We zijn er weer

Oceania » Australia » Victoria » Yarra Valley
April 30th 2007
Published: August 8th 2007

Mount Donna BuangMount Donna BuangMount Donna Buang

Een van de waanzinnige grote en indrukwekkende Mountain Ash Gumtrees... een va de weinig plekken in Victoria waar dit zogenaamde 'old growth forest' er nog staat
Hoi hoi allemaal!
Ja ja, het is weer die tijd van de maand… 2 weken zijn alweer voorbij en dus weer tijd voor een volgende update!! Tsja… wat is er allemaal gebeurd.. eigenlijk niet heel erg veel anders dan wat we de afgelopen weken eigenlijk hebben gedaan…. Veel werken, in het weekend veel relaxen en buiten de deur eten, en verder eigenlijk niet veel meer!! Maar goed, moet natuurlijk wel de spanning er een beetje in houden, want we hebben natuurlijk wel een paar noemenswaardige dingen gedaan!

Doordeweeks dus gewoon gewerkt, en de dagen worden er niet korter op helaas.. gaan nog steeds allebei rond kwart over 7 de deur uit, om tegen 7 uur ‘s avonds thuis te komen, dus wel balen. Komt weinig terecht van koken en een huiselijk leven zo doordeweeks, maar we doen ons best! We koken nog steeds geregeld, en gaan zelfs minimaal 2x in de week hardlopen. Ben bang dat het enige wat er een beetje bij in begint te schieten is het schoonmaken… maar goed, dat gebeurt nog wel maar niet meer zo geregeld als toen Jacq nog niet werkte. Maar ja, je moet iets inleveren als je verder wel een redelijk normaal
Mount Donna BuangMount Donna BuangMount Donna Buang

Dit is een belangrijke plek voor een van de Aboriginal stammen
leven wil houden.

Verder gaan de weken enorm snel voorbij door de drukte. Is daarom nog steeds extra lekker dat ik nog steeds in korte broek o pde fiets naar kantoor kan, is wel beetje fris in de ochtend, maar daarom des te lekker als ik onder de douche sta! we zijn vorige week verhuisd naar een ander pand in de stad (voor degenen die hier zijn geweest: niet meer het pand op de hoek, maara dat ernaast boven de Target in Bourke Street) en dat pand is een stuk nieuwer, en wat mooier is: de douche zit op 20 meter lopen vanaf mijn bureau, dus erg gemakkelijk (moest in vorige pand eerst in een ander pand douchen, dan stuk lopen en met de lift naar mijn bureau. Nu kan ik zelfs als iemand anders aan het douchen is gewoon gaan werken, en de douche induiekn zodra die weer vrij is. Daaranaasat hebben we nu een erg luxe keuken, met daarin lekkere zithoek dus helemaal prima.

Maar goed, verder niet echt al te veel te melden over de doordeweekse werkweek… saai he?! Zaterdag zijn we eigenlijk iedere keer doodmoe, en kunnen we maar 1 ding doen: uitslapen, rustig
Mount Donna BuangMount Donna BuangMount Donna Buang

Leek wel op een tropisch regenwoud zo groen en vochtig als het was
wakker wordne, boodschappen tas pakken en hup, ontbijtje in de Galleon! Dat is een van de (vele, geef het toe…) extraatjes die we onszelf gunnen zolang Jacq werk heeft: lekker ontbijten in de Galleon iedere zaterdag, en minimaal 1 avond in het weekend lekker uit eten…dus dat weekend zijn we lekker wezen eten bij de Spud Bar eerst op vrijdag (gepofte aardappel waarbij je vervolgens je eigen groente en overige zaken kan uitzoeken die je op je aardappel eet), dus zaterdagochtend naar de Galleon en in de avond lekker Indiaas wezen eten in Clarendon Street.. ja ja, jullie lezen het goed, niet meer de lokale eettent hier in St Kilda! De indier in South Melbourne (Clarendon Stree dus) is vele malen beter dan die in St Kilda… veel smaakvoller, en je kunt echt merken dat de kwalaiteit gewoon beter is dan die andere in St Kilda. Die in St Kilda is meer een snelle hap tent, terwijl deze meer een echt restaurant is… en dat was te merken zeg, zalig!!! Ik had geloof ik een Vindaloo-curry met garnalen op geloof ik, zaaaaalig en heerlijk pittig!! Vooraf weer lekker de tandoori champignons, helemaal goed.

Na het eten zijn we naar
Mount Donna BuangMount Donna BuangMount Donna Buang

Een goed voorbeeld van een mooie fern-tree
de bios gegaan. Waren nog steeds erg moe allebei, en hadden dus echt behoefte aan een simpele film waarbij je niet hoeft na te denken… en dat lukte wel met ‘300’.. die film van die Spartanen die tegen de Perzen aan het vechten zijn. Veel boed, gevechten en dat was het eigenlijk wel… mooie special effects, verder dun verhaal. Maar goed, perfect voor hoe we ons voelden! Zondag moest ik ‘s ochtends een oefenwedstijdje spelen om 10 uur, dus lekker op tijd. Was half 1 thuis, waarna we lekker Acland Street zijn opgegaan en de hele middag bij Spuntino op het terras hebben gezeten. Spuntino is een Spaans tentje, waar op zondag-middag live Spaanse muziek wordt gespeeld. Daar zaten we dus zalig met een koffie/ biertje en hebben lekker een paar uur zitten genieten van de zondag middag. Perfect einde van een rustig weekend, klaar voor een volgende drukke week…

Maandag en dinsdag ging het bij Jacq op haar werk ietsje minder, ze is nog steeds niet echt goed ingewerkt en moest nu ook nog eens verhuizen zodat ze aan de andere kant van het gebouw zit van de rest van haar team. Als ze dus vragen heeft wordt
Mount Donna BuangMount Donna BuangMount Donna Buang

De dames aan de wandel/ klets
het wat lastiger vragen, en helemaal als alles in de mist loopt met het systeem en er allerlei spoed-zaken tussendoor komen. Kortom: Jacq was blij dat het dinsdag avond was en ze lekker kon genieten van een vrij dagje! Woensdag was namelijk voor ons een vrije dag hier, ANZAC day. Dat is de dag dat de Ozzies de oorlogs-slachtoffers eren, en met name de tienduizenden Australiers/ Nieuw-Zeelanders die in 1915 bij Galipoli in Turkije eigenlijk door de Engelsen als kanonnevuur werden gebruikt. Australie was toen net zelfstandig geworden van Engeland, en het land zat te springen om zich als zelfstandig land te bewijzen aan de rest van de wereld. Kortom, men wilde graag meedoen in de oorlog. De ANZAC’ers moesten het strand in Galipoli op de Turken veroveren, waarna de rest van de inval in Europa zou plaatsvinden. Achteraf bleek dat dit als een soort afleidings manouvre werd gedaan door de Engelsen, waarbij ze al wisten dat het een ondoenlijke opgave was voor de geallieerden. Nou goed, de Turken lagen de ANZAC’ers dus gewoon bovenaan de kliffen op te wachten, en konden ze simpelweg een voor een neerknallen. Nou ja, heel erg dus, en was heel indrukwekkend om te ervaren
Mount Donna BuangMount Donna BuangMount Donna Buang

Een lekkere picknick als beloning!
hoe men hier deze dag herdenkt. Nog steeds gaan er jaarlijks duizenden Ozzies en Kiwi’s naar galipoli toe, om daar de herdenkingsdienst op de ochtend van 25 april mee te maken. Ook de optochten overal in het land worden enorm druk bezocht. Echt bijzonder om te beseffen dat het land nog zo meeleeft met een gebeurtenis van bijna 100 jaar geleden, ook al worden ook slachtoffers van andere oorlogen herdacht, de nadruk blijft toch liggen op de ANZAC’ers die het leven leiten in Galipoli. En dan te bedenken dat de 4 en 5 mei herdenking in NL niet echt meer lijkt te leven, en dat terwijl wij als land toch echt een aantal verschrikkelijke jaren hebben gehad in de oorlog. Nou ja, zoals ik zei: indrukwekkend om te zien hoe dat er hier aan toe gaat.

Wij hebben die dag gebruikt om lekker met Marco en Ange een dagje de bush in te gaan. We zijn in de ochtend richting Warburton in de Yarra Valley gereden, waar we eerst een lekke rkopje koffie op een terrasje in het zonnetje hebben zitten drinken, waarna de Mount Donna Buang zijn opgereden. Die berg staat bekend als de meest dichtbijgelegen lokatie bij Melbourne waar je in de winter van de sneeuw kunt genieten. Al betekent dat hier vooral sleetje rijden, want skien kun je er niet vanwege de geringe hoogte. Maar goed, lag uiteraard nog geen sneeuw, maar was wel een stuk frisser dan in Warburton. Konden we daar nog in een t-shirtje op het terras in het zonnetje een kopje koffie drinken, boven op de berg was het maar 11 graden en wasa het ff slikken toen we uitstapten… zijn het echt nie tmeer gewend! Daarna een mooie wandeling van zo’n 2 uur gedaan door de bossen, erg mooi. Het bos daar is een regenwoud (al is he tniet tropisch uiteraard), en was erg mooi groen en mossig. Onderweg nog een troep zwarte kaketoe’s gezien, wat erg bijzonder was. Die schijnen namelijk redelijk zeldzaam te zijn, en die zie je gewoon weinig. Na het lopen hadden we redelijke trek gekregen, en zijn we terug de auto ingestapt om naar Warburton te gaan. Daar hebben we aan de oever van de Yarra rivier lekekr zitten picknicken met zijn 3’tjes. Lekker in het zonnetje, wijntje erbij, fruitsalade, stokbroodje, gerookte zalm, salade, kaasjes, heerlijk! Daarna weer naar huis terug, want was toch ruim een uur rijden terug naar St Kilda. In de auto nog ff snel email gelezen op mijn telefoon, want zoals ik zei was het erg druk op mijn werk en werkte het team in India gewoon door. Had ruim 60 mails die ik moest lezen, en Jacq had het goeie idee dat ik dat ff zou doen op weg terug naar huis, kon zij rijden zodat we nog een lekker avondje samen hadden als we thuis waren. Goed nagedacht van d’r! thuis lekker kopje koffie, CSI gekeken en naar bed. Donderdag en vrijdag dus weer werken, en gelukkig ging het bij Jacq allemaala wat beter dus die zag er minder gestresst uit dan dinsdag!

In het weekend weer veel gedaan. Jacq was lekker wezen hardlopen, en ik bappies doen en bij het reisbureau langs om een lang weekendje Uluru/ Ayers Rock te boeken! Hadden vorige week tickets geboekt om 8 juni voor 4 dagen naar Uluru te gaan (maandag 11 juni is hier koninginnedag en zijn we vrij), een andere extraatje wat we onszelf gunnen nu Jacq werk heeft. Nadat ik terug was en Jacq had gedouched na het lopen, zijn we lekker wezen eten bij de Galleon, en hebben we beetje rond-geslenterd op Acland. Jacq nog een truitje gekocht, nog flesje wijn gekocht en beetje rondgelummeld. Daarna naar huis, om de auto te pakken en naar Marco en Ange te rijden. We zouden namelijk ‘s avonds lekker bij hen eten, en daarna open haardje aanzetten en ‘scary movies’ kijken, lekker vooruitzicht! Het eten was simpelweg zalig… marco kan goed kijken, en dat bewees hij maar weer eens met een Thaise vis curry. God, wat was dat lekker zeg, de curry zelf gemaakt met kokos-melk, mint blaadjes, chili’s, palmsuiker, en allerlei andere kruiden die door de mixer waren gegaan, waarna de vis in dat goedje werd gekookt, jam jam. Uiteraard een lekker flesje witte wijn erbij (lekkere witte wijn staat bij ons eigenlijk standaard gelijk aan een Sauvignon Blanc uit Marlborough, Nieuw Zeeland. Which reminds me… ze hadden een heerlijke Sauv Blanc bij de Appie Heyn toen we in NL waren: Montana heette die wijn, en we stonden nog verbaasd van de prijs… was geloof ik 5 euri bij Appie. Ik zag hem hier weer in de aanbieding staan, voor $14, wat dus 8 euri is… en normaal istie $18, zo’n 11 euri. Dus 2x zo duur als in NL terwijl die fles hier uit de buurt komt, te bizar gewoon!! Dus die Montana heb ik links laten liggen, kan niet uitstaan dat we er hier zoveel voor meoten betalen, al maakt het geen fuck uit want de andere NZ Sauv Blanc die ik kocht was ook $14… beetje de prijs voor een redelijk wijntje hier, balen) en lekker genieten van de vis. Na het eten nog maar een wit wijntje opengemaakt (de dames zaten zich tegoed te doen aan een heerlijke rode wijn, ja ja, zelfs Jacq… die had samen met Ange die fles op aan het einde van de avond, zelfs Jacq wordt een vino-alcootje hier in die Ozzie cultuur, haha!) en de open haard aangedaan. Wij hadden marshmallows meegenomen, dus die lekker zitten grillen in het vuur, wat kaasjes erbij ook, en toen ‘scary movies’ gekeken… marco had Saw 3 gekopieerd, en aangezien Jacq en ik Saw 1 en 2 helemaal super vonden, keken we daar wel naar uit. Was echt weer een typische Saw film, errug goed. Daarna nog naar een soort Engelse serie gekeken waarin men ‘hunted houses’ in Groot Brittanie ging onderzoeken en in iedere plek een nacht doorbracht. Was wel geinig, en er gebeurden idd een paar onverklaarbare dingen, maar al met al een beetje saai. Daarna maar slapen, want de wijn was iedereen een beetje teveel geworden!!

Zondag lekker uitgerust, Jacq is met Ange een rondje wezen rennen bij hen in de omgeving in de bossen, en Marco en ik hebben lekke rmet een kopje koffie op hun terrasje gezeten, genietend van de lorikeets die in de tuin zitten! Daarna lekker eitjes gebakken, en ik ben richting de voetbal gereden, want de competitie wasa eindelijk begonnen! Verhaal opgepakt waar we eind vorig seizoen zijn gestopt: 0-7 gewonnen, en ik zelfs een doelpunt in de 1e wedstrijd, geen gek begin! Na de voetbal snel naar huis, want pas om 3 uur klaar. We zouden eigenlijk nog ff de stad ingaan, omdat vandaag Orange Day wordt gevierd in het centrum… geen Koninginnedag op de 30e, maar op de meest dichtbije zondag. Was wel geinig vorig jaar, dus wilden we wel weer heen. Maar goed, ik was dus laat, en daarnaast regende het vandaag (ja, ja, we hebben al een paar dagen regen de laatste week!! Iedereen is dolgelukkig, al lopen ze nou weer te zeiken dat de regen niet op de juiste plek is gevallen… niet bij de dammen waara de water-voorraden zich bevinden… het is ook nooit goed, raar volk. Doe nou eens wat aan dat krakkemikkige water-management hier, eigenlijk zou Wim-Lex hier ‘s ff moeten komen buurten, kan die zijn water-mgmt technieken erop los laten!!), dus we zijn lekker thuis gebleven! Jacq had de hele middag aan haar werk gezeten, net zoals gister al een paar uurtjes, om wat dingen uit te werken in een handleiding waar ze doordeweeks door de drukte niet aan toekomt. Ik was dus lekker begonnen om een heerlijk winter-soepje te maken: Pompoen soep met curry! Tsja, aten we in NL nooit pompoen, hier word je er mee doodgegooid en gaan we het steeds vaker eten. De pompoen-soep was ook echt heerlijk, een aanrader voor een lekker soepje in de winter! Nu is het avond, en zitten we lekker o pde bank. Zo CSI kijken, en dan op tijd slapen…. Drukke week weer voor de boeg! Nou, zou zeggen: Leve de koningin, hoera, hoera, hoera!!! Geniet van het mooie weer daar bij ullie (ongelooflijk, ben jaloers… wij zijn weg en de zon komt kijken en gaata niet meer weg….) en drink een biertje op mij morgen!

O ja, vergat ik nog… Jacq had vorige week zaterdag een geweldige ochtend… ze was gaan sporten in de sportschool, je weet wel, die ene aan het strand hier, waarbij ze dusvanuit de sportschool uitkijkt op de zee. Ze was aan het hardlopen op de lopende band, toen ze opeens dolfijnen uit het water zag komen!! Zaten er dus voor de sportschool gewoon een paar wilde dolfijnen in de baai, geweldig toch! Tsja, dat doet je weer even beseffen hoe speciaal het is om hier te mogen zijn….

Nou, dat was het weer voor nu. Het beste allemaal en tot de volgende keer!!!
Groetjes J&R

30th April 2007

pittig?
Je kan toch helemaal niet tegen pittig haha?

Tot: 0.088s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 33; dbt: 0.058s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb