IJsland

Iceland's flag
Europe » Iceland
June 17th 2019
Published: June 18th 2019

Voor het eerst bij het opstaan een miezerig geheel. Laag hangende grijze bevolking met zo nu en dan regen. Skaftafell achter ons gelaten en de ringweg op. Richting Hofn. Spreek je uit als Hub. Somber gestemd, regenkleding klaar, richting het eerste gletsjermeer, Fjallsarlon. Makkelijk te bereiken vanaf de ringweg. Even een bergje op en een betrekkelijk klein meer met in de verte vaag de gletsjerwand. Grote brokken ijs in verschillende kleuren drijven in het water. Een lieflijk bijna knus geheel. Breithamerkursandur, enkele kilometers verder, is in feite 1 groot zwart strand waar een rivier uitmondt die grote en kleine ijsbergjes afvoert naar zee. Eb en vloed werpen de brokken ijs heen en weer zodat ze her en der verspreid liggen. Robben liggen op eilandjes en verschillende soorten eenden proberen daar hun voedsel te vinden. Aan het begin van de rivier ligt Jokulsarlon een groot gletsjermeer. De gletsjer zelf is door de nevel niet te zien. Grote stukken gletsjer, variƫrend van helblauw tot zwart, drijven in het water. Je krijgt wel een duidelijk beeld met welk een tempo de gletsjers die wij tot nog toe gezien hebben smelten. Gigantische hoeveelheden smeltwater lopen in zee. We laten nu het Vatnajokull gebied achter ons en rijden vlotjes de resterende 80 kilometer naar Hofn. Hoe verder je van Reykjavik bent des te rustiger is het verkeer op de ringweg. Ondanks onze sombere bespiegelingen vooraf hebben we al met al een prima droge dag. Wel koud 8 graden.

Tot: 0.263s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0429s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb