Hanoi

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi
January 22nd 2012
Published: January 23rd 2012

Søndag 22. januar 2012

Vi forlot Hoi An i dag tidlig kl. 10:00.

Hadde en tårevåt avskjed med hotellets ansatte, har lovet dem å komme tilbake. Fikk også tatt farvel med kunstner paret fra USA og Musikkeren fra Australia som var ferdig med verdensturneen sin og avsluttet med noen dager i Vietnam før han skulle hjem. Midt blant disse kjendisene bodde det to forskremte anleggsarbeidere fra Norge <span>J
Etter avskjeden ble det en taxitur til flyplassen, fly til Hanoi og nok en taxitur til hotellet. For å komme til hotellet måtte sjåføren kjøre gjennom noen trange gater som var helt ufremkommelige. Det var ikke gatene i seg selv som var problemet det var bergene av søppel som lå i store hauger midt i gate! Har faktisk ikke sett så mye søppel i gatene siden jeg for mange år siden var i Egypt.

Men vi kom oss frem og inn på hotellet. Fikk sjekket inn og bestilt cruise på Halong Bay med overnatting. Skulle opprinnelig være to overnattinger men kapteinen hadde ringt å sagt at det var meldt dårlig vær så han kunne kun tilby en overnatting. Dette fikk resepsjonen beskjed om etter at vi hadde gått ut av hotellet. Hun syntes hun måtte få gitt os beskjed om dette snarest så hun hadde kjørt rundt i byen og lett etter oss. Det må være som å lete etter berømte nåla i høysteken. Hanoi har tross alt 5 millioner innbyggere om jeg ikke tar helt feil.. og nei hun fant oss ikke!

Deretter var det ut for å kjøpe tøy – vi holder jo på å fryse i hjel her. På formiddagen i dag var det kun 13 grader. Da holder det ikke med shorts og T-Skjorte. Var ikke så enkelt å få kjøpt noe som helst, det begynte å bli sent på ettermiddagen og alt hadde stengt. Grunnen til at de stengte så tidlig er at det er nyttårsaften i dag. Her feirer vi kinesisk nyttår.

I kveld har vi vært på nyttårsfeiring på hotellet. Dette partyen foregikk i 9 etasje. Det vaer servering av mat, drikke og champagne kl. 00.00. Vi hadde utsikt rett ut på en av fyrverkeriplassen og jeg har aldri sette makan til fyrverkeri! Dette er fyrverkeri arrangert av det offentlige og det var ingen oppskyting utover disse plassene. En veldig grei måte å få kontroll på all uvettig bruk av fyrverkeri.
Var morsomt å få med seg denne feiringen.

Bilder kommer litt senere. ..

Tot: 0.055s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0375s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb