Tijd voor actie!

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
May 20th 2007
Published: May 20th 2007

Hoi allemaal,

Het is helaas al weer te lang geleden dat de site is bijgewerkt… sorry! Het is hier alleen veel te druk geweest de afgelopen weken. Zowel bij Jacq als bij mij heeft het werk echt ff zijn tol geëist zeg maar. Verder hebben we eigenlijk niet al te veel gedaan… hebben de uitjes ff op een laag pitje gezet omdat we er eigenlijk niet aan toekomen, en de weekends meer gebruiken om te shoppen… hadden in geen maanden meer kleren gekocht, en nu Jacq werk heeft kunnen we daar ff een lekkere inhaals slag maken zeg maar.

Nou goed, we wareb gebleven bij Koninginnedag… had begrepen dat men in NL een heerlijke dag heeft gehad met lekker weer… wel lekker hoor zo voeg al in het jaar zulk lekker weer, en dan ook nog eens 40 dagen achter elkaar zonder regen! Zou bijna zeggen dat jullie nu kunnen begrijpen waarom we het weer hier zo lekker vinden… behalve ind e winter dan is he their bijna altijd lekker weer, en regent het zelden… heerlijk. Maar goed, Nlers kennende zullen er genoeg zijn geweest die geklaagd hebben over de warmte en droogte ;-)!!

Doordeweeks doen we eigenlijk helemaal niet veel op het moment… zoals aangegeven maken we lange dagen (vooral Jacq komt eigenlijk niet voor half 7/ 7 uur thuis na vroeg te zijn begonnen) en dus gebeurt er verder niet veel anders dan koken/ hardlopen/ TV-kijken en slapen… erg saai, maar goed. Gaan er maar van uit dat het even is omdat jacq ff in een ritme moet komen voor haar werk. Zodra het weekend is, genieten we flink! Vrijdagavond gaan we dan eigenlijk gelijk uit eten. De afgelopen weken zijn we bij de Indier geweest in South Melbourne, de pizzeria hier in Acland Street en een Griek in Port Melbourne. Zaterdagochtend staat dan uiteraard in het teken van het ontbijt buiten de deur… de Galleon blijft de favoriet, maar zijn ook in Port Melbourne geweest bij een zaakje in Bay Street!! En dan natuurlijk nog een kopje koffie ergens tussendoor bij de Galleon of Spuntino… dus wat dat betreft zorgen we wel goed voor onszelf :-)!!

De week na K’dag zijn we op zaterdag eerst naar een oud-collega van Jacq gegaan in het dorpje Ballarat. De vrouw van die man is de eind-redacteur bij de NLse versie van SBS-radio hier in de stad (ze is dus ook NLse). Zij is de vrouw die een interview met Jacq had afgenomen een paar maandjes terug. Maar goed, die man werkt dus bij dat architectenbureau waar Jacq een tijdje heeft gewerkt. We gingen op de lunch bij hen in Ballarat, ongeveer 5 kwartier ten noord-westen van Melbourne. Die man is dus architect, en dat was te merken toen we bij hun huis aankwamen! Was een heel apart huis, helemaal van aluminium golfplaat aa de buitenkant, en allerlei toffe vormen. Als je binnenkwam liep je door een lange gang, met aan de zijkanten 2 slaapkamers. Dan kwam je door een deur in een cirkelvormige gang terecht, met in he tmidden een deur naar een wenteltrap die naar boven leidde. Boven hadden ze een grote slaapkamer met uitzicht over de vallei, en een badkamer met hetzelfde uitzicht en een enorme douchecabine. Beneden liep je dan terug de cirkel in, met een deur naara de woonkamer, die eigenlijk in meerdere compartimenten was ingedeeld… een zithoekje met de TV, dan een luie hoek bij de schuifpui met uitzicht over de vallei weer, en een balkon, vervolgens een enorm grote leefkeuken… met uiteraard weer die ramen met dat schitterende uitzicht, echt geweldig huis!! Daar hebben we dus een paar uurtjes gezeten, beetje kletsen, gegeten, met hun hondjes gespeeld (waren heel lieve hondjes trouwens… geen idee meer wat voor ras het was, maar waren hele kleine soort jachthondjes, die gefokt waren om op het hof in frankrijk de schoot van de dames warm te houden.. echte schoothondjes dus! En dat klopte ook wel, die beesten waren aanhankelijker dan katten… en aangezien wij op hun bank zaten, kwamen ze lekker bij ons liggen de hele tijd, erg prettig! Dan merk je toch wel weer dat we onze eigen lieve poesjes missen hoor… is nu al 2 jaar geleden dat Scooby is overleden, en een jaar voor Balou, maara we missen ze nog steeds hoor… ). Daarana zijn we om een uurtje of 4 terug naar de stad gegaan… eerst lekker bij een Italiaan op Southbank gegeten. Ik had daar gereserveerd met Jacq haar verjaardag, maar toen waren we te moe door de vroeg ballon-vlucht dat we die afgebeld hebben. Dus maar voor de herkansing gegaan! Was een goeie keus… was een goeie Italiaan, net een beetje meer upmarket dan de gemiddelde pizzeria zeg maar… toen de Italiaanse premier ooit een bezoek bracht aan Melbourne kwam hij hier eten… en dat was te merken! Was erg lekker… vooraf had ik een bordje gedroogd vlees genomen (geen idee meer hoe dat echt heet, maar is van die lekkere salami, gedroogde ham enzo.. zalig met een goed glas rode wijn), en daarna een risotto met krabvlees en chili’tjes., erg bijzonder! Jacq had een vegetarische pasta geloof ik, ook erg goed! Daarna zijn we ook op Southbank naar de bioscoop gegaan. Heb geen idee meer welke film we hebben gezien… kun je nagaan hoe zeer we toe zijn aan rust, haha! We wilden na de bios nog ff naar het casino gaan (dat is het mooie van Southbank: is een soort groot uitgaanscentrum, met restaurants langs het water, cafeetjes, discotheken, grote bioscoop, en in het midden het casino… maar goed, we waren te moe en zijn dus maar weer lekke rin de auto gestapt om naara huis te gaan (weer een voorbeeld van de lage prijzen hier trouwens: we hadden de auto hier voor een uurtje of 5 geparkeerd recht onder Southbank… kostte ons welgeteld $7, omgerekend 4 euri 20… dat betaal je in R’dam per uur geloof ik op Stadhuisplein!!

Zondag weer gevoetbald en uiteraard weer gewonnen. Na de voetbal snel naar huis gegaan, en nog lekker een paar uurtjes bij Spuntino o phet terras gezeten met live Spaanse muziek, en een lekker biertje… ‘s avonds dan weer gewoon eten, en klaar voor de werkweek… de werkweken zijn ff niet leuk. Jacq maakt gemiddeld zo’n 60 uur, en dan wordt ze ook nog eens aan d’r lot overgelaten. D’r bazin heeft haar 3 weken ingewerkt, en houdt zich nu niet meer bezig met haar werk. Goed, dat werkt dus ff niet, en dat is ook teveel. Komende week gaat ze nu met d’r bazin praten, en aangeven dat ze hulp nodig heeft. Als ze dat niet wil bieden, ach, dan houdt het waarschijnlijk op en gaat ze wat zoeken waar er beter met personeel wordt omgesprongen. Dat is he tmooie nu, we weten dat we van mijn salaris goed kunnen rondkomen hier, dus er is geen moeten bij… graag of niet! En aangezien de werkloosheid in Melbourne op het laagste punt in 30 jaar zit (rond de 4,2% ofso) hebben zij waarschijnlijk een groter probleem dan Jacq. En als het een tijdje duurt om werk te vinden, boeien…. Het gaat om de gezondheid. Is gewoon belachelijk dat ze voor 36 uur betaald wordt, geen overwerk of tijd voor tijd krijgt, en dan als een slaaf wordt behandeld en 55 tot 60 uur moet werken. Afgelopen donderdag was eigenlijk de druppel… ze was uitgenodigd voor een meeting op vrijdagochtend van 4 uur. Zoals in de meeste plannings-functies is de vrijdag de drukste dag, dus had Jacq aangegeven dat het niet echt uitkwam. Zei d’r baas doodleuk dat ze die planning ook wel ff op donderdag-avond na haar gewone werk kon doen, zodat ze vrijdag bij die meeting kon zijn. Oftewel, een ‘normale’ werkdag van 10 uur op donderdag, om dan nog ff snel 4 uurtjes te besteden aan de planning in de avond, om de volgende morgen om 8 uur bij een meeting te zijn… gekke Henkie zeker… nou goed, heb Jacq een tijdje laten aanmodderen, maar nu is het echt moment gekomen dat ik d’r ff voor zichzelf in bescherming moet nemen, dus nu is het genoeg. Heb ff duidelijk uitgelegd dat ze nu naar d’r baas toe moet stappen en dat die maar ff met een andere oplossing moet komen. Zo niet, dan hupsadaisy: Jackie andere baan. Pleur op, slavernij is al tijdje afgeschaft, haha! Kijk, ik maak nu ook wel lange weken, maar bij is het tijdelijk en zit er nog steeds een promotie naar manager in aan het einde van het jaar.. maakt het allemaal toch net wat anders (al was ik niet blij hoor toen ik afgelopen zaterdag-avond 2 uur in een conference call zat en zondag-ochtend om 7 uur door mijn baas werd wakker gebeld met de vraag of ik ff een collega voor een paar uur kon aflossen….). maar goed, om een lang verhaal kort te maken: het is druk……. Vandaar ook dat we de laatste weekjes wat minder sociaal zijn naar NL toe… dit spijt ons echt heel erg, maar neem maar aan dat we jullie niet vergeten zijn, en dat het tijdelijk is!!!

Nou goed, dat was ff genoeg over doordeweeks dus… saaie troep allemaal. Vorig weekend dus eerst weer ff onze frustratie weggegeten bij de Indier met een goeie fles wijn (hebben onszelf trouwens voorgenomen deze winter aan de rode wijn te gaan… niet dat de witte wijn niet meer bevalt, maar de rode wijn past meer bij de winter, en we hebben via Marco een aantal erg lekkere rooie wijntjes geproefd en zijn wel nieuwsgierig geworden nu… kortom, laat de Pinot Noir’tjes en Cabernet Sauvignon’tjes (ofwel Cab Sav op zijn Ozzies) maar aanrukken, haha! Zaterdag overdag de stad ingegaan met de gedachte om eens lekker uitgebreid voor kleding te gaan shoppen… nou, weet niet waara men hier de kleding koopt, maar we konden allebei echt helemaal nix vinden… wat een ellende! Heb je eindelijk wat extra geld om voor het eerst in anderhalf jaar weer uitgebreid kleding te kopen, kun je nix vinden… mooi verhaal…

Zaterdagavond vervolgens weer heerlijk zelf gekookt… had zalm-stukken gehaald bij de visboer die waren gemarineerd in een Thais prutje, daarbij gegrilde zomergroente gemaakt met een linguine in roomsaus… erg lekker allemaal! Alleen jammer dat ik toen dus werd gebeld voor die con-call van 2 uur… erg jammer als je je zo verheugt op een heerlijek maaltijd op zaterdagavond, Jacq was ook erg blij! Maar ja, dat moest maara ff… een van de magazijnen die net live waren hadden wat probleempjes… ons systeem lag ongeveer ieder uur plat, waarna iedereen weer moest uitloggen en opnieuw moest beginnen… erg fijn als je alle supermarkten in de staat moet bevoorraden! De schade na het weekend bedroeg zo’n $140.000, tsja dan is het niet raar als de klant aangeeft dat er ff wat gedaan moet worden om de boel erbovenop te helpen.. dus ook zondagochtend ff paar uur werken, balen, mara is nou maar ff zo. Daarna voetballen, weer gewonnen natuurlijk, en ‘s middags op tijd naar huis om nog wat tijd met Jacq door te brengen voor de ellende weer zou beginnen op maandag.

Dit was een goeie week voor veel Ozzies, want er zijn bakken regen naar beneden gekomen! Men heeft de zwaarste regenval in meer dan 6 jaar gehad, en men deed nog net geen vreugdedansjes in de regen…. Maar goed, iedereen heeft nu weer hoop dat de droogte eindelijk is afgelopen en dat het weer-patroon weer normaal wordt. Al moet er nog heel wat regen vallen om het drinkwater veilig te stellen… aangezien drinkwater hier enkel uit de rivieren komt, en niets gerecycled wordt, is een dam-capaciteit van 29% niet veel (heb zelfs verhalen gehoord van andere dammen hier in het land die op 3% capaciteit zitten, en helemaal niet meer gebruikt mogen worden omdat dat laatste beetje water niet echt gezond is!).. kortom, laat maar komen die regen!

Daarna was deze week nog vermoeiender dan andere weken, zelfs zo erg dat we het dinsdag niet konden opbrengen om ook maar iets te doen… dus wat doe je dan? Juist… uit eten gaan, de kuur voor alle zorgen en problemen, haha! Dit keer zijn we bij een Maleisisch restaurantje hier in Acland street gegaan, wasa een goeie keus. Waren we al een aantal keer langsgelopen, maar bleef bij langslopen, nu dus maar keer binnengelopen… heerlijke garnalen curries op allebei, lekker pittig, zalig! Ook nog goeie sateetjes (ik dan), voor herhaling vatbaar dus. Rest van de week als vanouds, dus blij dat het weer vrijdag was… eerst ff tijdje met Ray gebeld, had ik al tijdje net meer gesproken. Echt niet goed voor je, veel werken… daarna was de kuur voor deze vrijdag een Griek in Port Melbourne, The Rose Hotel. Was een welkome afwisseling, maar niet aan te raden om wekelijks heen te gaan… hoewel de wijn wel beter was dan bij de Indier!! Nou ja, volgende keer dus maar weer gewoon naar de Indier met een goeie fles uit de bottle-shop (lang leven BYO!!) zaterdag heel rustig aangedaan… eerst rondje hardlopen, daarna richting Bay Street in Port Melbourne om te kijken of we daar kleding konden vinden… acah, zelfde verhaal, weer nix… dus maar brunch op bij een tentje daarzo, en onverrichterzake weer naar huis. Hier ff bappies gedaan, en een heerlijk rustig zaterdag-avondje van gemaakt. Eerst ff tijdje met B’drecht aan de bel gehangen, was ook weer een tijd geleden, dus was heerlijk! Ff met die kleine zus van Jacq lopen dollen via de MSN (geinig dat die nu ook ouwer worden, zelfs via de MSN kun je lekker dollen met ze nu… kan niet wachten tot zowel Chanan als Romy paar jaartjes ouders zijn, gaan ze stappen en hoor je al die verhalen enzo, kunnen we Jaap en Thea ook beetje gaan opjutten, haha!). daarna lekker gegeten en voor de tv gehangen met (hoe kan het anders…) flesje wijn, chippies en Pirates of the Caribbean op… daarna nog ff FA cup gekeken, maara wasa niet veel dus maara op tijd naar bed. Zondagochtend ff strategie besproken voor Jacq d’r gesprek met d’r bazin, daarna koffie bij de Galleon waarna ik ging voetballen. Voor de verandering anders nieuws… puntverlies!!! 1-1 gelijkgespeeld, dramatisch spel… de FA-cup was gisteren dus, en dat is een jaarlijkse feest-avond op de voetbal. 80% is Engels, dus erg bijzonder voor hen. Dan hebben ze altijd een BBQ, paar vaten bier, en een groot tv-scherm. Kortom: de meesten waren als een vaatdoek vandaag… dan zie je het slechte niveau in deze league wel weer, wij waren dramatisch, maara de tegenstander nog dramatischer… en dan toch nog 1-1, ach, boeien ook eigenlijk.

We hebben nu wel besloten dat we het thuiszitten weer zat beginnen te worden… dus plannen gemaakt om de komende weekends ff heel wat anders te gaan doen.. volgende week gaan we de stad in naar het Melbourne Art Centre voor een show met Contemporary Dancing (Jacq vindt helemaal super, geen idee wat ik kan verwachten… soort ballet maar dan met Contemporary Dance… jullie horen wel wat het wasa!) en dan de week erna moeten we de stad maar weer eens ontvluchten… wil al een tijdje naar de Otway Ranges national park toe aan de Great Ocean Road. Schijnt erg mooi te zijn (dank je Bas voor het delen van jouw ervaringen!) dus dat is ons volgende doel. We willen daar dan overnachten in een eco-lodge die dienst doet als opvanghuis voor gewonde local wildlife… ze schijnen daar jonge koalaatjes op te vangen, jonge kangoeroetjes en ander klein spul, om ze dan weer klaar te maken terug de natuur in te gaan!! Nou, wij willen best wel een klein kangoeroetje de fles geven, haha!! Erg leuk… daarnaast zagen we een aantal weken terug o ptv dat je daar in de Otways een peddeltocht met platte poesjes (platypus - vogelbekdier) kunt maken. Je gaat dan met een kano de rivier op, om dan heel stilletjes platte poesjes van dichtbij te bewonderen… heb die beestjes nu al 2x mogen aanschouwen, maar ze zijn redelijk klein en vanaf de kant zie je niet veel. Hoop dus dat dat vanaf een kano beter zal gaan!!! En dan het weekend erna onze ‘echte’ trip naar Uluru! Zaaaaaaalig, we kunnen niet wachten… ff lekker er tussenuit hoor, die stad zijn we ff zat.

Nou, is nu zondagavond, jacq is lekker naar de sportschool (zou ze weer dolfijnen zien vanaf de loopband?!?!) en ik zit lekker op de bank met een biertje mijn achterstand op de site in te halen…. Dan een rustig avondje voor weer een drukke weerk… al kan die voor Jacq erg kort zijn als d’r bazin het niet eens is met Jacq haar commentaar… we shall see!!!! O ja, we hebben weer dropjes… we hebben een nieuwe site gevonden op internet van een Hollandse winkel in Sydney die NLs voer verkoopt… dus weer wat doosjes autodrop en dropharingen, pure hagelslag (jawel!!! Geweldig, de Ruyter… onze voorraad van Sjaatje was bijna op, dus helemaal geweldig!). Ik wil hierbij wel benadrukken dat we nog STEEDS overlevingspaketten vanuit NL kunnen gebruiken… dus mochten jullie drop over hebben…. Jullie weten ons adres :-)!!

Nou, have a good one allemaal, en tot later… see ya mates!
J&R

29th May 2007

Adres
Hey Ro... wil best een overlevingspakketje sturen naar jullie (zou me nl. ook geeeeen raad weten als ik geen drop had), maar eh... heb jullie adres niet!!

Tot: 0.084s; Tpl: 0.047s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0276s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb