Blogs from Iceland, Europe - page 18

Europe » Iceland June 19th 2019

Voor de laatste trip naar Seythisfjordur, ongeveer 145 km, om tien uur vertrokken. Droog en grijs. Het plan is om bij Breithdalsvik de kustweg 96 te volgen. Niet gelukt. In de war geraakt omdat de ringweg 1 op onze kaart omgetoverd is in de 95 en bovendien flink wordt gerenoveerd. Een modderig avontuur. Met veel gehots en gebots gaan we een flink eind het binnenland in. Wederom een schitterend landschap. In Egilsstadir een boterhammetje en de auto gewassen. We nemen afscheid van IJsland met de laatste kilometers over dezelfde weg als op de heenreis. De bergpas naar Seythisfjordur nog steeds met sneeuw en ijs bedekt staat gedeeltelijk symbool voor de natuurpracht die wij de laatste 16 dagen hebben gezien. Het vulkanisch karakter ontbreekt dat wij op verschillende plaatsen hebben gezien. En de hoeveelheden water in ... read more

Europe » Iceland June 18th 2019

Eerst maar een wandeling gemaakt in Hofn. Zoals we al eerder merkten bij een bezoek aan andere vissersdorpjes zie je hier een enorme verandering in de laatste 50 jaar. De romantiek is verdwenen. Zag je vroeger tientallen houten vissersscheepjes afgemeerd in de haven liggen, netten te drogen, mannen bezig met allerlei reparatiewerk, tegenwoordig liggen er een paar grote stalen schepen, robuust in uitvoering, netten opgerold, geen mens te bekennen. Vroeger veel meer drukte en bezigheid. Tegenwoordig in de haven geen mens te bekennen Een enkel huis gebouwd in de 19e eeuw doet nog aan die tijd herinneren. Efficiency om de 200 mijls zone om IJsland te bevissen heeft het gewonnen. Niet zeuren uiteindelijk zijn we voor het natuurschoon gekomen. En die krijgen we tussen Hofn en Djupivogur ruim voorgeschoteld. De ringweg slingert zich hier langs de ... read more

Europe » Iceland June 17th 2019

Voor het eerst bij het opstaan een miezerig geheel. Laag hangende grijze bevolking met zo nu en dan regen. Skaftafell achter ons gelaten en de ringweg op. Richting Hofn. Spreek je uit als Hub. Somber gestemd, regenkleding klaar, richting het eerste gletsjermeer, Fjallsarlon. Makkelijk te bereiken vanaf de ringweg. Even een bergje op en een betrekkelijk klein meer met in de verte vaag de gletsjerwand. Grote brokken ijs in verschillende kleuren drijven in het water. Een lieflijk bijna knus geheel. Breithamerkursandur, enkele kilometers verder, is in feite 1 groot zwart strand waar een rivier uitmondt die grote en kleine ijsbergjes afvoert naar zee. Eb en vloed werpen de brokken ijs heen en weer zodat ze her en der verspreid liggen. Robben liggen op eilandjes en verschillende soorten eenden proberen daar hun voedsel te vinden. Aan het ... read more
DSC05556 - kopie
DSC05558 - kopie
DSC05573 - kopie

Europe » Iceland June 16th 2019

Ochtendwandeling gemaakt. Knap steil. Met uitzondering van Jannie zijn we allemaal verkouden. De longen maken overuren. Het eindpunt is een waterval. Niet bepaald spectaculair. Hij valt een meter of 30 40 loodrecht naar beneden. Niet al te veel water. Het is echter de wand waarlangs hij naar beneden valt. Deze heeft verticale stroken steen uitgeslepen door het water. Het lijken wel orgelpijpen in verschillende kleuren. Nogmaals het is de zoveelste waterval maar toch weer anders. Teruglopend kijken we uit over een enorme vlakte die zich uitstrekt tot zee. Een heel apart landschap. ’s Middags hebben wij voor de verandering een vlakke wandeling gemaakt. Hans en Onnie konden geen genoeg krijgen van de gletsjer en deden gisterenmiddag nog een dunnetjes over. ’s Avonds pannekoeken gebakken en buiten opgegeten. Het weer blijft een enorme plus in onze vakantie. ... read more
DSC05543 (2)
DSC05549 (2)

Europe » Iceland June 15th 2019

Rijden van Vik naar Skaftafell via de ringweg is een aparte ervaring. Een groot vlakte. Eerst bobbelige lavavelden begroeid met mos en vervolgens tientallen kilometers lange velden met zogenaamd zwart spoelzand waarop nauwelijks iets groeit. Deze terreinen zijn ontstaan doordat een vulkaan onder een gletsjer tot uitbarsting kwam. Grote hoeveelheden smeltwater werden naar zee afgevoerd die voornamelijk lavagruis met zich mee voerden. Dit gaat en ging met zulk geweld gepaard dat zelfs de kustlijn werd verlegd. We zitten nu in het national park Vatnajokull ter hoogte van Skaftafell op een camping. Onze eerste wandeling gaat onder leiding van een gids om 16.00 uur beginnen. En we hebben het getroffen. Een duidelijke uitleg over de gletsjer Skaftafellsjokull. Ook deze trekt zich langzamerhand terug. Eerst met zo’n 30/40 meter per jaar, nu in een sneller tempo. Een wandeling ... read more

Europe » Iceland June 14th 2019

We zijn deze dag maar eens begonnen met een wandeling. De camping ligt tegen een soort bergruggetje aan. Groen afgewisseld met de onvermijdelijke lupinevelden. We volgen een pad dat eerst stijl omhoog gaat, langs een mooi kerkje, en zich vervolgens door de heuvels slingert. Uurtje heen, half uurtje terug. Mooie omgeving en als er geen bezienswaardigheid in de buurt is zijn er geen mensen. Rust en doodstil. Terug op de camping nog even water innemen en op weg naar Kirkjubajarklaustur. Ook nog even een handje zwart zand van het beroemde strand van Vik bekeken. Voordat we echter naar de camping in dat dorpje met die moeilijke naam gaan een wandeling maken langs een kloof die wij bereiken via de 206. Nu we toch met moeilijke namen bezig zijn ook maar even de naam van die kloof: ... read more

Europe » Iceland » North » Akureyri June 13th 2019

Hello again! Here is another chapter of my exciting 10-day trip to Iceland. I hope you have enjoyed these past few weeks and are ready for more adventures visiting this incredible country. Today, we will explore the incredible Lake Mývatn area, located in the northern part of the island. This location offers visitors a large number of unique experiences that could be found not too far apart from one another. Eye-catching landscapes similar to the moon surface are very common in this area. They are a result of the intense volcanic activity in the past. Now, it is easy to find pseudo craters like the ones in Skútustaðir and the famous Kálfastrandavogar lava pillars. You will instantly see a contrast between this somehow bleak area and the green scenery spread by the lake. Nature has found ... read more
Dimmuborgir
Hverfell
Krafla

Europe » Iceland June 13th 2019

Het weer is aan het veranderen. Lagere temperatuur, geen zon. Wel droog. Redelijk vroeg weg. Via de ringweg 1 naar een zijweg, de 261. Op gezag van Dominicus. Er staat alleen in zijn reisgids niet aangegeven hoeveel kilometer we landinwaarts moeten. We rijden door een vallei waar geen end aan komt. Nauwelijks verkeer op de weg. Naderen een wat meer bergachtige omgeving en onze poging wordt beloond. Alweer een waterval. De Gluggafoss. Weer anders. Volgens het inlichtingenbord heeft hij een steeds wisselende architectuur. Onze foto is dus een momentopname. Een smalle niet al te hoge waterstroom. Met heel verrassende wendingen. Toch de moeite waard al is het maar omdat we daar vrijwel alleen ronddwalen. Via de weg 5620 terug naar de ringweg. Een onverharde weg. Scheelt 60 kilometer omrijden. We beginnen nu pas de opmerking van ... read more

Europe » Iceland June 12th 2019

Op naar de Gulfoss waterval. Niet zover verwijderd van ons vertrekpunt Geysir. Met gemengde gevoelens. De zoveelste waterval. En toch weer 1 die eruit springt. Niet zozeer door de kleuren maar door de diversiteit in stroompatronen en de hoeveelheid water. Ook de canyon waarin het water wordt afgevoerd is schitterend. Nog even verder gereden naar een tweede waterval maar daar kwam niets van terecht. Het zag er naar uit dat we in een terrein voor een 4-wheel drive terecht kwamen dus omgekeerd. In Fludir in een thermaal bad terecht gekomen. Niet zo bekend als de blue lagoon maar wel net zo heet. Eerst goed inzepen en wassen voordat je er in mag. Even nog 2 kustplaatsjes bezocht. Eyrarbakki en Stokkseyn. Het andere IJsland. 2 vissersplaatsjes op z’n retour. Waarschijnlijk ingehaald door de moderne visserijmethoden. Het strand ... read more

Europe » Iceland June 11th 2019

Van Reykjavik naar Thingvellir gereden via Mosfellsbaer. Vlak voordat wij bij de breuklijn tussen het Noord Amerikaans plateau en het Europese kwamen hebben wij een wandeling gemaakt door een kloof waar volgens overlevering vonnis werd geveld en terechtstellingen uitgevoerd door IJslanders in de periode vanaf 930. Uiteraard betreffende mensen die toen ook al de medemens bedrogen, benadeelden of dood maakten. Mannen werden opgehangen en vrouwen verbrand. We hadden nog een discussie over wanneer de mens het touw had uitgevonden. Al deze handelingen tegen een schitterend decor. Vervolgens een uitgebreide wandeling gemaakt, we lopen wat af, over het terrein van het breukvlak even verderop. De plateaus drijven elk jaar 2 cm uit elkaar. De minister president van IJsland heeft hier zijn zomer residentie voor officiële gelegenheden. Via een omweg door naar Geysir, voor het vulkanische vermaak. W ... read more
DSC05322 - kopie
DSC05326 - kopie
DSC05338 - kopie

Tot: 0.118s; Tpl: 0.006s; cc: 4; qc: 68; dbt: 0.0579s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb