27 september – 3 oktober – Darwin, Kakadu nationalpark og Cairns

Oceania » Australia » Queensland » Cairns » Cairns City » Inn The Tropics
October 3rd 2011
Published: October 4th 2011

Darwin, Kakadu nationalpark og Cairns

Vi havde efterhånden fløjet en del gange og var blevet vænnet til systemet som de fleste lufthavne har. Men vi var dog ikke forberedt på at blive ført gennem en indonesisk lufthavn. Først skulle man have et bevis på at man skulle flyve den dag, for at blive lukket ind i lufthavnen. Det skulle sikkert forhindre de lokale i at komme ind og irritere de ventende passagerer, men lidt absurd var det dog alligevel. Efter vi var kommet ind, begyndte de ellers på vores baggage. Jeg har ikke rigtig tal på hvor mange gange vores baggage blev checket og hvor mange klistermærker med ”checked” vi havde tilsidst. Men vi kom med flyet mod Darwin og landede kl. 3 om natten og kunne ligesom de sidste 4 flyvninger ikke se hvor vi landede pga. mørke. Varmt og fugtigt var det dog, så vi tog en taxa til vores hostel, fordi der simpelthen ikke var andre muligheder på det sene tidspunkt. Det var lidt uden for receptionstiden så vi blev nødt til at ringe på et lokalnummer, før vi fik vores værelse. Værelset var fint og udstyret ligesom de forrige med én undtagelse. Da vi åbenede køleskabet kravlede der et par forskellige insekter ud, hvilket Camilla absolut ikke var tilfreds med. Men det var også en reminder om, at vi kommet til et land som var dyrere end Danmark at bo i og da vores hostel var ét af de billgere, var rengøringen ikke på højde med de andre steder.
Næste dag gik med at finde det udstyr, som vi skulle have med på vores Litchfeld/Kakadu safaritur. Darwin var komplet anderledes end hvad vi havde oplevet i Singapore og Bali. Vi kunne faktisk gå over vejen uden at skulle gå gennem en kø af biler eller knallerter og vi nød det!
Det var også den første dag vi selv lavede mad og vi var overrasket over hvor dyr Australien er. Der blev lavet en simpel pasta med ostesovs og vi drak vand, ikke andet; 70 kr!!
Kl. 6.40 næste morgen blev vi hentet af vores tourguider Adam og Nathanael. De kom farende i hvad der lignede en krydsning mellem en bus, lastbil og firhjulstrækker. En Izusu 4WD 4.0 diesel til de mere tekniske. Vi havde lidt håbet på at der ville være andre unge med på turen, men desværre der kun 2 andre ægtepar. Et par fra ungarn på 60+ og et fra Italien på 30+ og kun manden fra Ungarn kunne et par engelske gloser, resten var kunne næsten intet. Heldigvis var vores guider to friske unge fyre, som var helt klar på at slæbe os gennem Kakadu!
Det skal lige siges at der generelt var meget køretid på denne tur. Bare Kakudu-området var 20.000 kvadratkilometer. Derudover skulle vi også se nogle ting i det mindre Litchfeld-område. Generelt betød det at vi skulle køre 1-2 timer, se noget, og så køre 1-2 timer igen. Det lyder måske som meget spildtid, men udsigten i en Australsk nationalpark er intet mindre en fantastisk.
Turen varede 3 dage så vi rigtig mange fantastiske ting, men jeg vælger dog at skrive om de bedste oplevelser for at undgå et sidetal som en mindre bog.
Nogle af de bedste oplevelser var klart de områder hvor vi kunne bade og dem var der en del af. Alt fra små spa-områder til store vandfald og gigantiske pools. Det bedste var helt klart Jim-Jim falls. Jim Jim var en svært tilkommeligt pool som lå i bunden af en dal med klipper som skulle bestiges for at komme derned. Men først skulle vi igennem 30 min. offroad tærren med bussen. Sikke en tur! Bussen var til tider ved at vælte og flere havde det ikke specielt godt til sidst. Det er svært at forklare, men vi kom VIRKELIG offroad.
Ved de andre badesteder havde gruppen fulgtes ad ned til stedet hvor vi skulle bade, men her gik Camilla og jeg alene med Nathanael. Grunden var, at det ikke var sikkert at de andre i gruppen kunne klare turen. Der var ikke mere end én kilometer ned til poolen, men det tog alligevel 30 min. pga. tærrenet! Vi halvløb nærmest over klipper og løse sten for at følge med guiden, men nøj det var fedt. Da vi kom derned var vi våde at sved og foran os, var en 40 meter dyb gigantisk pool på 80x80 meter omringet af 270 meter høje klippevægge. Normalt ville der være et vandfald der, men fordi at det var midt i tørkesæsonen, dryppede det kun fra væggene. Vandet var super lækkert og der svømmede fisk rundt mellem os mens vi svømmede over til den anden side. Vi tilbragte 2 timer på stedet med at springe fra klipper og tage sol på stenene, vildt lækkert! Utroligt nok nåede resten af gruppen frem til poolen en time efter os. Virkelig stærkt gjort af et par på 60+.
En anden fed oplevelse var at se solnedgangen på Uburr. Som en del af turen var der meget information omkring de indfødte og deres indflydelse på området. Uburr var en samling af klippemalerier de indfødte baserede deres kultur på. Efter at have set malerierne gik vi til toppen af en klippe ved siden af området. Fra toppen af den her klippe, kunne vi se et gigantisk vådområde som var oversvømmet under vådsæsonen. Det er svært at beskrive hvor flot udsigten var, men det var nok et af de flotteste steder jeg nogensinde havde set. Her blev vi til solen gik ned, hvilket bestemt var ventetiden værd.
På dag nr. 2 var på en 3 timers bådtur gennem et krokodille område, hvor en tredje guide fortalte om de dyr og planter vi så, mens de 2 andre guider var ude og fiske efter noget aftensmad til os. Vi så både fersk og saltvandskrokodiller, wallaby's og ethvert andet dyr du har set på billeder fra australien.
Vi tilbragte de 2 nætter i luksuriøse telte med trægulv, stikontakter og rigtige senge. Det var lidt usædvanligt at vi havde 2 guider, men det var der en grund til. Adam var vores rigtige guide, mens Nathanael skulle lære turen at kende og derfor var med som vores hostie. At være hostie er egentlig bare en slags opvartnignsperson på sådanne ture og derfor skulle Nathanael lave mad. Men pga. at Nathanael skulle lære det hele, blev vores tur lige opgraderet uden ekstra omkostninger. Det betød lækre telte, god mad og generel fantistisk opvartning på turen. Vi klagede ikke!
Efter de 3 dage i vildmarken kom vi hjem til Darwin kl. 6 om aftenen og skulle rejse mod Cairns kl. 6 næste morgen. Det betød få timers søvn, endnu en gang. Vi havde en aftale med paret fra Ungarn fordi at de skulle med samme fly som os. Så kl. 4 om morgenen hentede vi dem på deres hotel, kørte mod lufthavnen og derved splittede taxiregningen.
Alt gik som planlagt og vi landede i Cairns kl. 9 om morgenen. Efter at have kigget vores bøger igennem fandt vi et hostel vi godt kunne tænke os at bo på. 1 time efter var vi på Travellers Oasis hostel. Travellers Oasis var et super lækkert hostel med tropisk tema og rigtig god stemning. Planen var at jeg skulle tage dykkercertificat her ved The Great Barrier reef her på østkysten. Så det første vi gjorde var faktisk at undersøge mulighederne. Kontoeret på Travellers Oasis fungerede også som turistinformation og de var super hjælpsomme. Kort tid efter havde vi booket 6 dage på revet og skulle altså bo på en stor båd i 6 dage med ALT inklusiv. Umiddelbart var det lidt uden for vores budget, men fordi, at vi samtidig sagde ja til at arbejde på båden, var turen slet ikke så dyr. Jeg betalte ca. 4500 kr. for turen, hvilket lyder som mange penge. Men hvis jeg skulle have købt mad, betalt hostel og stadig tage et dykkerbevis, ville det være blevet meget dyrere. Smart ikk?
De første 3 dage af turen skulle jeg tage mit dykkerbevis, mens Camilla 2 af dagene bare var gæst. Herefter skulle vi begge så være hosties på båden resten af tiden. Så nu venter 6 dage på The Great Barrier reef! Hvem havde troet det?

4th October 2011

Super fedt.
Hej Jacob og Camilla. Fantastisk god rejsebeskrivelse. God ide at lave lidt arbejde på båden og så få en god oplevelse samtidig. Havde I ventet det bedre, nej vel. Mette
12th October 2011

Hilsen fra farmor --farfar og lille fie.
Hej i to. Det er helt fantastiks at høre fra jer.Her er alt vel,havde en fin tur til Rom, vejret er fint lidt køligt om natten, men lidt sol om dagen. Pas godt på jer selv, farfar.

Tot: 0.098s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0427s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb