Penang/Georgetown


Advertisement
Malaysia's flag
Asia » Malaysia » Penang » George Town
July 24th 2014
Published: July 24th 2014
Edit Blog Post

Woensdag 9 Juli 2014:



Net als men roommates slaap ik uit, het is nodig. Na een vluchtig ontbijt probeer ik de gratis bus naar het centrum te vinden. Na een tip van Steven lukt dit. De bus maakt een hele omweg maar brengt me uiteindelijk op men bestemming. Ik ga eerst informeren voor een boot naar het eiland van Lankawi en jawel de fiets kan ook mee. Dit bespaart me weeral wat grote baan en ook wat tijd want het begint aardig te korten en ik heb nog een lange weg te gaan. Er zit onvermijdelijk een stuk trein aan te komen. Hierna ga ik naar fort Cornwallies, gesticht door de Engelsen. Het interieur is wat leeg en buiten wat infopanelen is er weinig te zien. Ik ga naar de waterkant waar net een groot cruiseschip is aangemeerd. Ik ga verder tot ik bij een foodcourt halt hou voor de middaglunch. Hierna ga ik met men plannetje in aanslag om zoek naar de verschillende toeristisch trekpleisters, Een deel vind ik, een ander deel lijkt spoorloos. Ik zie een aantal Chinese tempels die mooi versierd zijn, het is totaal iets anders. Ik kom voorbij een Moskee waar ik eens binnengluur. Na nog een Chinese tempel is het tijd voor een drankje. De volgende stop is bij het Pinang Peranakan Mansion of een museum over allerlei Chinees interieur, knappe dingen! Ik beland terug aan de waterkant waar ik een soepje met gepaneerde rivierkreeft eet. Hierna is het tijd om de bus terug te nemen. De douche verfrist en ik ga alweer op zoek naar eten. De foodcourt van gisteren is gesloten dus ik moet vandaag wat verder om de honger te stillen.



Donderdag 10 Juli 2014:



Na weer lekker te hebben uitgeslapen trek ik vandaag naar Penang Hill. Na een rit op een volgepropte bus, word ik afgezet een treintje dat je naar de top van de heuvel brengt. De rit omhoog gaat snel en het is steil! Gelukkig zhoef ik dit niet op eigen kracht te overbruggen. Op de top eet ik eerst is om vervolgens het uilen-museum te bezoeken. Ik maak het nodige beeldmateriaal voor de bomma die deze verzamelt. Ik zie een Hindu-tempel met rare kleurige figuren. Er is ook nog een moskee en oud kanon. Van hieruit zou je een goed zicht op Penang stad moeten hebben maar de lucht is weeral troebel. Vervolgens probeer ik een een wandeling door de jungle maar het duurt een tijdje voor ik de weg heb gevonden. De weg gaat steil naar beneden en ik loop wat verloren. Ik besluit om dan maar om terug te draaien uit deze groene oase. Wat dengue-muggen belagen me. Terug op de top trein ik weer naar beneden. Vanhieruit wandel ik naar de grootste Budhistische tempel in ZO-Aziƫ, de Kek Lok Si Tempel. De tempel ligt natuurlijk op een heuvel en de toegangsweg is niet zo wandelvriendelijk. Als ik aankom is er een grote gebedshal met een gigantisch standbeeld, overweldigend en glorieus. Door een tuin met verschillende beelden gaat het naar een andere gebedshal. Vervolgens kan je een treintje omhoog nemen om oog in oog te komen met een nog groter standbeeld in een openlucht hal! Als de lichten uitgaan is het overduidelijk dat het sluitingstijd is en ik zoek een bus huiswaarts. Dit gaat redelijk vlot. In de hostel ga ik 's avonds met Emma en John en zijn vriend iets eten, een beetje gezelschap op de foodcourt is toch aangenamer.



Vrijdag 11 Juli 2014:



Vandaag plan ik een rustig dagje. Een beetje siteseeing en dan wat aministratie bijwerken. Ik neem de bus naar 2 tempels. Geen gepast geld op de bus is pech, dan betaal je maar meer. De 2 tempels liggen over elkaar, de eerste is een Birmeese Budha-tempel, Dharmikarama. Er zijn vele Budha-beelden te zien en verschillende torentjes om het simpel te zeggen. In de hoofdhal zijn verschillende mensen aan het bidden. Het complex is best groot en de architectuur is knap en totaal iets anders van wat ik gewend ben. Na dit pareltje steek ik de straat over voor de andere tempel, Wat Chayamangkalaram. Hier in de hoofdhal ligt een gigantische slapende Budha. Er zijn ook urnen van overleden mensen. Ergens spot ik een foto met verschillende royals waar ik zelfs Filip&Mathilde op terugvind. Hierna wandel ik naar een winkelcentrum vlakbij. Het is buiten weer warm, te. De airco brengt verkoeling. De mall is een verzameling van allerlei luxewinkels dus weinig praktisch shoppen. In de late namiddag zoek ik een bushalte waar ik na lang wachten eindelijk een bus heb. In de hostel tref ik John en zijn vriend waar ik nog een praatje mee sla, een lang. 's avonds gaan we eten en nog wat drinken. Ik kom totaal niet toe aan dev voorziene planning. Het vertrek zal nog een dagje worden uitgesteld.



Zaterdag 12 Juli 2014:





Ik lag laat in bed dus ik was er ook laat uit. Tijd voor wat werk. Ik kom niet ver of het is altijd voor de lunch en ik ga met John en zijn vriend wat uitproberen, Lakske een pikante vissoep en cendol-dessert. In de namiddag kan ik eindelijk wat bijwerken.


Additional photos below
Photos: 20, Displayed: 20


Advertisement



Tot: 0.25s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 54; dbt: 0.088s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb