In het teken van Jackie!

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
April 2nd 2007
Published: August 9th 2007

Hoi Allemaal!!
Nou, het gaat dus momenteel al een stuk beter met ons leefritme sinds onze terugkeer vanuit NL… vandaar dus ook netjes de volgende update na 2 weken! Dat ritme voelt wel weer ff lekker kan ik wel zeggen hoor, maar daar kan iedereen wel over mee praten denk ik. Belangrijkste oorzaak voor dit ritme is het feit dat Jacq dus weer werkt. Ook al zijn we elke avond laat thuis (hoewel, laat… zijn gemiddeld zo rond half 7 thuis maar als je al anderhalf jaar gewend bent dat Jacq de hele dag thuis is, en ik tegen 6-en er ben en we gelijk kunnen eten, is het wel laat!), toch heeft het allemaal een positieve invloed op onze levensstijl op het moment. We verplichten onszelf om gewoon eten te maken, maar nog belangrijker is het eigenlijk dat we veel vaker dan eerst aan het sporten zijn! Op het moment gaan we zo’n 3x per week samen hardlopen, echt perfect gewoon. We nemen het ons voor om op een bepaalde dag te gaan, en het komt eigenlijk niet voor dat we dan niet gaan… als ik geen zin heb vanwege een drukke dag dan heeft Jacq wel zin en moet ik wel… en andersom hetzelfde eigenlijk. En dat was zelfs op vrijdag…. Had echt een enorm drukke week, en kon aan niets anders denken dan een biertje nemen toen ik op de fiets naar huis zat… maar goed, we hadden afgesproken om te gaan lopen, en Jacq had heel erge zin, dus moest ik wel, gelukkig maar! Dus ja dat ritme begint er langzaam maar zeker in te komen, maakt het echt erg makkelijk allemaal. Maar goed, laat ik gewoon ff doorgaan waar we vorige keer gebleven waren.

Dus ja, waar was dat eigenlijk ook al weer… hhmmm… ff opzoeken hoor. Was geloof ik in de week voor Pasen, en we gingen weer gewoon aan het werk. Klinkt wel gek, dat we samen aan het werk gaan, haha!! Maar goed, was dus een enorm drukke week op werk. Ik krijg er dus werkzaamheden bij van mijn baas waardoor ik eigenlijk er gewoon 2 uur werk boven op mijn gewone werk bij heb, wel pittig, maar ook enorm leerzaam en interessant dus mij hoor je niet klagen. Jacq zit wel wat meer te klagen, want die heeft het echt heel zwaar. Is natuurlijk ook nogal wat zeg, bijna 2 jaar lekker genieten van niet hoeven werken, en dan opeens een fulltime baan en dan nog in zo’n grote internationale organisatie ook. Dus dat was wel te merken, lange dagen, en veel nieuwe dingen te lerne. Maar goed, begin wel zo langzamerhand te merken dat de voorzichtigheid van de eerste paar dagen langzaam begint weg te ebben bij Jacq. Was de eerste reactie idere avond standaard als ik voreg hoe het was gegaan: Tsja, wat zal ik zeggen… ging wel, we zien het wel… is het antwoord nu al vaker: Ja, ging goed, wel druk en snap nog niet alles maar gin wel. En ze is ook minder onzeker lijkt het wel. Het blijfft natuurlijk erg vroeg allemaal, maar de eerste singalen blijven positief. In de tussentijd heeft ze ook al een aantal complimentjes van haar baas gehad, en van haar baas ook al, dus zeer positief allemaal.

Dit brengt wel een interessant punt naar voren trouwens, hebben Jacq en ik het van de week tijdens het hardlopen nog over gehad. Het feit dat men in Australie zoveel flexibeler is qua werk, en dat er meer kanzen worden geboden. Hoe zal ik dat uitleggen… nou, ten eerste het feit dat

Party hardy!
Jacq dus uberhaupt is aangenomen voor deze functie. Nu heeft ze natuurlijk wel de opleiding ervoor genoten, en heeft ze een tijdje bij Unilever gezeten, toch zou ze voor een NLs bedrijf zeer waarschijnlijk niet eens op gesprek zijn uitgenodigd. Ze heeft tenslotte al een tijd thuis gezeten, en sinds haar afstuderen een relatief beperkte werkervaring. Hier in Australie tellen dat soort dingen echter een stuk minder mee. Als je eenmaal op gesprek bent uitgenodigd (is op zich wel lastig, want het leven staat hier best wel in het teken van het ‘ons kent ons’, wat dat betreft weinig verschil met NL) dan krijg je toch veel meer het gevoel dat de echte onzekerheid over je CV weg is, en het vanaf dat moment meer gaat om hoe jij als persoon bent, en ook de reden achter bepaalde beslissingen in je leven. Het feit dat Jacq en ik uit NL zijn gekomen en hier nu zitten, is voor veel Australische werkgevers een zeer interessante eigenschap, omdat men zit te springen om mensen met meer kijk op het internationale zakenleven dan de gemiddelde Ozzie hier. Het feit dat ze dus een tijdje niet heeft gewerkt lijkt dus in het geval van

And the winner is...
Jacq op te wegen tegen het feit dat ze de overstap heeft gemaakt vanuit NL.

Daarnaast is natuurlijk ook de AWA van plan: de Australian Workplace Agreements die een jaar geleden in werking zijn getreden. Enorm controversieel bij de vakbonden en werknemers, een godsgeschenk volgens veel werkgevers en uiteraard meneer Howard. Het komt er eigenlijk op neer dat er geen CAOs meer bestaan, en dat iedere werknemer en werkgever onderling moeten zien uit te vechten onder welke voorwaarden een werknemer wordt aangesteld. Er zitten wel enkele beperkingen aan vast (geen discriminatie, en bepaalde minimum voorwaarden) maar die zijn relatief beperkt. Zo kan je op straat gezet worden met enkele weken opzegtermijn (zelfs als je al lange tijd in dienst bent) kan je baas besluiten je minder salaris te geven omdat hij denkt dattie er mee weg komt, kunnen je uren worden verhoogd zonder extra salaris, zijn er amper redenen nodig om iemand te ontslaan (als de minimum termijn in acht wordt genomen, valt er eigenlijk weinig tegen in te brengen), en ga zo maar door. Kortom: de risico’s om iemand aan te nemen zijn relatief gering, en het is makkelijk om iemand te vervangen. Ook dit maakt het dus
Rip Curl Surf ProRip Curl Surf ProRip Curl Surf Pro

In the middle of nowhere
minder risico-col om mensen aan te nemen. Hier staat dus ook tegenover dat men minder loyaliteit heeft bij het werk, en eerder zal overstappen.

Nou goed, al die dingen bij elkaar zorgen eigenlijk voor een klimaat waarin het heel makkelijk is om een overstap te maken in je werk. Is het in NL bijna onmogelijk om na je 35e een overstap te maken naar een ander beroep, hier is het eigenlijk heel normaal. Van veel collega’s van mij en mensen die we kennen, hoor je veel verschillende verhalen van diverse soorten werk dat ze hebben gedaan. Kortom: een heel andere situatie dan in NL. Heeft wellicht ook wat te maken met de flexibiliteit op de huizen-markt (ok, nu drijf ik misschien wat door, maar het blijft interessante gesprekstof voor ons om de verschillen tussen NL en OZ onder de loep te nemen!). we hadden ons al eerder negatief uitgelaten over m.n. de huurmarkt hierzo, maar goed, er staan ook zeer positieve kanten tegenover, en dat is dus eigenlijk dat het erg makkeljk is om een ander huis te zoeken en vinden. Met name hier bij ons in het complex zien we gemiddeld iedere 2 weken wel een verhuiswagen staan. En mensen vinden het ook heel normaal om om de zoveel jaar te verhuizen, of voor een baan van Melbourne naar Sydney te verhuizen (toch 1000 kilometer hiervandaan, wat een ex-collega van me onlangs heeft gedaan), etc. kortom: van gebrek aan flexibiliteit hoeven we de Ozzies niet te beschuldigen! Ik wil het systeem hie rniet verheerlijken, want ik zie ook zeker de negatieve kanten ervan, maar het is erg interessant om beide systemen van dichtbij mee te maken, en de positieve en negatieve aspecten van beide eruit te vissen.

Maar goed, nu ff genoeg politiek geneuzel…. Ff weer serieus nu 😊
De week was dus druk, veel werk, lekker sporten, en regelmatig kopje koffie in de wijk. We waren erg blij dat het eindelijk Goede Vrijdag was, lekker dagje vrij! Het weer was zalig (begon beetje beter te worden sinds we terug waren uit NL, wel winderig, maar zonnetje kwam weer terug) en er was een belangrijke surf-wedstrijd gaande aan de kust hier: de Rip Curl Surf Pro competitie (soort formule 1 van de beste surfers ter wereld). Dus we gingen lekker met de auto richting Bells Beach bij Torquay om dat eens te ervaren. Was erg leuk, aparte

Off we go!!
ervaring! Was een parkeerplaats aan het strand, met op zijn minst 10 kilometer eromheen geen huis of andere bewoning te bekennen, en daaar hadden ze een enorm dorp gebouwd van eettentjes, biertent, podium, grote VIP-dorp voor de surfers en sponsors, etc. al met al een gezellige boel! Lekker op het strand gezeten om een gedeelte van de wedstrijd te bekijken (de volledige competitie gaat over 10 dagen ofso) en beetje rondgehangen bij een concert, biertje gedronken, en beetje sfeer geproefd, erg leuk! Daarna teruggereden naar Torquay, een dorp dat een van de meeste belangrijke surf plaatsen van heel Australie is. Zo zijn de merken Rip Curl en Billabong ontstaan in Torquay en zijn 2 van de meest populaire surf-stranden van OZ hier e vinden: Winkypop en Bells Beach dus. Dus we gingen nog ff lekker winkelen in Torquay, mocht je ooit surf kleding of andere casual kleding willen kopen voor weinig geld als je hier bent: ga naar Torquay! Erg gezellig, en ndaarna op tijd terug naar Melbourne.

Terug in Melbourne lekker flesje wijn gehaald, en gaan eten bij een nieuwe indier in South Melbourne: Light of India. Tsja, we hadden het wel een beetje gehad met de lokale

God, het was vroeoeoeg
Indier in St kilda, dus ff wat anders. En dat was een goeie keus!! Was iets duurder, maar wel veeeeeeeeeeeel lekkerder dan die andere… lekker wijntje erbij, goeie afsluiter!

Zaterdag vroeg op, om naar de markt in Laverton te gaan. Een collega van me had verteld dat je op die markt van een stel Vietnamezen (hij is zelf Vietnames) erg goedkope nieuwe iPods en telefoons kon kopen. Nou goed, we willen al een tijdje ene iPod, en Jacq heeft na 3 jaar eindelijk wel een keer een nieuwe tlf nodig, dus leek ons wel wat. Maar goed… die markt ligt dus in het westen van de stad, wat door veel Melburnians wordt aangeduid als de achterbuurt van de stad, met veel buitenlanders e.d. Nou goed,we hebben geen vooroordelen, maar kan vertellen dat ze wel gelijk hebben hoor. Was een apart volk wat er kwam, niet wat we gewend waren van andere wijken in de stad… maar goed, we zouden alleen ff die spulletjes kopen, en weg wezen. Maar goed, konden die Vietnamezen natuurlijk niet vinden…balen,… moeten we dus nog keertje trug met die collega van me, ff afwachten dus maar. ‘s middags op tijd weer terug, lekker beetje hardlopen

We vinden mekaar lief :)
en bappies gedaan voor zondag omdat we een Hollandse paas brunch zouden geven aan Marco en Ange en Patrick en Yvonne, het andere Nlse stel dat gelijk met ons in MLB is aangekomen. Ange en Marco kwamen daarna om uurtje of 5 bij ons aan, want we zouden ;s avonds naar een show van het Comedy Festival gaan… tsja, is alweer een aar geleden dat we bij Arj Barker waren geweest, tijd gaat hard! Mara goed, dus eerst lekker ff wat eten bij Claypot’s hier in St Kilda (echt vis-restaurant) met flesje(s) wijn em toen snel naar de stad voor een optreden van de 4 beste acts van het festival in Edinburgh. Een ozzie, 2 ieren en een Amerikaan. Waren allemaal erg grappig, ,maar die Amerikaan was toch wel de grappigste hoor… was wat harder en minder diepzinnig dan de andere, maar daarom niet minder grappig!
Volgende ochtend op tijd op, want Jacq stond voor haar grote opdracht: koken van een paas brunch volgens de afspraak die we hadden gemaakt tijdens ons weekendje weg naar Wilsons Prom een aantal maandjes geleden… plan was om een lekkere frittata te maken, flinke rucole salade, fruitsalade, Hot Cross Buns (ozze versie van pasabrood),
BallooningBallooningBallooning

Gelukkig, zonnetje kwam er ook gezellig bij
fruitloaf, en weet ik wat nog meer. En natuurlijk niet vergeten: Champers erbij!!! Heerlijk paasontbijtje met 2 flesjes champagne.. lekker hoor! De frittata van Jacq was echt perfect gelukt, ging niet helemaal goed in de over maar daat had ze goed op ingespeeld door de grill aan te zetten, helemaal perfect! Was dus erg geslaagd etentje, was iedereen het over eens. Daarna lekker saampies naar het strand, weer was nog steeds zalig, dus lekker ff uitwaaien op strand. Hadden geen trek meer ‘s avonds, dus op tijd slapen! Hadden 3 dagen vrij gehad, maar weinig uitgeslapen, dus Jacq bereidde zich voor op een heerlijke nachtrust!!!

Had zij ff pech dat ik de wekker op 3:45 had gezet…. Op d’r verjaardag nogal liefst!! Haha, had een ballonvlucht over de Yarra Valley geregeld, gevolgd door een champagne ontbijt bij een winery. Ze was niet blij toen ze wakker werd, maar het was wel erg mooi. We zaten al in de ballon voor de zonsopkomst, dus we konden de zonsopkomst vanuit de lucht meemaken, en zagen de zon boven de heuvels uitkomen, en langzaa de mist over de wineries verjagen… echt een prachtige ervaring! Het weer was echt zalig, dus was een

Goeiemorgen!
geslaagde keus. Ontbijtje erna was ook lekker, dus prima. Was nog vroeg toen we klaar waen, de omgeving was mooi, weer was perfect, dus ideale omstandigheid voor mooie wandeling. Dus lekkere wandeling gemaakt in Kinglake NP, en tot ons geluk zagen we zowaar 6 liervogels! En ze schijnen zo zeldzaam te zijn… zelfs 1 mannetje gezien met zo’n mooie staart, mooie ervaring. Na de wandeling naar Ange en Marco (waren we toch in de buurt) en daar lekker ff zitten kletsen en broodje gegeten, daarna op tijd naar huis en lekker stuk wezen hardlopen (ja ja, zijn goed bezig!!). ‘s avonds nog ff pizzaatje gegeten (niet echt gezellig op een verjaardag, maar goed, om 3:45 opstaan is ook niet echt gezellig… dus snelle pizza) en om 7 uur naar bed, zaaaaaaaaaaaaaaalig!!)

Rest van de week weer zoals gewoonlijk: druk, vermoeiend, kopjes koffie, etc. weekend was zalig, het fet dat we nu 2 goeie inkomens hebben is echt een verademing voor ons… na ruim een jaar konden we weer eens kleding kopen! Hebben lekker geshopt, en onszelf eens lekker verwend… daarnaast ook plannen gemaakt voor tripjes! Midden juni hebben we vrij op een maandag, en hopen dat Jacq de vrijdag
BallooningBallooningBallooning

Tsja... wat kan ik er nog van zeggen
ervoor vrij kan krijgen zodat we een lang weekend naar Uluru kunnen gaan… vrijdag heen, autootje huren en paar dagen door de outback crossen en om Ayers Rock en de Olga’s banjeren… ff afwachten maar. Als ze geen vrij kan krijgen hebben we sowieso 3 dagen, dus dan wordt het een iets korter tripje naar Kangaroo Island: meer natuur (een van de weinige plekken waar je tussen de zeehonden op het strand kunt lopen, pinguins kunt zien, en bergen kangaroes en koala’s, daarnaast hebben ze er veel lekkere kaasjes en wijn, dus is ook niet verkeerd) maar ook iets minder weer. Ff afwachten maar wat het wordt!

Daarnaast zaterdag ook nog lekker potje gevoetbald, onderling op de club, maar erg vermoeiend omdat het waarschijnlijk de beste competitie is die we het hele seizoen zullen krijgen!!! Wil niet op de zaken vooruit lopen, maar ga er wel vanuit dat we weer kampioen worden, de nummer 2 van vorig seizoen is naar een hogere league gegaan, dus moet lukken. ‘s avonds kwamen Lynn en Matt naar ons toe.. Lynn is een vriendin van Jacq die ze had leren kennen tijdens haar BootCamp de eerste weken toen ze hier was… dat idiote
BallooningBallooningBallooning

Als je goed kijkt zie je de stad o pde achtergrond, met 5 andere balonnen... zie je natuurlijk niet, maar was echt zo in het echt hoor!!
gedoe van om 6 uur met een groepn van de sportschool te sporten op het strand. Maar goed, we zouden met haar en haar man gaan eten bij de Bedouin Kitchen. Was erg gezellig, Matt en Lynn zijn een gezellig stel, zijn paar jaar ouder, en hadden genoeg te vertellen!
Zondag was lekker de hele dag voor ons samen… heeeeeeeeeeeeeeerlijk! Lekker wezen hardlopen, hapje wezen eten bij de Galleon, bappies gedaan, en ‘s avonds CSI gekeken… wsa een perfect weekend voor Jacq, die kon de rust van dit weekend wel waarderen na de drukte van vorige week. Nou, en dat was het wel weer… heb pijn in mijn vingers, ga nokken, houdoe!

Groetjes
J&R

BallooningBallooning
Ballooning

Apart gezicht, mist... heeeeeeeeeeel lang geleden dat we dat hier hebben gezien met die droogte
BallooningBallooning
Ballooning

Gewoon mooie foto met die schaduwen en de mist en de zon en... niet zeiken, gewoon mooie foto
LyrebirdLyrebird
Lyrebird

Jawel! Weer een beestje wat we van ons "Moet close-up foto hebben voor men ons gelooft dat we gezien hebben"-lijstje
Ozzie houseOzzie house
Ozzie house

Tsja... dit is dus het modale huisje dat Ange en Marco bewonen...zucht...
Ozzie houseOzzie house
Ozzie house

Tsja... dit is dus het modale huisje dat Ange en Marco bewonen... en Marco is ingeburgerd... LOOK AT THE BARBIE!!

Tot: 0.09s; Tpl: 0.015s; cc: 11; qc: 33; dbt: 0.0544s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb