Lom - gletsjer - Geirangerfjord - Molde

Norway's flag
Europe » Norway » Western Norway » Molde
August 13th 2010
Published: August 13th 2010

De volgende dag vroeg naar de touristeninfo gereden om te kijken waar we fietsen konden huren voor een klein rondje (nee, niet om de kerk). De enige mogelijkheid bleek boven op het hoogste punt van de berg.. waar we dus vanaf konden rijden.. en dan weer tegenop.. dacht het niet he..
Om toch nog iets van lichaamsbeweging te krijgen daarom maar doorgereden naar de eh.. gletsjer. Na wat klim en klauterwerk redelijk in de buurt van de voet gekomen, al lag de eerste sneeuw/ijs een meter of 100 hoger, en omdat er geen helicopters aanwezig waren in dit onderontwikkelde land maar van een afstandje toegekeken hoe dat ding langzaam wegsmelt. (Overengens groeit de gletsjer nog ieder jaar, er valt meer sneeuw in de winter dan dat er 's zomers wegsmelt). Onder het motto 'boys will be boys', en omdat we toch Nederlanders zijn, moesten er natuurlijk wel wat smeltwaterwegen omgeleid worden, en wat dammen gebouwd worden. Dat daarbij het pad naar de gletsjer wat verlegd werd, een kniesoor, wat dat ook moge zijn. Omdat toen de zon achter de berg ging verdwijnen, en er een bus Japanners aankwam, maar snel door de verlegde stroom verder gereden. Dat was ik niet, dat was iemand anders! Dat was een.. ownee, die hebben ze hier niet.. Snel door naar het Geirangerfjord maar, de mooiste/hoogste/diepste/koelste/lietste gletsjer van Noorwegen. Opnieuw vanaf 2000 meter naar zeenivo dalen terwijl je 100 meter vooruit komt (vrij steil dus) naar het hotel gereden. Vanaf ons hotelplateau ("balkon" was niet echt wat het was) hadden we uitzicht op de fjord, viel dus wederom allemaal niet mee. Het hotel was in de berg uitgehouwen, het is weer eens wat anders om op de 6e etage van het hotel te parkeren.

Omdat de boot 's ochtends eindelijk een keer op een normale tijd vertrok (12:00), dus ook voor het eerst op een normale tijd opgestaan (9:45, het ontbijt was tot 10:00 :P), al vonden sommigen het nodig om om 8:00 al Settlers te gaan spelen.. achterlijke nerd..
De fjordentocht met de autoferry (iets met nuttig en aangenaam) was precies wat beloofd was: een boottocht langs heul heul heeeuul hoge bergen, met mooi blauw water, en hier en daar een boerderij (echt niet te geloven, land ter grootte van 30x Nederland, 4 miljoen (ofzo) inwoners, en waar bouw je je boerderij.. op de steilste berg die er te vinden is.. Aanvoer alleen per boot, lekker slepen die berg op, potje voetbal, 1x mis schieten en je bent een week bezig die bal terug te halen..
Vanaf de boot maar weer eens de touristische route genomen (dat betekent meestal bergwegen van anderhalve auto breed, de "hoofdwegen" zijn meestal voorzien van tunnels van gemiddeld een kilometer of 5, met uitschieters naar 11 km, de langste is geloof ik 23 km. Na 2 km is de lol er echt wel van af, met slechte verlichting en niet altijd even goed wegdek is het echt goed opletten.). Het doel is Trontheim, de laatste grote plaats van Noorwegen die in het schema staat. We stranden echter in Molde, waar we slapen in een echte Noorse Hytte, een soort klein centerparkshuisje (van hout dan, varierend van bungalow tot hutje met stapelbed), inclusief Nederlandse families die om de 10 minuten met zn allen voor een foto gaan poseren, en zelfs een poging gingen doen met zn allen met K3 mee te gaan zingen. Mocht er in de kranten iets staan over een vermiste nederlanse familie in Noorwegen, gewoon doorlopen mensen, niks aan de hand. Verassing van de dag was een boing 737 die op 20 meter hoogte overkwam, blijken we naast het vliegveld te zitten.. Gelukkig vliegen ze hier 1x per dag, en die hebben we dus al gehad. Wederom zitten we aan het water, met de bergen dit keer in de verte, maar het blijkt nog steeds fantastische foto's op te leveren bij zonsondergang *doet regendans*.

Tot: 0.08s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0415s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb