Odda - Bergen - Voss - Flam - Lom

Norway's flag
Europe » Norway » Western Norway » Bergen
August 12th 2010
Published: August 13th 2010

Van Odda naar Bergen is vooral een takke-eind rijden. Onderweg wordt 1 en ander dan wel verzacht met wat appeltaart met bolletjes ijs en frambozensap, maar het valt allemaal niet mee natuurlijk. Al die bergen overal die het uitzicht belemmeren beginnen ook steeds meer op de zenuwen te werken, je zou zeggen "1 goede shovel en dat land is vlak en je kan een beetje doorrijden", maargoed, dat zal dan wel weer niet.. Gemiddelde snelheid ligt nog steeds rond de 55 km/u, aantal bijna dood-ervaringen blijkt mee te vallen, al is zonder verlichting in een tunnel met een stopbord gaan staan zwaaien wel een hele goeie in de hoehelpikmezelfzosnelmogelijkdehemelin-top 10.
Bergen zelf bleek een alleraardigst plaatsje (precies ja, alleraardigst). Behalve een vismarkt en een vijver hadden ze ook.. inderdaad, bergen, waarvan 1 met een kabelbaan en plateau met uitzicht over de hele stad, Madurodam is er niks bij. Omdat alle herbergen in Bergen vol bleken, nog maar fijn een uurtje of 2 gereden naar Voss, waar 's avonds wederom met bier naar een zonsondergang moest worden gekeken. Je gaat echt bijna hopen dat het een keertje bewolkt is 's avonds..

Maandag was dan de grote dag: weliswaar 1 dag te laat, maar toch, we mochten naar de kerk! De oudste kerk van Noorwegen welteverstaan, naar verluid een kathedraal zo groot dat het vaticaan er jalours op was. Om daar te komen moesten we nog wel even langs de steilste treinbaan van Noorwegen. Omdat we al gewaarschuwd waren dat het treintje de 30 euro pp. niet echt waard was, _en_ omdat er een oude weg naast lag die minstens net zo steil was, en dat wel als een uitdaging klonk, hebben we het treintje maar geskipt. De weg was inderdaad wat er beloofd was, met fantastische uitzichten onderweg. Eenmaal "boven" bleek dat we nog een tikje hoger konden, dus gelijk maar even langs de sneeuw gereden. Zelfs hier kom je nog van die idioten op een fiets tegen, echt niet te geloven. Die doen er waarschijnlijk al 3 dagen over om boven te komen, kan niet anders.. En toen: de kerk! Toen we van verre nog niks zagen stralen, en geen engelen zagen dansen, begonnen we al nattigheid te voelen.. en toen we eindelijk arriveerden, bleek dat stiekum een heel klein beetje tegen te vallen, op zich een leuk gebouwtje om op zaterdagavond een biertje te drinken, maar om er nou anderhalf uur voor om te rijden was een tikje overdreven.. tot zover onze kerkelijke belangstelling deze vakantie..

15th August 2010
P8080415

mooi, mooi
Hallo kinders, wat is het toch weer mooi!!!!!!!!!!!!!!! kan niet anders zeggen. Henk z'n knie al weer heel? Aan de prachtige foto's te zien hebben jullie gelukkig aardig weer. Net als hier. Krijgen hier net dikke bui, gister naar strand geweest 22 gr. Verder hier alles goed ook met opa en oma. Moest jullie bedanken voor de mooie kaart. Nou genieten jullie maar lekker verder. Groetjes van de thuisblijvers.

Tot: 0.058s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 28; dbt: 0.0373s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb