Taupo - Coromandel - Street 309

Oceania » New Zealand
July 29th 2014
Published: July 29th 2014

Deze morgen weer wat ijs op het raam maar het beloofde een mooie dag te worden. Vlak na zonsopgang zetten we onze reis verder richting Coromandel ! De Coromandel is het meerst noord oostelijke punt van Nieuw Zeeland, niet al te ver van de evenaar en dus tropish klimaat. Het is een klein paradijs op aarde, regenwoud en tientallen kleine baaitjes en afgelegen eilandjes. De wegen draaien en keren, stijgen en dalen, je haalt amper meer dan 50km/u. Het is dan ook al eventjes na de middag als we de coromandel bereiken. Het is wat bewolkt maar het blijft droog en we hebben mooie opklaringen. Opnieuw prachtige uitzichten gedurende de hele reis. Dit mooie uithoekje is zeker de extra kilometers waard! We spenderen het grootste deel van de dag in street 309. Een onverharde weg dwars doorheen een aangelegd woud met inheemse planten. Het grootste deel van het land is bezaaid met naadlbossen enzo, allemaal ingevoerd door de europeanen voor de houtindustrie. Een van onze stopplaatsen is de kauri gorge. De kauri is een inheemse boom die met uitsterven bedreigd is. Deze bomen worden superdik en groeien kaarsrecht omhoog met weinig zijtakken. Ideaal dus voor de scheepvaart. Om die reden werden ze massaal gekapt in de 18de en 19de eeuw. Nu worden ze beschermd. We zien een paar mooie exemplaren, de grootste met een diameter van 3m. De grootste ooit gevonden had een diameter van 8meter! We stoppen ook bij prachtig watervalletje in het bos. Langs weg 309 woont ook de lokale dorpsgek. Hij houdt zo'n 100tal wilde zwijnen. De beesten lopen langs de weg en leven van de toeristen. Zodra we stoppen komen een tiental zwijnen op ons afgestormd om te bedelen. Niet veel later komt de eigenaar een babbeltje met ons slaan. Op zijn blote voeten, als een echte kiwi. Ik denk niet dat de man schoenen heeft gedragen sinds de eeuwwisseling....
Morgen spenderen we nog wat meer tijd in de coromandel en gaan we naar hot water beach. Daar borrelt vulkanisch water uit de grond omhoog en kan je je eigen warmwaterbadje graven.

Tot: 0.085s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0534s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb