Mount Everest og river rafting

Asia » Nepal » Pokhara
May 9th 2008
Published: May 9th 2008

Davs i stuen!

Kathmandu var en glimrende by, men nepaleserne maa nu godt lige laere at rydde op efter sig selv. Der ligger rimeligt meget affald og der er ingen skraldespande. Til gengaeld er her vanvittig flot natur. I Kathmandu saa vi en plads, der hedder Durbar Square, hvor der ligger en masse templer. Det samme saa vi i Patan, der er en naboby til Kathmandu, som vi tog en udflugt til for ca. 50 oere - priserne er gode hernede! Derudover har vi set Kathmandus vartegn Swayambhunath (abetemplet). Der var dog ikke mange aber, men der var ca. 500 trin og bakker op til templet, saa vi var ved at falde doede om af vandmangel da vi naaede toppen. Vi fik dog pusten igen deroppe, mens vi sludrede med et par buddhistiske munke.

For nogle dage siden besluttede vi os for, at vi ville se Mount Everest. Og da vi ikke lige er bjergbestigertyperne, og vi ikke har saa voldsomt lang tid i Nepal, valgte vi at tage et mountain flight ud i de smukke snefyldte bjerge. Det foregik saadan at vi stod op uendeligt tidligt, kl. 04:30, og tog til indenrigslufthavnen i den stoerste, gamle oese vi nogensinde har set. Da solen var staaet op, og vi var blevet en time planmaessigt forsinket, drog det lille 14 personers propelfly op mod himlen med os ombord. Flyveturen tog ca. halvanden time, og vi saa en masse flotte bjerge, deriblandt Mount Everest, som vi er helt vilde med at have set. Vi tog da ogsaa saaden cirka 400 billeder af det, af blandet kvalitet.

I gaar ankom vi saa til Pokhara, som er en smuk by der ligger ved en spejlblank soe, lige ved siden af Annapurna-massivet. Paa vej til byen gjorde vi holdt ved Trisuli-floden, hvor vi blev udstyret med hjelm, redningsvest og aare, hvorefter vi sammen med 4 andre turister og instruktoer, blev kastet ud i den stoerste gummibaad - saa var vi klar til noget river rafting! Vi fik en del instrukser foer vi gik i gang, men vi havde glemt halvdelen da han var faerdig med at snakke, saa vi laerte det lidt hen ad vejen. Det var helt vildt sjovt og man blev sindssygt vaad. Det var faktisk en level 4 flod, og i raftingsprog er det egentlig ret svaert, da level 6 er det hoejeste. Da floden paa et tidspunkt var stille, kastede vi os i den, og floed med stroemmen. Vi spiste frokost paa en lille strand paa flodbredden, mens vi havde udsigt til den helt fantastiske natur, inden turen gik videre ned ad floden. Det var den fedeste oplevelse, og vi overvejer at goere det igen.

Til almindelig helbredsmaessig information, tror vi nok at vi begge er kommet over vores troldebae - den har ogsaa kun varet lige omkring en maaned.
Til dem der ikke ved hvor vores billeder ligger henne, er de der hvis I klikker paa vores profilbillede, og herefter klikker paa en knap hvorpaa der staar gallery - her skulle de gerne ligge!

Mange kram fra de hardcore toeser

Tot: 0.043s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.025s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb