Auckland II

Published: January 12th 2011

English (Lisa)

9/1 Auckland II

As we’d already seen most of the inner city, we decided to go up Mount Eden, which is a ± 90 high old Volcano just outside the inner city. Atmosphere at Mt Eden is very peaceful, and remained peaceful even when 3 buses with Japanese and American tourists stopped by at the top. After climbing the steep hill, you have a view over downtown Auckland as well as over all its surroundings.
Afterwards we took the bus to a street which was described in some brochure as being a lovely street full of boutiques and galleries, which would be perfect to do some afternoon shopping. When we stepped out the bus, the street looked nothing like the description. Because it is a rather long street we kept on walking, hoping that the street would slowly change into the description of the brochure. Unfortunately, no change occurred. At the point where it got even worse and we landed in the part with strip clubs, we turned right and headed to the next park (small rain forest again!).
That evening we finally found the part of the street that fitted the description. In the evening sun we walked past boutiques and art shops on our way to a Italian restaurant which was high rated in my travel guide. The restaurant (‘Prego’) had a sheltered terrace, very good food for a reasonable price and a slightly discomforting waiter – he had the tendency to stare intensely and nod seriously. Moreover, for the first time in Auckland, we were surrounded by locals rather than tourists.

Nederlands (Anouschka)

Amsterdam t/m Auckland

5 januari 2011
Op woensdag 5 januari werd Schiphol verblijd met één van de liefste afscheidscommitees ooit. Later in het vliegtuig hoorden we zelfs nog van mensen die ons hadden zien staan. Heel erg bedankt iedereen! De vlucht naar Hong Kong verliep zonder problemen, en een heel scala aan films (Inception!) en series (Friends/Big Bang Theory) verdreef de tijd.

6 januari 2011
In het vliegtuig zat een man naast ons die op weg was naar z’n nieuwe appartment bij Hong Kong, en hij vertelde dat we makkelijk van onze overstaptijd van 8 uur gebruik konden maken om even de stad in te gaan. Eigenlijk waren we dat niet van plan, maar als je er toch bent... Uiteindelijk was het erg geslaagd, met 25
Mount Eden IIMount Eden IIMount Eden II

In the background you can see the sky tower.
minuutjes zit je met de trein in het centrum en vanaf daar kan je een pondje nemen naar de toeristische promenade met uitzicht op de skyline. De buitenwijken van Hong Kong zijn ronduit deprimerend: allemaal dezelfde, lelijke, hoge flats. De bergen vlak daarachter daarentegen beloven veel goeds voor het binnenland, maar daar hadden we helaas geen tijd voor.
De stad zelf is erg schoon (okee, de lucht niet) en veilig en minder druk dan verwacht. Na even door de stad geslenterd te hebben, en bij de Starbucks gezeten te hebben (sorry, maar Chinees voedsel ’s ochtends vroeg is geen goed plan) zijn we over de boulevard weer teruggelopen. Er waren niet zo gek veel Westerse toeristen, waardoor we soms wel aardig opvielen. Toen we aan iemand vroegen om van ons een foto te maken, stonden er in een mum van tijd 5 andere camera’s ook te klikken terwijl een heel Chinees reisgezelschap probeerde met ons vastgelegd te worden. Vreemd, maar wel hilarisch.

7 januari 2011
Na nog een keer 11 uur vliegen werd eindelijk Auckland bereikt. Vanuit het vliegtuig kregen we al een veelbelovend voorproefje van het prachtige Nieuw-Zeelandse landschap. Eenmaal het vliegtuig uit dachten we twee dingen: WARM
Christmas Tree AdvertisementChristmas Tree AdvertisementChristmas Tree Advertisement

Such a weird sight in the midst of summer.
en RUIKT LEKKER (naar zomer en bloemen!). Met een shuttlebusje werden we zo voor de deur van ons hostel, een wit houten huis met veranda en palmboom in de achtertuin, gedropt, waar we neerstortten op het terras om te wachten tot onze kamer vrijkwam (het was daar 9 uur ’s ochtends). 25 graden, lekker zonnetje en wifi: niks te klagen. Ons hostel ligt in een superleuke woonwijk met kronkelende weggetjes net buiten het centrum van Auckland. Het ligt bovenop een heuvel, waarvanaf je een mooi uitzicht hebt over de stad en de haven. Verder heb je totaal niet door dat je hier in een stad zit: er rijdt nauwelijks een auto door de straat en er zijn geen flats of appartementen in zicht; alleen maar schattige vrijstaande woningen. Toen de dichtstbijzijnde supermarkt op een kwartiertje loopafstand bleek te zijn, besloten we eerst maar eens wat in te slaan. De supermarkt bleek helaas iets verder dan gedacht, en vooral op de terugweg – heuvelopwaarts en met iets te veel onhandige en zware plastic tasjes – hadden we het niet meer zo erg naar ons zin in de brandende zon.
Eenmaal geinstalleerd besloten we eventjes een dutje te doen, want de reis
'Prego''Prego''Prego'

Delicious food & forced smile
van meer dan 30 uur en een tijdsverschil van 12 uur zorgden ervoor dat we inmiddels wel wat vermoeid begonnen te raken (understatement). Na een dutje van 18 uur werden we de volgende ochtend weer vrolijk wakker. Zo kom je nog eens van een jetlag af.

8 januari 2011
Tijd om Auckland te verkennen. Dat begint al op 2 minuutjes lopen van het hostel, waar een prachtig stukje tropisch woud en perfecte grasmat met palmbomen aangeduid word als uitlaatplek voor honden. Verwende mormels. We besloten naar het centrum te lopen, wat ongeveer 3 kwartier duurt. Er hangt een hele relaxte sfeer in de stad, waarschijnlijk ook vanwege de vele vakantievierders en backpackers. Queen Street, de hoofdstraat van Auckland, is een soort van mengelmoesje tussen de Kalverstraat en de Spaanse costa. De haven van de ‘city of sails’ is heel erg leuk om te zien, zeker onder een strakblauwe hemel, en de boulevard omlijst een groot deel van de stad. ’s Middags hebben we even uitgerust (nee, de jetlag is nog niet weg) op een terrasje, waarna we besloten mee te gaan met een boottocht door de haven. Vanaf de boot hadden we een prachtig uitzicht over de stad, de
Random building in the evening sun Random building in the evening sun Random building in the evening sun

This was in the nice part of the street
haven, de harbour bridge en de buitenwijken op de vele (schier)eilandjes, terwijl we in een onmiskenbaar (soms onverstaanbaar) Nieuw-Zeelands accent uitleg kregen over wat we allemaal bekeken.

Tot: 0.092s; Tpl: 0.013s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0432s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb