Marit

Dette er en blogg som vi bruker ifbm våre turer i det store utland
Vi sørger for jevnlige oppdateringer så familien (mamma) ikke blir bekymret for meg/oss.

Morsomt om noen legger igjen en liten hilsen

Marit & Michael

Asia » Burma » Mandalay Region » Mandalay February 8th 2014

I dag har vi endelig kommet oss ombord på RV Pandaw iI. Båten er omtrent identisk med båten vi var på sist år på vei ned Mekong. Det er en fin båt med rolig atmosfære. Båten er full det vil si 41 gjester. Vi startet dagen veldig tidlig, vi måtte levere baggasjen kl. 05:00 og vi måtte være klare til å avreise kl. 05:20!!Vi hadde en liten kjøretur gjennom Yangon for å komme oss til flyplassen. Der ventet et lite proppelfly fra Air Bagan på oss. Etter en ferd på litt over en time landet vi i Mandalay, her var det nok en liten kjøretur før vi kunne sette beina på båten. Ombord på båten ble det litt venting før vi kunne få tilgang til lugaren.. Når vi kom på lugaren manglet vi ene baggasjen vår... ... read more

Asia » Thailand » Western Thailand » Hua Hin January 31st 2014

I dag skal vi fortsette ferden videre, skal som nevnt tidligere ha en teknisk stopp i Bangkok Før vi fortsetter til Burma i morgen. Vi gleder oss til å sette beina på Burumensk jord ! Forresten en ting.. Etter jul og nyttår er alle ukeblader fulle av tips om hvordan man skal gå ned i vekt. jeg har funnet den optimale kuren... Dra til Kina og spis ris med disse hersens pinnene. Jeg og de kinesiske spisepinnene har et noe anstrengt forhold.. Vi har faktisk et skikkelig hat forhold. Prøvde ved et par anledninger å spørre etter kniv og gaffel, da ser de bare dumt deg!! Er kinesisk nyttår i dag og det er årets høydepunkt for de innfødte :) Vi regner med at vi får med oss noe av feiringen i Bangkok. Vi skal holde ... read more

Asia » Thailand » Western Thailand » Hua Hin January 28th 2014

Ja da har vi kommet oss til rette her i Cha Am. Her gjør vi ikke annet enn å slappe av. Vi har ennå ikke kommet oss utenfor hotelporten. Regner med Cha Am er som andre turistbyer i i Thailand. Får som vi tar en tur ut i morgen kveld! I går hadde vi en "stor" ulykke, Michael tråkket gjennom terrassegulvet og pådro seg liten rift under beinet.... Det kom faktisk flere dråper blod. Jeg gikk da til resepsjonen og ba om plaster og en snekker. Plaster fikk jeg ikke.. Dette store såret krevde besøk av hotellets medisinmann. Han renset såret, smurte på litt save og til slutt et plaster :) vips, gubben er god som ny!!! så fort medisinmannen var ferdig kom snekkern og fikset terrassegulvet. Da gulvet har sett sine bedret dager går vi ... read more
IMG_1019 – Kopi

Asia » Thailand » Western Thailand » Hua Hin January 26th 2014

Vi er nå på vei til Thailand, når dette skrives sitter vi på flyet fra Beijing til Bangkok. Michael fikk det for seg at han skulle ha litt luksus i dag så han fikk oppgradert billettene til førsteklasses ... mot et lite mellomlegg dollar selvsagt. Vi sitter derfor nå å nyter ett bedre måltid med konstant påfyll av rødvin, øl og champagne. Flyvertinne på denne flygninger er fra Srilanka og de bærer nok en form for nasjonaldrakt. De er fine og fjonge og har maven bar :) Trur ikke flyvetinnene til Kjos hadde satt pris på en sådann kledning... Men kanskje Kjos hadde :) Vi skal ta en taxi fra Bangkok til Cha Am. Trur det tar ca. to timer. Her blir vi frem til 01. februar. Her skal vi bare ligge på stranda og slappe ... read more

Asia » China » Beijing » Great Wall of China January 26th 2014

Kinesiske mur.... Det er vel en av de tingene her i livet man burde besøke om man har mulighet til det. Vi gjorde det i går, og jeg angrer i alle fall ikke. Vi dro tidlig avsted med bil og kjørte ca 2 timer. Gikk så på muren i 3 timer nesten uten noen andre mennesker. Været var strålende solskinn og faktisk ganske varmt til årstiden å være. Men det ble en ganske tøff tur med utrolig mye meget bratte trapper. Men når vi satte oss ned på en av våre mange pauser på muren, var det med en meget stor posjon ærbødighet og beundring for dette historiske stedet som muren jo faktisk er. Når man i tillegg da har en utsikt som faktisk strakk seg helt til Beijing, må man jo bare kalle for en ... read more

Asia » China » Beijing » Forbidden City January 25th 2014

I dag har vi vært på den kinesiske mur. Dagen begynte rett etter kl. 0600 da telefonen ringte.. Michael skriker da ... VI HAR FORSOVET OSS!!!Det hadde vi ikke, det var guiden som kunne fortelle at hun ville komme å hente oss kl. 07:00 ikke 07:30 som avtalt... Grrrr ikke bra å vekke folk på denne måten! Vii hadde bestilt denne turen med dem for å komme i et reisefølge og møte andre turister. Det var to turister på denne utflukten, Svensken Michael og Nordmannen Marit. Det er utenfor sesongen så det er nok ikke mange turister i byen. Når vi kom på minibussen kunne guiden fortelle oss at ""the driver is not so handsome but a good driver" håper virkelig ikke at guiden forsto engelsk - sånn sier man da ikke!!! Vi var fremme ved ... read more

Asia » China » Beijing » Forbidden City January 24th 2014

Vi er nå på andre dagen i småbyen Beijing. Vi kom sent i går kveld etter å ha kjørt tog i 4,5 time og tilbakelagt 130 mil. Det går unna med hutigtog med toppfart 400 km/h. Vi kom så sent at det kun var å gå ut for å få seg en matbit. Da det var sent og vi ikke var så kjent ble det MC Donald middag nam-nam??På MC Donald var det masse uteliggere. jeg trudde de var inne for å varme seg men der tok jeg feil... De ventet på restene etter gjestene. Så fort en gjest forlot restauranten kastet nærmeste uteligger seg over evnt. rester! Meget spesielt må jeg si. Jeg var sulten så det ble kun igjen noen kålblekker etter meg - sorry, skal ikke spise opp alt neste gang :) I ... read more

Asia » China » Jiangsu » Changzhou January 22nd 2014

Jeg fant ut at jeg også måtte komme med noen ord i bloggen. Etter å ha reist litt rundt i Kina må jeg faktisk si at det er mye her som imponerer meg veldig. Kina er jo liksom kopiens land og det er sikkert riktig, men når kineserne kopierer så forbedrer de alt og gjør ting mye større. I går tok vi toget fra Changzhou til Suzhou, vi tog «bullit train» altså lyntoget. Stasjonene er så store at man kan plassere terminalbygget på Gardermoen inne i stasjonsbygningene og hypermoderne og utrolig effektive. Togene kommer og går på sekundet, (akkurat som NSB) dessuten er alt så rent og ryddig. (Gjelder selvfølgelig ikke i bakgatene da). Men at Kina har ett kjempe forurensingsproblem merker vi ganske godt både med smog, men ikke minst alle kullkraftverk som man ser ... read more

Asia » China » Jiangsu » Changzhou January 21st 2014

Vi har nå kommet oss til byen hvor Christina har bodd den siste tiden. For å komme oss til Changzhou tok vi hurtigtog - trur det har en toppfart på oppimot 400 km timen. Før vi kom oss på toget vardet et sant kaos, kinesere har ikke køkultur og de presser seg forbi deg som den største selvfølgelighet. Togene her går når de skal, har man ikke kommet seg på toget pga. alt kaoset kan man oppleve å bli stående igjen. Det samme gjelder alt av offentlig kommunikasjon. Må kanskje være sånn i et land med så mye mennesker!! Byen Christina holder til i er en "små" by, kun 3 millioner innbyggere!! Her er det KALDT, så jeg måtte en tur på H&M for å kjøpe meg en varm jakke og varmere votter!! H&M er eneste ... read more

Asia » China » Shanghai January 20th 2014

Nå har vi vært noen dager i Sanghai. Dette er en travel by med no borti gamperæva mye folk - det kryr overalt!! Dagene har gått med til å besøke kopimarked, gamlebyen, buss sightsing og sett på en av verdens høyeste skyskraper. I dag var vi på andre siden av elva og så på skyskrapere og spiste middag på Blue Frog. Det serverte de "normal" mat.. Dette passet Christina godt da hun er lei kinamat! På restauranter satt et par Kinesere og de fikk desserten en ostekake sammen med hovedrettene. Dette i seg selv ikke så spesielt, men at de spiser biff og dessert om hverandre ser noe merkelig ut. Dette er ifølge. Christina helt normalt. Etter en bedre middag med noen øl må man avlegge toalettet et besøk... Michael kom litt forskrekket tilbake etter et ... read more

Tot: 0.364s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 96; dbt: 0.1345s; 96; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 4; ; mem: 6.6mb