Door Kopenhagen


Advertisement
Denmark's flag
Europe » Denmark » Region Hovedstaden » Copenhagen
August 27th 2010
Published: August 30th 2010
Edit Blog Post

Om 7u wordt er al met borden gerammeld in de keuken en het is gedaan met de rust. Nog een dik uur blijf ik liggen woelen. Net voor ik vertrek, bel ik nog even naar huis want men moeder verjaart. In de supermarkt geef ik men laatste Zweedse munten uit. 9km verder sta ik in het centrum van Helsingborg. De ferryterminal heb ik direct gevonden. Met de lift vecht ik een heuse veldslag uit. Eerst naar het 1ste niveau. Dan naar het gelijkvloers, terug naar het 2de maar de deur gaat niet open, terug het gelijkvloers en dan eindig ik op het 2de verdiep. . De dame achter het loket zegt dat ik moet binnenrijden met de auto’s. Terug de lift in! Dan moet ik weer even zoeken naar inrit voor de auto’s maar uiteindelijk vind ik het fietspad. Via laan nr. 13 kan ik de ferry in. Ik ga op het dek staan zodat ik een goed overzicht heb. Langzaam komt Helsingor dichterbij. Daar aangekomen, zou ik gaan informeren voor de trein huiswaarts. Maar aangezien de zon zo mooi schijnt, besluit ik maar om sowieso door te rijden tot Duitsland. Ik kom nog een groep Spanjaarden op de fiets tegen ook, wat een grappig gezelschap. Ik volg fietsroute nr. 9 richting Kopenhagen. Tijdens de eetpauze word ik nog eens belaagd door een wesp. Een stuk gaat parallel aan een spoorweg met pittig heuveltjes. Aan al degene die zeggen dat Denemarken plat is, mogen hier eens komen rijden. Ik kom nog een klein slangetje of hazelworm tegen. Aangekomen in Kopenhagen wil ik met op de stadscamping zetten maar deze bestaat niet. Toen ik hier 4 jaar geleden was, ging deze gebouwd worden maar dat is blijkbaar niet doorgegaan. Ik had op een bioscoopbezoek gehoopt maar dat zal niet doorgaan. Na het hoofdplein bezocht te hebben waar veel bedrijverigheid is, navigeer ik Zuidwaarts. De Kopenhaagse fietser is zeer gedisciplineerd. Ze rijden keurig op een rij en maken een gebaar als ze stoppen of afslaan. Ik moet nog even wennen aan dit systeem en rijd bijna een vrouw in de goot met men tank. Kopenhagen buiten, volg ik rustigere wegen. Uiteindelijk beland ik terug op een fietsroute. Op de camping staat nog een andere fietser. Ik krijg van een Nederlander nog een lepel yoghurt wat me niet zo smaakt. Na het avondeten doe ik nog een late babbel me een andere Nederlander. Een onderwijzer op rust die al vaak in Scandinavië is geweest. We praten over het hoge Noorden en het weer, de politiek bij ons en zonnepanelen. Een interessante man met veel levenswijsheid!

Advertisement



Tot: 0.048s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 25; dbt: 0.0309s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb