval, flat, anthracite coloured rocks with occasionally some snow white stones lying amongst them. The beach is scattered with big chunks of bleached driftwood. The white waves contrast with the stones, which are a darker shade of grey where they meet the greenblue sea. Once you’re done staring at the beach and sea and turn around to look over you shoulder, this is what you’ll sea: first the dunes, covered in marram. Then the rainforest with its intense green cover. Behind the forest, there’s the massive mountains of the Southern Alpes with their white summits and glaciers.
Just incredibly that all these different landscapes are right next to each other at Gillespies Beach. Even more amazing was that we were nearly the only people sitting at that beach. I don’t think many other tourists find it. Next time I’m here I want to camp at the small basic camping ground next to the beach.

Nederlands (Anouschka)
26 januari 2011
De regen laat inderdaad niet lang op zich wachten; na een relatief onbewolkte ochtend (die voor ons nogal kort was) begon het te druppelen totdat het goot en het hield de rest van de dag niet meer op. Nog steeds hebben we geen goed zicht op de hoge bergen en de gletsjers naast onze camping. De hele dag hebben we de picknickruimte en wie daar ook mocht zijn gezelschap gehouden met kaartspelletjes, muziek en eten. Het is echt verbazingwekkend dat iedereen die toevallig in de buurt was onwillekeurig mee ging neuriën met de Beatles nummers uit onze laptop (vooral met ‘Here Comes the Sun’, maar het mocht niet baten).

27 januari 2011
De zon schijnt! Gelukkig maar, hebben we toch nog de tijd om de omgeving te zien. Aan het eind van de ochtend vertrekken we om de Fox gletsjer te gaan bekijken. Eigenlijk wilden we een tour boeken waarbij je de gletsjer opgaat met speciale schoenen en houwelen en een gids, maar dat duurt een hele dag. Een paar kilometer van de camping begint ook een wandelpad dat naar een paar uitzichtpunten leidt, dus dat is een goede vervanging. Het pad gaat door een prachtig wild regenwoud met varens, lianen, beekjes en met mos begroeide rotsen. Door al het vocht in de lucht is het aardig benauwd tijdens de klim. Op een gegeven moment moesten we wel een brede rivier over zien te steken die wat uitgedijd was door de regen om verder te gaan. Maar het was het waard: vanuit het woud zag je de gletsjer verderop in het dal tussen de bergen in liggen.
Een klein stukje verder rijden aan de andere kant van de camping ligt Lake Matheson, ook wel bekend als het spiegelmeer. Op heldere, windstille dagen weerspiegelt het rimpelloze water de enorme bergketen op de achtergrond. Helaas staat er een aardig windje en zijn de bergen nog steeds in wolken gehuld, dus we krijgen geen ansichtkaart-foto-uitzicht voorgeschoteld. De wandeling rond het meer is alsnog leuk, ook vanwege de reusachtige bomen in het woud hier, die meer dan 60 meter hoog kunnen worden.
Aan het eind van de middag besluiten we verder te rijden naar het strand. De asfaltweg veranderd in een smal grindpad zo dicht bij de kust, maar we zijn inmiddels wel wat gewend met het busje. Na een tijdje komen we aan bij een kleine afgelegen parkeerplaats, waar een paar mensen ook een soort van tentenkamp hebben opgeslagen. Tussen ons en het strand ligt alleen nog een klein stukje duinen met dichte begroeiing waar duizenden krekels een – bijna letterlijk – oorverdovend concert geven, waardoor je er zo snel mogelijk doorheen wilt rennen. Op het strand zelf is verbazingwekkend genoeg bijna niemand. De grote kiezelstenen
Bottom of glacierBottom of glacierBottom of glacier

You can see the start of the icy river.
liggen bezaaid met enorme gebleekte boomstronken waardoor er een heel apart sfeertje hangt. Bij elke golf hoor je de stenen over elkaar rollen als in zo’n buis met rijst erin. We installeren ons op een groot stuk hout met ons diner voor vandaag terwijl we genieten van de golven en de zoute lucht. Als we toevallig even achterom kijken, zien we eindelijk de Southern Alps liggen; blijkbaar hebben we ons onder het wolkendek uit gewerkt. Zo ben ik op de laatste dag van mijn tienerjaren op de mooiste plek waar ik ooit geweest ben beland. Aan de ene kant de diepblauwe zee en de staalgrijze stenen en bleke houtblokken op het stand; daarachter een stukje duingebied gevolgd door een dik, uitgestrekt regenwoud en als laatste de allesoverheersende bergtoppen met sneeuw en gletsjers. Een bizar gezicht, maar wel ongelofelijk mooi en dat terwijl er geen andere toerist te bekennen is. Met de ondergaande zon rijden we voldaan weer terug naar ons stekkie.

Rain forestRain forest
Rain forest

Looks like a jungle.
XTREME cautionXTREME caution
XTREME caution

Road to Gillespies Beach.

10th February 2011
Anouschka & Driftwood

moooi & mysterieus :) zulke mooie omgevingen staan er op jullie foto's, hoop hier ook nog dat soort dingen tegen te komen als ik ga reizen van de zomer! x

Tot: 0.107s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0473s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb