Potosi

South America » Bolivia » Potosí Department » Potosi
November 4th 2008
Published: November 12th 2008

Dag 144.

Vi hadde planer om aa reise videre til Potosi onsdag, slik at vi kunne faa vasket og torket litt klaer. Da vi hadde staatt opp spurte Guy om vi hadde lyst aa vaere med og spleise paa en drosje til Potosi idag. Etter forrige busstur fristet det veldig aa ta drosje framfor buss. Vi ville da spare ca. 2 timer.

Jeremy begynte paa spanskkurs (siden han folte at aa kun snakke og forstaa engelsk var en begrensning for han) idag kl. 08, saa vi fikk dessverre ikke sagt ”hadet” til han. Han hadde lyst aa lese boken som Eirik hadde holdt paa med, saa vi la den igjen paa sengen hans - med en liten hilsen skrevet inni. Vi haaper vi treffer han igjen seinere paa reisen, han er en skikkelig kjekk gutt.

Etter at vi hadde pakket og sjekket ut fra hostellet, gikk vi ut i gaten og vinket inn en drosje. Han kunne ikke kjore oss til Potosi, fordi han ikke kunne veien. Han kjorte oss derfor til bussterminalen, der han visste at det pleide aa vaere mange biler som onsket tur til Potosi. Da vi kom fram ble drosjen overfalt av flere som onsket aa kjore oss, og som underbod hverandre paa pris paa turen. Vi slo til paa den som ville kjore oss for 100 bs. for den 2,5 timers lange turen. Dette var kun 5 bs. mer pr.pers. enn det bussbilletten ville kostet.

Bilen var grei, og vi hadde en veldig behagelig tur til Potosi. Underveis gjorde han et stopp slik at Nicky kunne gaa paa do, og vi andre kunne kjope litt vann. Sjaaforen kjorte oss direkte til det hostellet vi hadde valgt oss ut. Hostellet hadde reklamert at de hadde traadlost internett, derfor falt valget paa det. Da vi hadde sjekket inn, fant vi ut at de ikke hadde WiFi allikevel, men kun trege stasjonaere PC'er som var opptatt store deler av tiden. Vi skulle betale 66 bs. pr. natt for dobbeltrom med delt bad. Toalettet (med dusj i samme rom) var ca. 50 meter fra rommet vaart, og toalettpapir og haandklaer maatte vi besorge selv.

Potosi er en by som ligger paa 4 070 m.o.h., og de paastaar aa vaere den hoyestliggende byen paa deres storrelse. Byen ble grunnlagt av spanjolene den 10. april 1545, etter at de hadde funnet store solvforekomster i fjellet like ved. Allerede tidlig i de 17. aarhundre var det den storste byen paa det amerikanske kontinent, og en av de rikeste byene i verden. I dag er byen forholdsvis fattig, og har 112 000 innbyggere.

Vi gikk ned til Plaza 10 de Noviembre, og fant en kafe hvor vi kunne spise brunsj. Vi kjente hoyden godt - med lett hodepine og kort pust. Det som hjelper godt mot hoyden er aa drikke masse, saa vi gikk hele tiden med en flaske vann i haanden.

Vi ville se fotballkampen mellom Liverpool og Atletico Madrid. Vi fant ingen steder i naeromraadet som viste den, saa vi gikk tilbake til hostellet. Der viste de kampen paa TV'n i resepsjonen. Signalene var ikke alltid like bra, saa det siste maalet rett for kampslutt saa vi i hakkete flimmer.

Pa kvelden fant vi en restaurant som var anbefalt i reisehaandboken, El Meson. Der hadde de veldig god mat, med lik standard som den franske restauranten vi var paa i Sucre. Prisene var noe lavere her.

Vi gikk tidlig og la oss. Siden Potosi ligger saa hoyt blir det forholdsvis kaldt om natten. Vi hadde 4 tepper hver i sengen - de varmet godt, men de 4 tjukke ullteppene foltes noe tungt aa ha over seg.

Patioen paa hostelletPatioen paa hostellet
Patioen paa hostellet

Etter middagstid.

Tot: 0.188s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.1466s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb