IJsland

Iceland's flag
Europe » Iceland
June 19th 2019
Published: June 22nd 2019

Voor de laatste trip naar Seythisfjordur, ongeveer 145 km, om tien uur vertrokken. Droog en grijs. Het plan is om bij Breithdalsvik de kustweg 96 te volgen. Niet gelukt. In de war geraakt omdat de ringweg 1 op onze kaart omgetoverd is in de 95 en bovendien flink wordt gerenoveerd. Een modderig avontuur. Met veel gehots en gebots gaan we een flink eind het binnenland in. Wederom een schitterend landschap. In Egilsstadir een boterhammetje en de auto gewassen. We nemen afscheid van IJsland met de laatste kilometers over dezelfde weg als op de heenreis. De bergpas naar Seythisfjordur nog steeds met sneeuw en ijs bedekt staat gedeeltelijk symbool voor de natuurpracht die wij de laatste 16 dagen hebben gezien. Het vulkanisch karakter ontbreekt dat wij op verschillende plaatsen hebben gezien. En de hoeveelheden water in allerlei stromen. En de verschillende kleuren van zwavel, steen en planten. En de grote brokken ijs die in de gletsjermeren dreven. En de eindeloze velden met lavagruis en zwart gesteente. En nog veel meer indrukken. Dat gecombineerd met de vele zonuren die we hebben gehad, de koude wind die elke dag wel een beetje of stevig waaide, de kilometers die we vrijwel probleemloos gereden hebben, de soms krakkemikkige campings met altijd heet water, hebben ertoe bijgedragen dat we in dit land een heerlijke vakantie hebben gehad. Op naar de Faroer.

Tot: 0.225s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0451s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb