Päivämatka pikkusaarelle

Europe » Iceland » South » Vestmannaeyjar
May 23rd 2022
Published: May 28th 2022

Menimme Vikissä aamupalalle heti klo 7.30 ja lähdimme liikkeelle klo 9. Ohitimme kaikki nähtävyydet, kuten pari kuuluisaa putousta, jotta kerkesimme Landeyjahöfniin. Jätimme auton parkkipaikalle ja menimme Heimaeyhyn laivalla klo 10.45-11.20. Laivalla oli aika paljon koululaisia.

Kävelimme satamasta kaupungin keskustaan. Esa meni vaihtamaan rahaa, ja Raijan kanssa kävelimme eteenpäin puistoon. Päätin jatkaa kaupungin reunalla olevaan Eldheimar-museoon. Se kertoi vuonna 1973 tapahtuneesta tulivuoren purkauksesta, joka hautasi alleen osan kaupungista ja jonka takia koko saari piti evakuoida. Paluumatkalla kävin syömässä keskustassa noutopöydän, jonka olimme löytäneet menomatkalla. Kävin sitten akvaariossa, jossa Esa ja Raija olivat ehtineet jo käydä aiemmin. Palasimme mantereelle laivalla klo 14.30-15.10. Paluumatkalla laivassa olikin paljon vähemmän väkeä.

Ajoimme Selfossiin. Halusin käydä samassa kahvilassa, jossa olin käynyt edellisellä matkalla. Poikkesimme sitten viinakaupassa olutostoksilla ja Bonus-kaupasta ostimme syötävää. En ollut tutkinut ajoreittiä kovinkaan tarkkaan etukäteen, ja ohitimme mielenkiintoisen näköisen kraaterin. Majapaikkana oli vanha maalaistalo. Yläkerrassa oli kolme huonetta, samoin alakerrassa. Yhteiskäytössä oli iso keittiö. Vessoja oli käytössä yhteensä kolme. Oma huoneeni oli yläkerrassa, muiden alakerrassa. Lisäksemme sinne majoittui vain pari saksalaisnaista, jotka tulivat myöhään ja pysyttelivät omissa oloissaan. Koska oli poutaa ja seuraavalle päivälle ennustettiin sateita, niin kävimme katsomassa vielä Geysirin, jonne oli vain noin 20 kilometrin matka.

Tot: 0.055s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.0226s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb