Springbreak.

North America » United States » Oregon » Portland
April 18th 2010
Published: April 18th 2010

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: PÃ¥ vej til Sunriver 27 secs
2: PÃ¥ vej til Sunriver 27 secs
3: PÃ¥ vej til Crater Lake 9 secs
4: Crater Lake 5 secs
5: PÃ¥ vej til Sunriver 5 secs

1 additional video(s) currently being processed
SPRINGBREAK!! .. WUHUUUUUUUUUUUUUUUUUU… ”Everybody dance now”
Endelig, endelig, endelig, endelig, endelig kom Springbreak.. Længe ventet.
Her er der ikke noget der hedder vinterferie, så har ventet siden juleferien på Springbreak :D

Fredag efterskole tog mig, Sara, Marc, Quin og Linneas ud for at spise. For at fejre at langt om længe var ferien her. Vi tog på en Japansk restaurant of fik noget vildt lækkert mad. Jeg fik chicken Teriyaki med en Oriental salat.. Mega nice :D .. og gal hvor var der bare meget mad, for ingen penge. Vi havde en superhyggelig aften.

Det eneste der stod på min liste over ting jeg skulle gøre lørdag (20/3) var at sove længe. Sov til omkring kl.11 så var jeg så sulten at jeg bare var nødt til at spise morgenmad. Om eftermiddagen tog vi til Bingo som altid!! .. OG hey!! .. jeg havde hæld i sprøjten og vandt i første omgang!! .. Waaaaaahu!! … 1.85$ baby!! Haha xD .. Okay det er på et plejehjem og det koster kun 5cent pr spil at være med.. Så det var faktisk en god fortjeneste!! .. Anyway.. Om aftenen tog jeg ned til Quin og spiste Tortilla suppe!! .. JUUUUUM!! ..
Cykelsti indikatorCykelsti indikatorCykelsti indikator

de er gale de amerikanere! haha
Havde en hyggelig aften.. kl.21 tog vi downtown.. Kørte i Quins bil med musik for fuld udblæsning!! Haha xD .. Mødtes med Linneas og en af hans venner Mike. Tog på papa Haydens og spiste dessert! .. Fik en helt firkantet klods i mørk chokolade med chokolademoúse indeni :D .. Det var bare vildt lækkert!! Manner! .. Tror ikke jeg har fået så god en dessert længe!! :D .. efter dessert vandrede op og ned af 23rd :D ..

Søndag: Vågnede op til lugten af nybagte vafler..! MUMS!!... Fik vafler, bacon og scrambled egg til morgenmad!! .. Det var sååååååååååååååååå godt..
Efter morgenmaden tog vi alle til Portland Saturday Market og gik rundt og kiggede på alle de underlige ting som de sælger. Da vi var ved at tage hjem mødte vi Linneas. Tog hjem og bagte en kæmpe masse småkager! .. Vi bagte VERDENS BEDSTE cookies! .. Mary Jane cookies!! :D .. Det er en småkage med chokolade stykker, kokosnød, rice krispies og havregryn :D .. org manner!! .. Vi spiste så mange at næsten ingen af os kunne spise aftensmad :D Vi spillede spil og så film og havde bare en super afslappende hyggelig aften :D ..

Mandag: Sov lææææææææææææænge igen :D .. det er altid rart at kunne sove længe på det der føles som en hverdag. Tog downtown for at mødes med Balazs. Vi brugte hele eftermiddagen på at vandre rundt downtown, og tog bageefter til Lloyd center. Havde en rigtig hyggelig dag og jeg brugte næsten ingen penge!! .. er rimelig stolt! .. Er faktisk blevet enormt god til at spare.. Sidst på eftermiddagen tog jeg hjem.. Da jeg kom ind af døren kunne jeg høre Quin og Sara grine, men der var en stemme mere som jeg ikke kunne genkendte! .. TAREK!! .. Tarek gik på Lincoln sidste år og var udvekslingselev fra Tyskland! .. Tarek er nok en af de mest venlige mennesker jeg nogenside har mødt.. snakken gik hurtigt mellem os alle. Vi havde det vildt hyggeligt. Spillede en uendelig gang omgang krig og spiste meatball sandwiches til aftensmad. Efter aftensmad kørte vi Tarek hjem, men tog lige et par omveje omkring diverse statuer of parker der er i Portland og tog en hel del billeder. De har et meget mærkelig afmærkning på Cornell Rd. Som regel er cykelstier på vejen afmærket med en cyklist. Det var de også her, men det var en person på en éthjulet cykel som jonglerede. Ufattelig underligt, men okay det er jo Amerika.

Tirsdag:
Tog downtown til 23rd med Sara for at kigge på butikker i det fantastiske lækre vejr. Det var nok omkring 20° C. 23rd er en meget kendt gade i Portland, hvor de har alle mulige sjove og mere specielle butikker. Der var masser af mennesker ude på gaden og især foran Ben & Jerry’s. En gang om året har de nemlig Free Cone day. Hvilket betyder at man kan få en gratis gammeldags is med en kugle. Den Ben & Jerry der ligger ved Pioneer Square havde en kø der var mere end 2 gader lang, så vi besluttede os for at det var lige meget, og at vi hellere ville gå op til den der ligger for enden af 23rd. Der var stort set ingen kø udenfor, så vi var inde i løbet af 5min. Både mig og Sara fik en 7 layer coconut ice cream. Det er vanilieis med kokosnød, karamel og chokoladestykker. Nok en af de bedste is jeg nogensinde har fået. Quin, Linneas og Tarek mødte os ved Ben & Jerry’s og vi gik så
Saturday MarketSaturday MarketSaturday Market

Hele familien minus Kyle
hjem til Linneas som bor meget tæt på 23rd. Der hyggede vi os hele eftermiddagen med sang, hoppe på trampolin og bare snakke. Senere på eftermiddagen kom Marc. Vi spiste alle middag hos Linneas. Vi hyggede os rigtig meget hele aftenen og grinte så vores mauser gjorde helt ondt! Haha.

Onsdag: Lavede egentlig ikke det helt store. Tror jeg lavede lidt lektier og bare gik rundt og hyggede mig. De slægtninge fra fars familie som bor her i Oregon, mere præcis Roseburg Susan og Mike, havde inviteret mig ud til middag, sammen med en anden af vores slægtninge fra Minnesota Karen som var i Portland til konkurrence. Vi spiste på Newport Seafood Grill. Det er en vildt lækker restaurant, hvor man kan få en hel masse forskellig fisk og skalddyr. Alt deres fisk er friskfanget, og de har et vindue hvor man kan gå op og kigge på alle fiskene og bestemme sig for hvilken en man vil have. Jeg fik en vild laks fra Alaska. Super super super LÆKKERT!! :D .. Det er svært at finde nogen steder hvor man kan få så god laks. Det var rigtig sjovt at møde nogen fra USA som jeg faktisk er i familie med langt langt ude. Vi snakkede om hvordan det var vi var i familie og lærte hinanden bedre at kende. Den gang far var til Thanskgiving i wisconsin var så vidst jeg husker både Susan og Karen der. Så det var jo lidt skægt at kunne snakke om det. Vi fik marionberry pie til dessert med vanilie is. Vildt lækkert også. Det var lidt ligesom en hindbærtærte. Vi havde bare en super hyggelig aften. Efter middagen kørte Susan og Mike mig hjem til min familie og vi aftalte så at de skulle hente mig om torsdagen kl.10.

Torsdag: Blev hentet kl.10 af Susan og Mike. Turen vi havde foran os til Roseburg lod på 180miles (ca. 290km). Der gik ikke længe for vi var i Salem. De spurgte om jeg havde lyst til at se State Capitol. Altså Rådhuset i Oregon, og ja hvorfor ikke. Det oprindelige Rådhus har brændt 2 gange i løbet af de sidste 100aar. Derfor er bygningen meget ny og moderne. Udefra ligner det næsten et fængsel, bortset fra at det er lavet i marmor. På de sidste genopbygninger har det været en kubel, men efter de 2 brænde bestemte de sig for
Hygge hos LinneasHygge hos LinneasHygge hos Linneas

Linneas, Tarek og Marc
at de ikke ville genopbygge den fordi det var vidst for dyrt eller sådan noget. Så i stedet for en kubel på toppen har de en kæmpe guldstatue. statuen forstiller en af de pioner som først ankom til Salem. Så snart vi trådte ind af døren blev vi straks vist hen til en gruppe som var på vej op til toppen, hvor statuen er. På toppen var det rimelig koldt, men i det mindste regnede det ikke rigtig. Vi havde fuld udsigt udover Salem. Lige ved siden af ligger en af de meget populære private universiteter, Willamette Univerity. De specialiserer sig i Jura. Salem er faktisk forholdsvis stor i forhold til hvor stor den føles. Der er lidt over 100.000 indbyggere, men det føles ikke som om at byen er meget større en Holbæk. 20 billeder senere var vi tilbage på vejen, på vej til Eugene. På vej derned kørte vi forbi Oregon State University, og da vi kom til Eugene University of Oregon. De to univeriteter er de mest populære i Oregon. Rigtig rigtig mange går der. De to skoler er også de ultimative rivaler.
Vi stoppede på en lille Thai cafe for at spise frokost. Inden på cafeen
Middag med slægtningeneMiddag med slægtningeneMiddag med slægtningene

Susan, mig og Karen
var der palmer og tag over baren, lavet ligesom det tag man finder på enten Thaihytter eller Hawaiihytter. Det var en vildt hyggelig cafe. Vi fik alle vildt lækker mad. Jeg fik Basmati ris, med grillet kylling og grønsager i kokosnødde karrysovs. Det var bare så lækkert. Efter den lækre frokost, tog vi lige et smut i Borders. Det er en forretning ligesom bog & ide. Susan og Mike fandt begge en kogebog hver. De er helt pjattede med kogebøger og elsker at lave mad.
Fra Eugene tog det godt en time til halvanden at køre til deres hus lige uden for Roseburg. Vi korte af mange små veje, snorklede og bakkede. Ud af bilruden kunne jeg hele tiden se Umpqua floden. Efter 2min kørsel på en lille grusvej drejede vi endelig ind på deres grund. De bor i et vildt sødt hus med en stor have lige ud til Umpqua floden. Jeg fik en hurtig rundvisning i huset og så var det ellers i gang med at få tændt deres udendørs stenovn op, så vi kunne komme i gang med at forberede aftensmaden. Mike har i løbet af de sidste 6 måneder bygget et udendørskøkken med en stenovn. Han
State Capitol in SalemState Capitol in SalemState Capitol in Salem

Udsigten fra toppen af State Capitol
elsker at lave mad og bage brod, så lidt udfordring ved at lave det hele i en stenovn hvor temperaturen er 600grader, hvilket er en del højere end hvad du kan få ovnen op på i en almindelig ovn giver virkelig en udfordring. De har i løbet af de sidste 6år haft et mål om at gå 10.000 skridt hver eneste dag, og har ikke brudt det endnu, så vi tog en lang gå tur ned af hele deres vej. Alle husene på deres vej ligger lige ud til floden. Der er både nye og gamle huse. Det er bare et helt fantastisk område for de har skoven hele vejen omkring dem. Der er marker med masser af blomster og så selvfølgelig floden. Da vi kom tilbage efter gåturen var ovnen næsten klar til at bage vores pizzaer. Mike sørgede for at lave forskellig fyld og forberede dejen. Susan viste mig billeder fra nogle af deres ture til Danmark. Mange af de gange de har været i Danmark har de opsøgt nogle slægtninge ligesom jeg opsøgte dem. Dem de så har besøgt er dog endnu længere ude slægtninge end de er til mig. Det var ret sjovt at se billeder
State CapitolState CapitolState Capitol

Mike, Susan og mig
fra de steder de havde været i Danmark. Nogle af stederne kunne jeg også kende..
Endelig var dejen klar. Så vi lavede hver en pizza og gik ud i kulden og regnen for at bage den i ovnen. Pizzaerne blev puttet ind og kun 2minutter senere var der hjemmelavet nybagt pizza! .. Wooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooow... hvor hurtigt var det lige.. Det var bare de bedste pizzaer jeg nogensinde har fået. Det bliver bare en hel speciel smag, helt fantastisk. Det var ligesom at se en gammel film fra Italien, hvor de lavede pizza i stenovne. Vi lavede alle en lille pizza mere og gik så ud og bagte den. Denne gang tog det dog en smule længere tid, eftersom at ovnen var faldet næsten 100grader.. Men okay at vente 3-4min i stedet for 2 var da lige til at klare. Igen helt vildt lækker pizza. Var simpelthen bare så mæt nu at min mave nærmest kunne springe. Vi ryddede af bordet og vaskede op. De ville meget gerne se billeder hjemme fra Kirke Hyllinge og af familien. Så jeg havde medbragt min computer så de kunne se dem. Vi så alle mulige billeder fra alle mulige steder i Danmark. pludselig var klokken 24! WHAT ?!?!?! Vi smuttede alle sammen i seng. Jeg havde både mit eget værelse og badeværelse mens jeg var hos dem. Rimelig luksus.

Fredag: Vejret skulle efter sigende blive skidt, så vi besluttede os for at udsætte Crater Lake turen til fredag. Vi isteder besluttede os for at lave dansk middag og så gå lidt rundt i Roseburg. Omkring middagstid kørte vi mod Roseburg. Første stop var Umpqua community college. Både Susan og Mike arbejdede der for 15 år, så vidst jeg husker. Et sødt lille college lige ud til Umpqua floden. Derefter kørte vi af små veje til dæmningen der er lige ved Interstate 5. Gik gik lidt rundt og kiggede og kørte så mod Roseburg. Roseburg er ufattelig lille i forhold til Portland. Men okay der er også kun omkring 20.000 indbyggere. Vi kørte lidt rundt så jeg kunne se så meget af Roseburg som muligt. Vi gik en lang tur rundt om golfbanan og deres gymnasium. Derefter smuttede vi i Fred Meyer og handlede ind til frikadeller, nøddesalat, brune kartofler og ris a’la mande. Jep det er muligt at få alt hvad man skal bruge til det. Vi kom hjem sidst på eftermiddagen og startede så madlavningen. De var sjovt at høre dem fortælle om deres rejser til Danmark og sådan noget. Maden var helt vildt lækker og der var dækket op med danske farver og små danske flag. Ja. Vi havde en rigtig hyggelig aften..

Lørdag: Crater Lake var på menuen. Vi startede dagen med en god gang amerikansk morgenmad, med vafler, scrambled egg, bacon og hvad der ellers hører til. Omkring kl.9 lagde vi kursen mod Crater Lake. Omgivelserne på vej til Crater Lake var bare helt fantastiske. Vi kørte lang Umpqua floden inde mellem træerne op over bakker og mellem bjerge. Det er næsten umuligt at beskrive hvor smukt det var. Efter 2 gode timer i bilen stoppede vi ved Diamond Lake. Det er en sø der ligger omgivet af skov med et enkelt lille bjerg i baggrunden. Søen var fuldstændig tildækket i sne. Vi gik en lille tur og tog så lige et smut forbi Diamond Lake lodge. Det er et lille hotel der ligger lige ud til søen. Anyway, tilbage i bilen var vi og på vej gennem sneen til Crater Lake. Det tog lige omkring en times kørsel før vi nåede indgangen til nationalparken. Crater Lake nationalpark er en den eneste nationalpark i Oregon. Det virkede som om det tog en evighed at køre af den lille vej op til Lodgen.. Vi drejede om hjørne efter hjørne, men jeg kunne bare ikke se hverken huse eller nogen stor sø. Da vi kørte ind på parkeringspladsen kunne jeg ikke se andet end sne, på nær toppen af et hus. Ja, deres 3 etager høje lodge var næsten dækket i sne. Da vi kom om på den anden side af lodgen kunne jeg ikke se andet en blå, blå, blå, blå, blå! . det er nok den mest fantastiske sø jeg nogensinde har set, og den var bare SÅ blå det næsten var ufatteligt. Efter en god time der spiste vi frokost.. Frikadeller og nybagt brød.. lækkert.. Vi kørte og kørte. Først gennem den smukkeste grønne skov med en snedækket bund, og med et hele landskabet skiftede til høj ørken. Det var som at være i Australien igen. Vi passede lille by efter lille by.. De små byer mest bestod af en tankstation, gamle ødelagte huse og en hel masse skrammel.
Da vi ankom til Sunriver, hvilket er en ferieby rigtig tæt på Mt. Bachelor. Vi så den store berømte lodge og gik så en tur.. Vi gik på en sti gennem golfbanerne og endte med at gå hele vejen til lufthavnen.. haha Dog er det kun privatfly der kan lande der, men stadigvæk.. Det er ikke hver dag man kan gå til en lufthavn.
Vi kørte videre mod Bend og igen forandrede landskabet sig, fra høj ørken til mere og mere grønne træer og græs.. Fra Bend var der ikke så langt hjem.. Vi skulle bare køre direkte igennem The Cascades som en bjergkæden der deler den grønne del af Oregon og den ørkenlige del af Oregon.. Vi kørte op og ned og gennem hårnålesving.. Fordi flod efter flod og langs floder. Vi passede en kæmpe dæmning og små underlige huse der lå mellem træerne. Det blev mørkere og mørkere og klokken var allerede 21. Vi havde stadig ikke spist aftensmad og var stadig 20 miles fra at være i Salem. Da vi ankom til Salem gik vi på Applebees for at spise aftensmad. Fik et godt amerikansk måltid. Cheeseburger og pomfritter, men i luksus stil, ikke ulækker McDonalds stil.. haha .. Fra Salem var der kun en times kørsel tilbage til Portland. Ankom i Portland omkring kl.10:30.. fik sagt farvel til Mike og Susan og så smed jeg mig ellers bare på sengen og sov godt igennem.

Søndag: Vågnede op til lugten af Mary Jane cookies! .. Gosh kunne det blive bedre.. Hele dagen var et cookie HELVEDE! .. Grunden var at Sara havde fødselsdag om mandagen og ville bare cookies til alle hendes venner på skolen for at sætte et godt humør mandag efter Spring Break. Brugte dagen på at slappe af, skrive blog og kigge på billeder fra turen, og hjalp Sara en gang i mellem med småkagerne. Ja.. en god Springbreak kan jeg kun konkluderel, men gid den havde været en uge længere ;D

Diamond LakeDiamond Lake

Susan og jeg
Crater LakeCrater Lake
Crater Lake

PÃ¥ vej til parkeringspladsen

Tot: 0.073s; Tpl: 0.02s; cc: 10; qc: 27; dbt: 0.0287s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb